S
Det slutar aldrig att förvåna mig hur många förstå-sig-på-are det finns när det gäller gamla timmerhus och isolering och man är oftast beredd att dö för sin åsikt. Isolering är ju som alla vet det viktigaste som finns.

Jag har pratat med byggnasvårdare som hatar mineralull som om det vore satan själv. Samtidigt pratar jag med en hantverkare som menar att det är inga problem att isolera ett gammalt timmerhus med mineralull så länge man gör det rätt. Det finns nog inget rätt svar. Kan man leva med att ha det lite dragigare och kallare ibland är det kanske "säkrare" för husets välmående i längden, är det hermetiskt plastat och isolerat är det ju varmt och gött men risken för problem ökar istället. Jag tror vi är många som har helt olika perspektiv och synsätt.

Modern byggteknik är anpassad att hålla ett tiotal år. Gammal byggteknik skulle helst hålla till Ragnarök. Det är väl den stora skillnaden tänker jag?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vet man vad man gör går det bra. Annars åkallar man satans beskrivningar och gör lika som det va
 
  • Gilla
jberndes
  • Laddar…
E EllaO skrev:
Chansar och skriver fast det är en gammal tråd Hur blev det m isoleringen? Och om ni inte gjorde någon isolering hur gick de första vintrarna
jberndes jberndes skrev:
Vi har valt att göra så för att behålla en fauxknut? mitt på väggen. Vi har tagit ner en vägg och öppnat upp två rum till ett. För att behålla stabiliteten på ytterväggen drog vi två limträbalkar 90x90 på vardera sida om knuten oh drog ihop det. Då kunde vi ta ner väggen enligt snickare som arbetar med gamla trähus. Sen på andra sidan tog vi en av stockarna och reste upp den så den är synlig och håller upp timret ovanför.
Vi har också då möjlighet att låta elementet sitta kvar under fönstret och fräsa ur spår ur en ”blombräda” för att få upp värmen. Många tankar har snurrat dessa tre veckor vi bott i huset och börjat renovera.

Tack för ditt svar! Vi känner att timret håller värme bra och att det vi gör nästa år är ett bra val. Men man blir så fundersam när andra tycker annorlunda.
jberndes jberndes skrev:
Vi har valt att göra så för att behålla en fauxknut? mitt på väggen. Vi har tagit ner en vägg och öppnat upp två rum till ett. För att behålla stabiliteten på ytterväggen drog vi två limträbalkar 90x90 på vardera sida om knuten oh drog ihop det. Då kunde vi ta ner väggen enligt snickare som arbetar med gamla trähus. Sen på andra sidan tog vi en av stockarna och reste upp den så den är synlig och håller upp timret ovanför.
Vi har också då möjlighet att låta elementet sitta kvar under fönstret och fräsa ur spår ur en ”blombräda” för att få upp värmen. Många tankar har snurrat dessa tre veckor vi bott i huset och börjat renovera.

Tack för ditt svar! Vi känner att timret håller värme bra och att det vi gör nästa år är ett bra val. Men man blir så fundersam när andra tycker annorlunda.
E EllaO skrev:
Chansar och skriver fast det är en gammal tråd Hur blev det m isoleringen? Och om ni inte gjorde någon isolering hur gick de första vintrarna
Hej Ella. Vi upplever inte att det är speciellt kallt från väggarna. Däremot drar det från det gamla golvet med sågspånet under. Det är lite luftfickor som gör att det drar extra mycket när vi eldar i kaminer och kakelugnar på vintern. Vi har bergvärme i båda huset så eldningen är bara som lite trevligt när vi äter i salen eller när det är riktigt kallt och vi vet att bergvärmepannan får jobba med elpatronen.
 
E EllaO skrev:
Chansar och skriver fast det är en gammal tråd Hur blev det m isoleringen? Och om ni inte gjorde någon isolering hur gick de första vintrarna
Hej Ella. Vi upplever inte att det är speciellt kallt från väggarna. Däremot drar det från det gamla golvet med sågspånet under. Det är lite luftfickor som gör att det drar extra mycket när vi eldar i kaminer och kakelugnar på vintern. Vi har bergvärme i båda huset så eldningen är bara som lite trevligt när vi äter i salen eller när det är riktigt kallt och vi vet att bergvärmepannan får jobba med elpatronen.
 
F falkn skrev:
Det går att få tillräckligt tätt för att inte skapa problem. Tejpa mot innerväggar t.ex. Det räcker.
Nej. Erfarenhet finns, mögel i ytterväggarna vid befintliga innerväggar.
Förvisso i ett hus som saknade mekanisk ventilation.
Med bra ventilation minimerar man problemet, men inte utan (så kallat självdrag)
 
jberndes jberndes skrev:
Hej Ella. Vi upplever inte att det är speciellt kallt från väggarna. Däremot drar det från det gamla golvet med sågspånet under. Det är lite luftfickor som gör att det drar extra mycket när vi eldar i kaminer och kakelugnar på vintern. Vi har bergvärme i båda huset så eldningen är bara som lite trevligt när vi äter i salen eller när det är riktigt kallt och vi vet att bergvärmepannan får jobba med elpatronen.
Håller med, drag från golvet när vi eldar, men inte blåser det igenom från väggarn inte.
 
För att förklara problemet mer noga.
Vi inredde en övervåning enligt konstens alla regler på 90 talet.
Min far som var pensionerad reste en dag de 2 innerväggarna innan jag plastat allt. Så plasten drogs fram till och en bit ut på innerväggarna, annars heltäckande.
När huset skulle säljas drygt 10 år senare hittade besiktningsmannen begränsad fukt i väggarna ute på kattvindarna, och det var där innerväggarna satt.
Samma var det på krypvinden, i facken mellan takstolarna där väggarna stod var det kolsvart på råsponten. I mitten och längst ut från väggarna fanns det inga spår alls, där såg den 40 år gamla råsponten ut som ny.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
jberndes jberndes skrev:
Hej Ella. Vi upplever inte att det är speciellt kallt från väggarna. Däremot drar det från det gamla golvet med sågspånet under. Det är lite luftfickor som gör att det drar extra mycket när vi eldar i kaminer och kakelugnar på vintern. Vi har bergvärme i båda huset så eldningen är bara som lite trevligt när vi äter i salen eller när det är riktigt kallt och vi vet att bergvärmepannan får jobba med elpatronen.
Tack för svar Vi har ett ”naket” timmerhus som vi håller på och renoverar och väggar kommer bli oisolerade och har hört fler nu som gjort så och säger att det funkar, precis golven dom har vi sågspånsfyllda o till våren ska vi lera knutarna, panelvägg invändigt
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S
Jag skulle vilja passa på att fråga i den här tråden om ni har någon erfarenhet av "Woody Cell" (Isolerskiva av naturlig träfiber för renovering och nyproduktion. 3-i-1 funktion: Vindskydd, Väderskydd och Isolering).

Jag har pratat med Byggnadsvårdare som avråder från all modern isolering i timmerhus med tycker att Woody Cell är ett bra alternativ. Dock är det lite väl dyrt kanske?

Är det någon som använt sig av detta eller övervägt att göra det, vad är i så fall era slutsatser om materialet?
 
Jag har använt huntonit träfiberskiva, och har bara positiva upplevelser av dem. Det är dock inte ett timmerhus utan ett modernare lågisolerat nybygge (inredd lada).

100 mm träfiber, angbroms på insida, vindskyddsduk och lockläktspanel på utsida.

Det är ett pågående bygge, så jag har ingen långvarig erfarenhet. Men i teorin är det en mycket bra produkt, viss forskning pekar på ett de tyngre materialet fungerar bättre i verkliga situationer med varierande utetemperatur än konventionell isolering. Den är mycket behaglig att arbeta med, formstabil och lättkapad.
 
A arkTecko skrev:
Jag har använt huntonit träfiberskiva, och har bara positiva upplevelser av dem. Det är dock inte ett timmerhus utan ett modernare lågisolerat nybygge (inredd lada).

100 mm träfiber, angbroms på insida, vindskyddsduk och lockläktspanel på utsida.

Det är ett pågående bygge, så jag har ingen långvarig erfarenhet. Men i teorin är det en mycket bra produkt, viss forskning pekar på ett de tyngre materialet fungerar bättre i verkliga situationer med varierande utetemperatur än konventionell isolering. Den är mycket behaglig att arbeta med, formstabil och lättkapad.
Du menar Hunton träfiberisolering, antar jag?

Vi gjorde samma i vårt fritidshus för drygt 10 år sedan, träväggar med ångbroms och vindskydd men ingen plast någonstans och Hunton isolering.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Haha, ja. :)
 
Jag har använt två olika sorters träfiberskiva, hunton och en annan gång någon tysk variant. Jag bla har använt det i uthus och gästhus som jag kallställer. Har fungerat ypperligt. Tillsammans med rekommenderad ångbroms såklart.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.