Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
 
  • Gilla
andreas_bygger och 13 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
Du har nog kontaktat fel hantverkare
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du har nog kontaktat fel hantverkare
Ja, de får aldrig jobben hos oss såklart….
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
Har själv jobbat i service i 14 år innan jag bytte bransch och det är min uppfattning också tyvärr. Känner många som jobbar inom bygg, vvs och el och alla personer är av det skrot och kornet, förutom en nära vän som har egen vvs-firma, han är väldigt "o-hantverkig". Som ung lärling/praktikant på el-sidan så var det lite samma visa på byggerna eller att man fick komma tillbaka en annan dag för att snickarna inte hade gjort klart i tid osv.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Har själv jobbat i service i 14 år innan jag bytte bransch och det är min uppfattning också tyvärr. Känner många som jobbar inom bygg, vvs och el och alla personer är av det skrot och kornet, förutom en nära vän som har egen vvs-firma, han är väldigt "o-hantverkig". Som ung lärling/praktikant på el-sidan så var det lite samma visa på byggerna eller att man fick komma tillbaka en annan dag för att snickarna inte hade gjort klart i tid osv.
Ja, det finns undantag! Men det verkar vara många fler i detta skrå än resten av samhället som jag kommer i kontakt med i alla fall.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Krokben
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, det finns undantag! Men det verkar vara många fler i detta skrå än resten av samhället som jag kommer i kontakt med i alla fall.
Min uppfattning (utan att trampa någon på tårna, det FINNS riktigt bra hantverkare med känsla för service, absolut) var att på byggerna var det mest gruffiga och buffliga gubbar som bara pratade om att "supa fredag och lördag och sätta på kärringen". Det kanske har ändrats nu såklart men det var något som slog mig när jag väl fick hamna på långtids-byggen.
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Min uppfattning (utan att trampa någon på tårna, det FINNS riktigt bra hantverkare med känsla för service, absolut) var att på byggerna var det mest gruffiga och buffliga gubbar som bara pratade om att "supa fredag och lördag och sätta på kärringen". Det kanske har ändrats nu såklart men det var något som slog mig när jag väl fick hamna på långtids-byggen.
Absolut! Det finns
 
Det brukar följa konjunkturen på byggarbetsmaknaden. Hantverkarna borde vara ganska måna om sina få kunder just nu. I andra tider väljer de förstås de bästa jobben, som sällan är gnälliga privatpersoner, i första hand.
Har också en känsla av att "svenska" hantverkare, som har socialt skyddsnät på annat sätt, "har råd" att vara mer arroganta mot kunderna.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
I en annan tråd hittade du flera snickare för "295 - 350kr/h". Efter ROT gissar jag. Oavsett så tror jag att det finns en risk att i de grupperna finns det mer problem av typen du nämner i denna tråd?
 
  • Gilla
  • Älska
Sson85 och 4 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
I en annan tråd hittade du flera snickare för "295 - 350kr/h". Efter ROT gissar jag. Oavsett så tror jag att det finns en risk att i de grupperna finns det mer problem av typen du nämner i denna tråd?
Kan mycket väl se framför mig hur dessa människor får stressa och kasta sig mellan jobben för att få någon som helst ekonomi i sin verksamhet så då är det inte konstigt de inte har tid att kommunicera. 😱
 
  • Gilla
Jonis.F och 4 till
  • Laddar…
Skönt att slippa folk med säljartrevlighet på byggena! En sund skepsis till oss arkitekter och en viss vresighet är också topp. Att inte dyka upp på privatbyggen i tid, göra ett dåligt jobb etc är inte bra men inte fan ska man behöva vara trevlig på jobbet! (ingen ironi)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
En hantverkare ska vara bra på att:
Föra dialog med kunder.
Göra kostnadskalkyler.
Planera arbetet.
Utföra inköp av material.
Hantera ekonomi.
Förhandla med leverantörer.
Utföra hantverket.

Är det någon som tycker jag har beskrivit en typisk man eftersom de flesta hantverkare faktiskt är män?

Världen är konstig ibland.

Nä, man får nog bara acceptera att en genomsnittlig man som mest behärskar 2-3 av ovan egenskaper, det har inte med yrket att göra.

(Undantag finns, jag känner själv till minst en elektriker som förefaller behärska alla ovan egenskaper, han får dock hjälp av sin fru med vissa saker när jag tänker på det.)
 
  • Gilla
  • Haha
Brotorpet och 5 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
vad jobbar du själv med
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?

I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….

Varför är det så?
Jo som regel är snickare lite dåliga att meddela att man är sen. Jag tror att en av anledningarna är att ofta så har kunden beställt tex ett ytterdörrsbyte eller liknande småjobb och när han väl är på plats och håller på att utföra arbetet så kommer kunden och säger "Jo nu näår du ändå är här kanske du kunde titta på detta(random uppgift) och tyvärr är nog snickarna alldeles för dåliga att säga "Jo det kan jag göra men det får vi ta vid ett annat tillfälle för i eftermiddag så har jag ett annat jobb inbokat"
Vet inte varför det är så, om det är att de är rädda att kanske förlora jobbet om de inte tar det direkt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Upplever ni någon skillnad på hantverkaruppträdande mot hur kepskillarna längst bak i klassen uppträder? För det är dessa som blev hantverkare. Tänker man på det blir hantverkarbeteende inte lika oförklarligt tycker jag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
andreas_bygger och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.