AndersPS, inlägget handlade om att det INTE är skadligt för hälsan att leva och bo i + 25 - 30 grader, som någon tidigare skribent påstod. Det stod väl även nått om att vilken temperatur man fördra är en helt annan sak.
 
djävulens advokat?
 
AndersPS skrev:
...vissa gillar SAAB...
Nej, inte på sommaren! Dj-lar vad varmt det blev i fabriken. :) Och inte blev det bättre av att man fick höjdarjobb som att inspektera de 50(?) meter långa torkugnarna för (lack) bättringslinan efter läckage. Trots att den var avstängd så var det ändå närmare 50C.

Och det är iaf inte en rolig temperatur att jobba i! ;)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Suck! Hur många gånger ska man behöva höra att värme "går uppåt"? Ett av de mest korkade påståenden någon kan kläcka ur sig - faktiskt.
Jo, du har ju en poäng. Värme kan ledas, strömma och stråla.

Värmen från solen strålar ner på oss. Värmen från tekoppen strömmar med luften upp i taket. Och trycker du in en sked i rumpan leds kroppsvärmen ner till skaftet...

Att man oftast pratar om att värme stiger beror väl helt enkelt på att det är vanligen mycket mer energi i det som stiger i luften upp till grannen, än vad som strålas ner från taket. Och värmen som *leds* från ovanboendes golv ner till mitt golv kan man säkert bortse ifrån.

På samma sätt som jag i mycket högre utsträckning intresserar mig för min nettoinskomst än för vad jag förlorar varje månad i öresavrundning i mataffärn. Värmeledning är väl mest intressant när det gäller köldbryggor, och värmestrålning när det gäller fönster? Så det finns en anledning till denna "sanning" menar jag.

"Värmet" heter det ju förresten...
http://www.tnc.se/termfraga/varme/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.