C
Odjuret skrev:
Men kan du vara snäll och då förklara för mig om inte värmen stiger uppåt hur kommer dig sig att på landet när vi eldar på bra i spisen i köket så är det mycket varmare i taket....
Köket kanske är fyllt med luft?
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Nä det är det inte, men det funkar på samma sätt som Ts tak.
 
Nog om fel saker...hög framledningstemperatur med för trög golvbeläggning o värmekåta hyresgäster i de andra lägenheterna samt för dålig ventilation leder till att den som bor på understa våningen...får 26 grader celsius inne när värmen är på vintertid.

1.kolla hur regleringen sker om styrningen av ventilerna läser rätt temperatur.
2.Ställ ner framledningen till max 24 grader och öka cirkulationen till max
3.kontrollera ventilationen med hjälp av att mäta CO2 inne i lägenheterna så att ni har tjänlig luft
4.Kolla så att värmepumps treläges ventil fungerar om ni har en sådan så att framledningstemperaturen inte ibland är galet felaktig.
5 har ni cirkulerande varmvatten i huset så kolla det med
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
eklov skrev:
Nu spårar ni iväg. Tyvärr har vi numera en schablonmässig debitering av värmekostnaden, så de som hade astronomisk kostnad slipper den. Byggföretaget stod för deras överkostnad. Det är bara det att plan 0 (vårt) har efter isoleringen 15% av värmeförbrukningen och plan 1 har 85% i snitt. Hela värmesystemet är nu intrimmat och framledningstemperaturen är sänkt. Ventilationen är också intrimmad. Plan 2 är vid sidan om. Vi har vår golvvärme avstängd, då vi inte önskar högre temperatur än 20oC och har något över med avstängd golvvärme. Hade vi bott en våning upp, hade vi haft 20oC med golvvärmen på, dvs. varma fötter[/Br]! Nu är vårt golv kallt.
Men.... jag var ute efter något annat som har med juridik och ekonomi att göra - inte teknik. Den klarar vi av själva!


19-20oC, då det uppifrån är 14mm parkett, 3mm foam (borde varit lumppapp), 5cm betong, värmerör och 20cm betong och sedan luften i våningen under. Med det värmemotstånd som är ovan värmerören omvandlat till betong så motsvarar det 23cm betong. Det var alltså lägre värmemotstånd nedåt än uppåt. Läs Uponors handbok på deras hemsida!


Jag citerar här ovanför det viktigaste som många inte bryr sig om, eller inte fattar - eftersom de irrar bort sig i tekniska återvändsgränder!

Släpp snacket om framledningar och injusteringar!!! - det är redan fixat!

Det viktiga här är att grannen ovanför har mer isolering OVANFÖR värmegolvet än under - så TS får varmare i taket än grannens golv samt tvingas ha avstängd golvvärme och gå på ett ISKALLT golv för att överhuvudtaget stå ut hemma på vintern.

14mm parkett med 3mm foam och 5cm betong är effektivare isolering än 20cm betong!

Så håll er till juridiska tipsen ni som kan..

Kan inte vara behagligt med ugnsvärme i huvudhöjd och iskalla golv - varmluften stiger ju uppåt som flera här (om än något förvirrat) påpekar.

LOL.
 
Redigerat:
  • Gilla
eklov och 1 till
  • Laddar…
Har det inte konstaterats för länge sedan att TS endast kan vända sig till BRF som i sin tur får vända sig till byggherren (om det skulle visa sig att det är ett fel)...?
 
C
helder skrev:
Det viktiga här är att grannen ovanför har mer isolering OVANFÖR värmegolvet än under - så TS får varmare i taket än grannens golv samt tvingas ha avstängd golvvärme och gå på ett ISKALLT golv för att överhuvudtaget stå ut hemma på vintern.
Ja, men det finns en hund begraven här, och det är mittengrannen har normal temperatur.
TS på nedre botten har som du nämner ett kallt golv. Grannen längst upp får förmodas ha ett kallt tak. Grannen i mitten har värme både från golvet och taket och ändå åtnjuter denna en normal rumstemperatur. Det går inte ihop.
 
cpalm skrev:
Ja, men det finns en hund begraven här, och det är mittengrannen har normal temperatur.
TS på nedre botten har som du nämner ett kallt golv. Grannen längst upp får förmodas ha ett kallt tak. Grannen i mitten har värme både från golvet och taket och ändå åtnjuter denna en normal rumstemperatur. Det går inte ihop.
Det blir helt beroende på om grannen på våning 2 har nån värme på alls eller bor där på vintern..
 
Om grannen ovan har 20 grader kan jag lova att det inte är ugnstemperatur från taket.

Den här tråden verkar vara avklarad.
 
F
Odjuret skrev:
Tja... eller så läser du om inlägget... för jag förstår inte vad han har glömt....
Det var tråkigt för dig, svårt med upp och ner? TS bor underst, vad är det som är svårt att förstå?
 
carra skrev:
Till frågan om grov vårdslöshet.

Svar: Grov vårdslöshet betyder att du skall ha eftersträvat effekten av din handling. Med andra ord Du skall ha uppsåt för att det skall bli dåligt t.ex.
Det håller jag inte helt med om.

Begreppet har olika betydelse på olika rättsområden. För att få ett bättre svar behövs mer information om vilket lagrum eller avtalsparagraf som skulle ge TS rätt att driva frågan direkt emot entreprenören.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hmm om bara juridiken ska klaras o tekniken redan är avklarad så fattar jag att ni har problem.

1.vilken lösning ska komma ut ur juridiken?

2.ni önskar varma golv vilket inte går i en lägenhet med 20 grader o varmt tak då golv med 20 grader o ledande material upplevs som kalla för folk som vant sig med varma golv

3.Det är något som inte stämmer i ert sätt att resonera och det ligger i att ni inte har juste sätt att betala värmen...det går inte att både lösa komfortproblemen o en rättvis värmekostnad
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
byggarätt skrev:
hmm om bara juridiken ska klaras o tekniken redan är avklarad så fattar jag att ni har problem.

1.vilken lösning ska komma ut ur juridiken?

2.ni önskar varma golv vilket inte går i en lägenhet med 20 grader o varmt tak då golv med 20 grader o ledande material upplevs som kalla för folk som vant sig med varma golv

3.Det är något som inte stämmer i ert sätt att resonera och det ligger i att ni inte har juste sätt att betala värmen...det går inte att både lösa komfortproblemen o en rättvis värmekostnad
Problemet är i teorin enkelt avhjälpt, genom att öppna golvet hos grannen ovan och lägga isolering under värmeslingorna - som man borde ha gjort från början, om man följt Allmänna Rekommendationer.

Problemet är hur få firman som inte följt rekommendationerna att göra rätt, och all strul som därmed tillkommer, tx vem som betalar.
TS hade ju gjort vad han kunnat och påpekat felet redan under bygget så han borde, enligt min mening, hållas skadefri.
 
Redigerat:
TS borde sälja och flytta då det inte finns en fungerande lösning med upplevda varma golv och rätt temperaturprofil samt rättvis betalning för värmen
 
Regla upp ett nytt innertak med isolering.
Borde bli mycket billigare lösning på problemet än att göra om golvvärme på rätt sätt eller att blanda in jurister.
Sen är det väl upp till styrelsen om föreningen står för kostnaden eller om man kan få byggfirman att betala för felet dom gjort.
 
C
blackarrow skrev:
Regla upp ett nytt innertak med isolering.
Det är ju tydligen det man redan gjort. Se #7. Med det är tydligen fortfarande inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.