19-20oC, då det uppifrån är 14mm parkett, 3mm foam (borde varit lumppapp), 5cm betong, värmerör och 20cm betong och sedan luften i våningen under. Med det värmemotstånd som är ovan värmerören omvandlat till betong så motsvarar det 23cm betong. Det var alltså lägre värmemotstånd nedåt än uppåt. Läs Uponors handbok på deras hemsida!
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
det låter som om de kör för hög framledningstemperatur och det borde gå att reglera deras lägenhet med en blandventil o extra cirkpump med styrning från er innetemp
 
Jag har aldrig under mina många många år h i byggsvängen sett ett betonghus som har isolering i tak mellan våningar eller i väggar mellan lägenheter utan enbart i ytterväggar, tak mot kallutrymme och golv mot mark eller annat kallt utrymme. Jag kan inte tänka mig att avsaknaden av isolering mellan "varma" utrymmen skulle kunna klassas som byggfel. Däremot kan jag tänka mig att värmen är feldimensionerad eller bara feljusterad.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
C
eklov skrev:
19-20oC, då det uppifrån är 14mm parkett, 3mm foam (borde varit lumppapp), 5cm betong, värmerör och 20cm betong och sedan luften i våningen under. Med det värmemotstånd som är ovan värmerören omvandlat till betong så motsvarar det 23cm betong. Det var alltså lägre värmemotstånd nedåt än uppåt.
Men mittengrannen torde ju drabbas av samma fenomen som er på nedre botten. Med värme som kommer från 3:e våningens golvvärme, eller?
 
Du kan ju kolla värmen på tak och golv med en ir-termometer. Är du 110% säker på att flödet i ert golv är helt strypt? Det kanske bara är nedställt ett par grader.

Nu på sommaren lär det väl knappast vara någon värme i systemet? Vad exakt har ni för värme i rummet en meter ovan golv? Vad är det på vintern.

Är det platta på mark? Har ni källare? Jag har bott i många lägenheter och aldrig upplevt golven som kalla, men jag har aldrig bott direkt på plattan.

Varför tycker du att det är en juridisk fråga och inte en teknisk. En jurist kommer knappast att justera ert värmesystem. Att ha en negativ attityd mot styrelsen leder i bästa fall till att du tar tid från andra viktiga frågor, i värsta fall till att ingen med kompetens orkar lägga någon tid på otacksamt styrelsearbete.

Det är inget byggfel som sagt att inte ha isolering i valven. Jag har aldrig sett en homogen konstruktion med isolering och jag har nog studerat de flesta möjliga betongstommar. Enda fallet man isolerar är om man bygger med ursparade element där man måste skydda balkarna mot brand.

Däremot är det stor skillnad på ett uppvärmningssystem med golvvärme som enda värmekälla jämfört med när
man har komfortgolvvärme på en mindre yta. Det förra ger sällan "mysiga" golv förutom när det är ordentligt kallt ute.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
O
Vad är det som skulle vara vårdslöshet? Att ni har det varmt i lgh? Vårdslöshet handlar om farliga saker, strömförande sladdar sticker ut. Dörrar som ramlar på en när man stänger den. Inte byggfel.
 
Juridiskt så ansvarar styrelsen för bostadsrättsföreningen, i enlighet med stadgarna. Medlemmarna i din tur ansvarar för stadgarna. Föreningen har inget ansvar mot medlemmarna annat än att stadgarna följs. Det är alltså styrelsen i föreningen som ansvarar detta. Varje år dom gör det beviljar stämman ansvarsfrihet. Därefter går styrelsen fri. Om man är oense med sin styresen kan man välja en ny styrelse. Exempelvis en styrelse som har bättre teknisk kompetens. Eller bättre på att komminicera. I ditt fall låter det dom att styrelsen borde förklara varför betongbjälklag inte ska isoleresar, och att de ser till att eldning sköts utifrån detta. Mvh, PerOF
 
Juste det. Glömde bort hyreslagen. En botadsrättsförening ansvarar också inför hyresgästerna enligt hyreslagen. Och hyreslagen förvaltas av hyesnämnden. Är man missnöjd med sitt boende, så kan man juridiskt klaga antingen till hyresnämnden (enligt hyreslagen) eller föreningstämman (enligt föreningslagen) . MVH, PerOF.
 
Jag har inte läst alla inlägg men jag vet att det inte är ovanligt att man isolerar takytan när det är värmegolv. Detta för att undvika obehaglig värmestrålning från takytan! Det bör då också vara enklare att injustera för att få jämn värme i bostaden!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Juridisk process!
Vad rörigt det är i den här tråden.
Först måste det ju utrönas om det är något fel och i så fall vad det är för fel.
Eklov säger att han klarar av tekninen själv.
 
C
Till frågan om grov vårdslöshet.

Svar: Grov vårdslöshet betyder att du skall ha eftersträvat effekten av din handling. Med andra ord Du skall ha uppsåt för att det skall bli dåligt t.ex.
 
_20160702_110250.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problem kan det helt klart bli då det finns upptaget som problem i BBR sedan 1994.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vad ni missat i sammanhanget är att det är byggherren som skall reklamera till byggmästaren att det är fel. Gången är att lägenhetsinnehavaren (ägaren till bostadsrätten) skall reklamera till styrelsen som i sin tur skall se till att felet blir avhjälpt. Visst har lägenhetsinnehavaren rätt till skadestånd men från Brf som i sin tur, som byggherre, kan kräva byggmästaren! Så fungerar svensk rätt.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
strandli skrev:
Hej! Vad ni missat i sammanhanget är att det är byggherren som skall reklamera till byggmästaren att det är fel.
Jag tror att vad TS är ute efter är att byggmissen är av en så allvarlig art att hen som tredje person kan rikta skadeståndskrav mot byggmästaren. Exakt vilket lagrum TS har i åtanke har dock inte framgått.

Jag förstår dock inte vad poängen med detta skulle vara då det blir en j-kla uppförsbacke för TS. Den "enkla" vägen är naturligtvis att TS riktar sina ersättningsanspråk till föreningen, och föreningen i sin tur kräver byggaren på ersättning.
 
Detta är ett beprövat uppvärmningssystem som används fortfarande. Det används som tak och golvvärme. Det knepiga är injusteringen och tilloppstemperaturen. Betongbjälklag och innerväggar i bostadshus har normalt ingen isolering då det är samma temperatur på båda sidor.
I TS fall så låter det som att det är alldeles för hög temperatur på tilloppet. Normaltilloppstemperatur i ett sådant system ligger på runt 22 grader för att det inte ska bli för varmt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.