Status
Tråden går ej att kommentera.
Kan det vara så att man kanske får vad man betalar för...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Med eller utan rot...

Det är ju ändå tillgång och efterfrågan som styr priset. Även på badrum...

Alla vill ju tjäna så mycket som möjligt, man säger ju knappast till chefen att man vill ha 2000 mindre i mån bara för att... oavsett vad man jobbar med...

Ingen hantverkare vill göra ett badrum 50 000 billigare bara för att vara snäll...
Jobbar du en vecka gratis för att vara snäll mot arbetsgivaren?
Tillgång och efterfrågan säger du?

ROT stimulerar efterfrågan. Tar du bort stimulansen så kommer färre att välja att anlita arbetskraft. Det ger att firmorna får mindre jobb. Mindre jobb leder till hårdare konkurrens om jobben. I teorin ska detta leda till att jobben görs bättre och billigare. Det är en av grundbultarna i hela marknadsekonomitänket.

Vissa firmor kommer att konka. Andra kommer att se sina vinster sjunka. De firmor som hela tiden gjort bra jobb till rätt pris torde inte påverkas alls... I varje fall om vi läser vad som sägs här i tråden.

Jag trollade när jag sa att ROT bara var för att stimulera efterfrågan. Självklart ville man komma åt svart arbetskraft genom att få företagen att fakturera arbetstimmar som Skatteverket kan gå in och jämföra med bokförda personaltimmar.

Nu bor jag i Sthlm, jag misstänker att ROT:s avigsidor syns mest här då man kan belåna investeringar i sina brf/villor. Dvs helt omöjligt att hitta bra hantverkare som tar rimligt betalt och gör ett bra jobb. Uppe i Norrlands inland där fastighetsvärdena inte alls på samma vis påverkas av skicket på badrummet så är det knappt någon som utnyttjar ROT. Där är det en ickefaktor.
 
Emmet skrev:
Tillgång och efterfrågan säger du?

ROT stimulerar efterfrågan. Tar du bort stimulansen så kommer färre att välja att anlita arbetskraft. Det ger att firmorna får mindre jobb. Mindre jobb leder till hårdare konkurrens om jobben. I teorin ska detta leda till att jobben görs bättre och billigare. Det är en av grundbultarna i hela marknadsekonomitänket.

Vissa firmor kommer att konka. Andra kommer att se sina vinster sjunka. De firmor som hela tiden gjort bra jobb till rätt pris torde inte påverkas alls... I varje fall om vi läser vad som sägs här i tråden.

Jag trollade när jag sa att ROT bara var för att stimulera efterfrågan. Självklart ville man komma åt svart arbetskraft genom att få företagen att fakturera arbetstimmar som Skatteverket kan gå in och jämföra med bokförda personaltimmar.

Nu bor jag i Sthlm, jag misstänker att ROT:s avigsidor syns mest här då man kan belåna investeringar i sina brf/villor. Dvs helt omöjligt att hitta bra hantverkare som tar rimligt betalt och gör ett bra jobb. Uppe i Norrlands inland där fastighetsvärdena inte alls på samma vis påverkas av skicket på badrummet så är det knappt någon som utnyttjar ROT. Där är det en ickefaktor.
Du har helt rätt!

Jag säger inte emot, jag säger bara att det är tillgång och efterfrågan som styr, oavsett om vi har rot eller ej.

Om rotavdraget försvinner så pressas säkert priserna, men priset för konsumenten kommer inte att bli lägre än priset med rot...
 
Du glömde en viktig sak...

Alla oseriösa företag som rullar runt i vårt land och jobbar för fullt utan att ens inneha F-skatt kommer att bli lyckliga om ROT försvinner för då kan de fortsätta att jobba och debitera full timtaxa inklusive moms och sen skita i och betala in moms och skatter... sen lägga ner firman och starta upp i annat namn när det börjar brännas... :(

Nu är de dock begränsade att ta jobb som folk vill ha utfört när deras ROT är slut...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du glömde en viktig sak...

Alla oseriösa företag som rullar runt i vårt land och jobbar för fullt utan att ens inneha F-skatt kommer att bli lyckliga om ROT försvinner för då kan de fortsätta att jobba och debitera full timtaxa inklusive moms och sen skita i och betala in moms och skatter... sen lägga ner firman och starta upp i annat namn när det börjar brännas... :(

Nu är de dock begränsade att ta jobb som folk vill ha utfört när deras ROT är slut...
Intressant!

Men tror du verkligen att ROT gör till eller från på dessa aktörer, de kan fakturera samma belopp med ROT som utan. + att de plockar in ROT från SKV. Firman ryker när det börjar brännas med eller utan ROT tror jag.

Tvärtemot tror jag det är lättare för dem att rulla runt pga den ökade efterfrågan som ROT skapar. Det finns helt enkelt mer pengar i omlopp att ta sin bit av kakan...

Men det kan mycket väl vara som du säger, att ROT försvårar, men jag har svårt att tro att just den gruppen människor låter sig nedslås av att en faktura måste skickas till skatteverket också.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Njae syftet var inte bara att omvandla svart till vitt va?

"Av förarbetena till lagen framgår att syftet med skattereduktionen bl.a. är att omvandla svart arbete till vitt arbete och att möjliggöra för kvinnor och män att öka sin tid på arbetsmarknaden. Vidare är syftet att såväl kvinnor som män ska kunna kombinera familjeliv och arbetsliv på lika villkor samt att fler korttidsutbildade ska komma in på arbetsmarknaden"

[länk]

Så avdraget var nog tänkt att också vara riktat till konsumenterna. Man skulle kunna hävda att ökade priser motverkar vissa av syftena om prisökningarna gör att färre har möjlighet att utnyttja avdraget.
Till stor del ja.
Man kan ju knappast säga att vi hade problem att få jobb innan rot dessutom om de var ute för att folk skulle spendera mera pengar, varför inte slopa momsen på allt? Det hade gynnat alla och inte bara de som vill renovera hemma. Folk skulle då konsumera mera, anlita mer vit arbetskraft för att materialet är billigare, osv.
 
A
RulleBulle skrev:
Till stor del ja.
Man kan ju knappast säga att vi hade problem att få jobb innan rot dessutom om de var ute för att folk skulle spendera mera pengar, varför inte slopa momsen på allt? Det hade gynnat alla och inte bara de som vill renovera hemma. Folk skulle då konsumera mera, anlita mer vit arbetskraft för att materialet är billigare, osv.
En generell momssänkning hade antagligen mest gynnat företag i andra länder som Kina, Japan, Sydkorea m.fl. då vi hade köpt på oss sånt som mestadels är utlandstillverkat. Köp av prylar gör väl inte direkt att man får mer tid till att arbeta. Det hade iofs genererat mer jobb, men antagligen mest i utlandet där prylarna tillverkas och inte i Sverige.

Och ja jag håller med, hantverkarna hade inte problem med att få jobb innan heller, men så var ju inte heller hantverkarna som skulle gynnas i första hand. Det var snarare konsumenterna som fick råd att anlita hantverkarna som skulle gynnas så att de kunde spendera mer tid på sitt eget arbete och få familjeliv och arbete att gå ihop. Vilket som sagt antagligen motverkas av höjda priser på dessa tjänster.
 
Redigerat av moderator:
Emmet skrev:
Intressant!

Men tror du verkligen att ROT gör till eller från på dessa aktörer, de kan fakturera samma belopp med ROT som utan. + att de plockar in ROT från SKV. Firman ryker när det börjar brännas med eller utan ROT tror jag.

Tvärtemot tror jag det är lättare för dem att rulla runt pga den ökade efterfrågan som ROT skapar. Det finns helt enkelt mer pengar i omlopp att ta sin bit av kakan...

Men det kan mycket väl vara som du säger, att ROT försvårar, men jag har svårt att tro att just den gruppen människor låter sig nedslås av att en faktura måste skickas till skatteverket också.
Har de ingen F-skatt kan de ju knappast skicka något till Skatteverket för då uppdagas ju liksom deras bluffmetod... ;)

Så just därför kan de bara ta jobb där ROT inte är inblandat...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Har de ingen F-skatt kan de ju knappast skicka något till Skatteverket för då uppdagas ju liksom deras bluffmetod... ;)

Så just därför kan de bara ta jobb där ROT inte är inblandat...
F-skatt ordnas väl "med en grisblink". Det har ju varit viktigt att det ska vara lätt och gå fort att få f-skatt.
Man behöver väl inte ens ha svensk F-skatt? Det räcker väl att den kommer någonstans inom EU? Eller minns jag fel?

Vi tänker på två olika typer av företag; Jag på dem som har lite hum o regler men som inte har någon ambition att följa dem, du tänker nog mer på företag som är kända för att erbjuda billiga stenläggningar och asfalteringar ;)
 
Emmet skrev:
F-skatt ordnas väl "med en grisblink". Det har ju varit viktigt att det ska vara lätt och gå fort att få f-skatt.
Man behöver väl inte ens ha svensk F-skatt? Det räcker väl att den kommer någonstans inom EU? Eller minns jag fel?

Vi tänker på två olika typer av företag; Jag på dem som har lite hum o regler men som inte har någon ambition att följa dem, du tänker nog mer på företag som är kända för att erbjuda billiga stenläggningar och asfalteringar ;)
Ordnas lätt ja.. Om man vill ;)

Jag syftar till de företag som inte vill ha F-skatt och synas... ;)

Dock märker jag härinne på många inlägg (inget alls personligt mot just dig) att många inte vet hur det fungerar med företagande i Sverige överlag med avgifter och annat.
De tror många ggr att hantverkaren tjänar de pengarna som kunden betalar för ett utfört arbete t.ex. :screwy:


MEN...tillbaka till företagen som inte vill synas genom att ha F-skatt så har de det väldigt svårt så länge rotavdraget finns eftersom de alltså inte kan ta några rotarbeten och då minimeras utbudet av arbeten för dem.

Det är alltså väldigt enkelt att sitta hemma vid skrivbordet och "skapa ett företag" utan att ansöka om F-skatt.
Man kör på som tusan och gör en massa jobb och debiterar kunderna en lägre timpeng än de seriösa för då vet man att man får jobben eftersom Svensson bara tittar sig blind på timpengen...
Man fakturerar inkl. moms precis som vanligt så allting ser helt ok ut.
MEN...sen låter man bli att betala in moms, skatter och avgifter och då har helt plötsligt deras lägre timpeng gjort att de i slutänden tjänar mångfalt mycket mer än de hantverkare som har rent mjöl i påsen har en chans att göra.
DÄRFÖR att Svensson sällan kollar om det verkligen finns en F-skatt registrerad utan litar blint på om de säger eller skriver att de har en sådan...
Så här kan de hålla på ganska länge innan det uppdagas och de slutar oftast innan och börjar kalla sig något annat och fortsätter i samma spår och skulle de bli påkomna så riskerar de i princip inga straff heller.

Det är ju ganska enkelt att köra på en timpeng på låt säga 240:- +moms = 300:- för då blir man snabbt populär hos Svenssons som bara stirrar sig blind på timpengen, och det är ju jätteenkelt när man har 10st östeuropeer som varje dag drar in vars 3000:- = 30000:- /dag varav de får i bästa fall vars 1000:-/dag...
Så har den "företagaren" gjort 20000:- rakt in i fickan PER DAG !!!!!!!!!!!
Omkostnaderna är ganska låga för dessa s.k företag för man har inga försäkringar, revisorer och annat som ska betalas.
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
En generell momssänkning hade antagligen mest gynnat företag i andra länder som Kina, Japan, Sydkorea m.fl. då vi hade köpt på oss sånt som mestadels är utlandstillverkat. Köp av prylar gör väl inte direkt att man får mer tid till att arbeta. Det hade iofs genererat mer jobb, men antagligen mest i utlandet där prylarna tillverkas och inte i Sverige.

Och ja jag håller med, hantverkarna hade inte problem med att få jobb innan heller, men så var ju inte heller hantverkarna som skulle gynnas i första hand. Det var snarare konsumenterna som fick råd att anlita hantverkarna som skulle gynnas så att de kunde spendera mer tid på sitt eget arbete och få familjeliv och arbete att gå ihop. Vilket som sagt antagligen motverkas av höjda priser på dessa tjänster.
Skulle folk betala 20% mindre för sina köp så skulle de ha 20% mer i fickan. 20% de kan lägga på hantverkare, tvn, tandläkare osv, det skulle gynna alla och inte bara Kina.
Folk har alltid anlitat hantverkare, skillnad från då och nu var att hade de inte råd att betala vitt så anlita man hantverkare svart. Idag kör man med rotavdrag och ibland svart!
 
RulleBulle skrev:
Jag har jobbar som ljusmask i 8år och nu jobbar jag på en liten firma så jag har koll på priser och vet hur vissa kunder är. Vi jobbar oftast åt personer som har pengar och sällan frågar vad det kostar men sedan finns det folk som ska köpa eget material tex uttag från bauhause osv. Inget problem för oss, vi installerar det och du får rot och du blir nöjd men om dimmer eller nåt som du köpt går sönder så får du betala oss för att vi ska sedan komma ut för att byta den. Så i slut ändan är det dyrare att köpa allt själv för du får stå för garantin själv!
Vi får bra rabbater hos våra grossister men ni jämför oss med tex clas ohlsson och de kanske köper 1000000 dimmers per år medan vi köper 300st så de får betydligt bättre pris på dem än vad vi får. Därför kan ni uppleva det som dyrt. Vissa saker får vi billigare som tex kabel och sedan andra saker som tex flexrör osv skiljer priset pga kvalitet.

Ang timdebitering så är detta alltid roligt, försök att hitta någon annan yrkesgrupp som tar under 600kr / timmen med moms och som åker med verktyg osv som vi har med oss. Jag har säkert verktyg för 60-70000kr i bilen utöver detta har vi maskiner i förrådet som vi inte använder varje dag men behövs.
Tänk på era jobb innan, kolla tex VAG verkstad de tar 2200kr / tim i sthlm, tandläkare, veterinärer, personliga tränare osv.
Jag har haft 3 års gymn utbildning sedan har jag gått 4 år som lärling (tjänade 10500kr / innan skatt när jag börja) tycker ni fortfarande vi tjänar för mkt?
Oj, här fanns det en del att diskutera.

I Tyskland kostar det, enligt ett av våra största byggföretag, ungefär hälften vad det kostar i Sverige att bygga, vad beror det på?
1. Lägre skattetryck? delvis, men det är inga jätteskillnader i skatter mellan Sverige och Tyskland.
2. Annat byggtekniskt regelverk? Delvis sant, men det går åt båda håll.
3. Varmare klimat? Givetvis, men inte så stor inverkan
4. Billigare material? En stor faktor.
4. Förväntningar på lönenivå? Det ska vi resonera mer om nedan.

Det har tidigare nämnts i tråden att en odefinierad typ av hantverkare förväntar sig att tjäna 30-35'.
Om det kan nog sägas att det inte är en hållbar nivå på sikt. Klart att kortsiktiga saker som ROT kan hjälpa till med att hålla uppe nivåerna.

Varifrån kommer pengarna som ska betala dessa löner? (allt enligt lonestatistik.se)
I Sverige tjänar en sjuksköterska med 3 minimum års högskola, ofta mer, i medel under 25'.
En lärare, likaså med flera års högskoleutbildning strax däröver.
En läkare knappt 49'
Dessa löner ska finansieras av oss andra i samhället. Observera att jag inte på något sätt vill klanka ner på dem, men de facto ska pengarna till deras löner skakas fram i samhället någonstans.

En industriarbetare (metallarbetare) 22-23'.
En utvecklingsingenjör i snitt 33-34'
Dessa roller drar in "nya" pengar till Sverige, gör så att vår exportindustri rullar på och ger oss alla pengar till vård/skola/omsorg, mat, boende och nöjen.

Känns det inte lite märkligt i den omgivningen att säga att man förväntar sig en lön på 30-35' som hantverkare? Vilka privatpersoner ska ha råd att betala för dessa löner efter man betalt skatt, mat, kläder etc. Alla hantverkare kan inte jobba åt Sveriges läkare och direktörer.

Det Sverige har att hantera är hur vi ska kunna konkurrera i en global värld. Levererar inte vi bättre produkt till bättre pris så handlar ingen av oss. Detta har vi traditionellt i Sverige mött genom att automatisera och effektivisera. Jag har hört siffror på mellan 2 och 4% färre arbetstimmar per år går åt att producera samma vara i Sverige. Ericssons varsel nu senast bevisade tydligt att detta kan vi inte ta för givet.

Byggbranschen och hantverkarna har svårt att hänga med i den effektiviseringen, visst har det kommit lite nya verktyg och metoder som kapar lite tider. Men om man jämför med industrin faller man platt. Det som vi bara sett början av än är att även dessa branscher konkurrensutsätts internationellt. Det tror jag kommer att svida rejält i branschen. Läste en artikel i GP om några polska byggarbetare som i Polens största städer tjänar motsvarande 9'. I Sverige tjänade de 21'.

Jag vill påpeka att vi i Sverige har många duktiga hantverkare som inte skor sig oävet. Men jag tror att det kommer att bli mer uppenbart att hantverkare är ett serviceyrke där man måste förstå sin roll i värdekedjan.

Jag förstår att många känner sig trampade på tårna av detta: Men kan ni förklara hur vanliga arbetare ska ha råd med de löneförväntningar det pratats om här?

Ni som har insyn, togs siffran 30-35' ur luften, eller är det vad man i verkligheten förväntar sig?
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
I Australien tjänar hantverkare 50-60000kr i mån och i Spanien 10-15000kr i mån. Bo priser i Au är lite högre men de betalar mindre i skatt och sedan kostar mat osv ungefär lika mycket.

Hantverkar löner varier genom landet i Sthlm kan en rörpulare tjäna 35, jag som service elektriker tjänar 30 i mån.
Hade jag jobbat hos tex Ncc på ett stort bygge hade jag tjänat 34.
En snickare i sthlm tjänar nog 28. Bor man utanför Sthlm tjänar man nog 2-5000kr mindre i mån men då kostar ju bostaden hälften av de kostar här.
Glöm inte att vi jobbar 7-16 många jobbar annars 9-17.

Vi har effektiviserat yrkena extremt de senaste åren. Har pratat med chefen som jobbat ca 25 år och i dag kan vi göra 4-5 jobb ibland på en dag. Tidigare gjorde man ett jobb, gick till en telefonkiosk och ringde till kontoret för att kolla om det fanns nåt att göra och i värsta fall fick man åka in till kontoret med tuben för att hämta nytt jobb.

Ni pratar om sjuksyrror som tjänar dåligt, det kan jag hålla med om däremot lärare är ju lediga typ 3 mån på ett år, skulle vi ha lika lång semester hade våran lön också sjunkit!
Säg mig nån annan tjänst man kan utnyttja och få tillbaks 50% av kostnaden? Sedan har ni mage att klaga på att det är dyrt? Fan jag skulle vilja betala 50% mindre hos Tandläkaren, bilmeck osv.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Så du påstår att vi som skriver att vi INTE höjt på grund av ROT ljuger då eller !!

Vi är ju flera som klart och tydligt skrivit olika siffror som tyder på fullständigt normala ökningar under årens lopp och inget specifikt p.g.a införandet av ROT-avdraget !!

Sen att det finns de som höjt svinaktigt p.g.a ROT, ja det finns det säkert...

MEN FÖR GUDS SKULL... sluta att dra alla över samma kant härinne !!
hej paul min vän...

vi har pratat mycket om allt möjligt å har mer lr mindre samma åsikter..
vad jag menar är att om du monterar ett kök på 1-2 dagar så och fakturerar låt oss säga en hög summa på 500:-/tim så på 2 dagar blir det 8000kr!!!
MEN... det jag menar mest med rot fusket det är ej timpengen utan dom som tar fasta priser.
jag vet att du ej monterar upp ett kök för 4-8000 kr å sen rot på detta.
så en kund som får köket montat på en dag får pröjsa 2000-4000kr? nja det är ej så.
nä det håller ej.
vi har många exempel här på forumet där folk betalat hutlösa pengar för ett monterat kök, takjobb, fönsterbyten å klädselbyten.
ta ett vanligt takjobb, sadeltak 180m2.. inga kupor... en liten skorsten samt fläkthuv. vindskivor bytas.
papp,läkt å nya pannor... inga rötskador.
ställning.
en lastbil med pannor å en för brännbart köras bort.
ett sånt här jobb tar max 2,5 dag att göra för 2 man.
hur kan man ha mage att ta närmare 70000 kr för detta?
jo för dom vet att roten kommer så då blir det 35K.
och 35 K är redan för mycket ändå.
vad snickarna nu måste göra för att låta timmarna gå mer aär att ta det lugnt... berätta för kunden att dom *fixat* lite...hämtat lite extra matrial ..ja u name it för att det skall låta bra.

vad jag nu menar är att dom fasta priserna har skyhöjts så in i H...e.
detta är fakta hos majoriteten av firmorna.

så nu kan ni hugga på mig... men vet vad jag pratar om....

mvh
estwing
 
Jag skulle gärna vilja se en faktura där någon hantverkare fakturerat 70.000kr för arbete som de gjort på 2,5 dagar och då pratar vi om arbetskostnad för du säger att de blev 35000kr efter rot och rot får endast användas på arbetstid.
Om ni vill undvika detta be om ett fastpris på jobbet och glöm inte att inte be dem att göra nåt extra för det kommer inte att ingå i priset! Allt ni kommer på i efterhand kommer att kosta extra! Om ni är så duktiga på att klaga att priset är för högt så borde ni reagera innan ni bestämmer er för att anlita den hantverkaren! Det finns klåpare i alla yrkena, är man naiv och tror att man inte kommer att bli lurad så kommer du kanske bli det om du stöter på fel människa hantverkare som tandläkare det spelar ingen roll!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.