Status
Tråden går ej att kommentera.
Win win som man säger
 
Thomas Lundquist skrev:
Vilka andra branscher menar du är det som konkurrensen snedvrids emot och blir klart missgynnade?
Bara kolla gula sidorna: Alla som säljer tjänster till konsumenter: gym/pt, frisörer, restauranger, upplevelser, resor, hotell, konserter, veterinärer, bilverkstäder, taxi, flygbolag.
Dvs, alla som inte heter rör/bygg/el/städ eller bank.

Sen är det rätt fantastiskt att samma regering som håller på med ROT gapar om att husägare överbelånar sig och boprisbubbla. Man behöver nog inte vara speciellt skarpsinnad för att se sambanden...

Men Polen och Litauen tackar nog och tar emot alla pengar som flödar in i landet pga Sveriges ROT.
 
Det är helt fritt för kund och ta in offerter, jag nekar ingen att ta in fler offerter.
Är jag 15 000 dyrare än Rajtantajtan AB,tveka inte och ta dom istället.
Jag blir inte arg, lustigt att jag ens har någon sysselsättning alls om dagarna.
Vad jag vet så har jag inte höjt mina priser på grund av Rot bidraget, det finns oseriösa byggare det nekar jag inte alls till.Men fifflar dom inte med Rot så fifflar dom utan statens inblandning, men jag tror inte dom sitter och skriver på forum att alla byggare inte lurar sina kunder.
 
  • Gilla
RulleBulle och 1 till
  • Laddar…
A
Det är väl tämligen självklart att hantverkarna påstår att priserna inte har höjts pga ROT. Det ligger i deras absoluta intresse att förneka att deras marginaler har ökat, eftersom ett erkännande öppnar upp för prutförsök från kunderna och det vill de självklart undvika så mycket det bara går.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Det är väl tämligen självklart att hantverkarna påstår att priserna inte har höjts pga ROT. Det ligger i deras absoluta intresse att förneka att deras marginaler har ökat, eftersom ett erkännande öppnar upp för prutförsök från kunderna och det vill de självklart undvika så mycket det bara går.
Så du påstår att vi som skriver att vi INTE höjt på grund av ROT ljuger då eller !!

Vi är ju flera som klart och tydligt skrivit olika siffror som tyder på fullständigt normala ökningar under årens lopp och inget specifikt p.g.a införandet av ROT-avdraget !!

Sen att det finns de som höjt svinaktigt p.g.a ROT, ja det finns det säkert...

MEN FÖR GUDS SKULL... sluta att dra alla över samma kant härinne !!
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Det är väl tämligen självklart att hantverkarna påstår att priserna inte har höjts pga ROT. Det ligger i deras absoluta intresse att förneka att deras marginaler har ökat, eftersom ett erkännande öppnar upp för prutförsök från kunderna och det vill de självklart undvika så mycket det bara går.
Så länge en hantverkare har mycket att göra så tillåter man ingen prutning så spelar ingen roll om du tror alla har höjt priserna så länge det finns jobb. Om hantverkare har såna hemska priser skulle ju folk inte anlita dom.
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Så du påstår att vi som skriver att vi INTE höjt på grund av ROT ljuger då eller !!

Vi är ju flera som klart och tydligt skrivit olika siffror som tyder på fullständigt normala ökningar under årens lopp och inget specifikt p.g.a införandet av ROT-avdraget !!

Sen att det finns de som höjt svinaktigt p.g.a ROT, ja det finns det säkert...

MEN FÖR GUDS SKULL... sluta att dra alla över samma kant härinne !!
Okej, har man inte höjt har man inte höjt, så är det såklart.

Men visst finns det de som ljuger, för det ligger helt klart i deras intresse att förneka att marginalerna har ökat.
 
johan ivarsson skrev:
Så länge en hantverkare har mycket att göra så tillåter man ingen prutning så spelar ingen roll om du tror alla har höjt priserna så länge det finns jobb. Om hantverkare har såna hemska priser skulle ju folk inte anlita dom.
Därmed faller hela politiska motivet med hela ROT. Hantverkarna har så mycket att göra att de inte behöver bry sig. En bransch med sån beläggning behöver definitivt inga stimulansåtgärder.

Då är det bättre att 10 miljarder läggs på att utveckla vår industri så vi får några arbetare kvar som även nästa år har råd att renovera om hemma.
 
  • Gilla
rybbe och 3 till
  • Laddar…
Är ni på riktiga? De införde rot för att bli av med svartarbetarna och de har politikerna själva sagt!
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Fast var där normala ökningar? KPI? I en bransch med jättehård konkurrens är det inte nödvändigt att priserna hela tiden går uppåt. I stora delar av ekonomin har vi ett deflationstryck på grund av produktivitetshöjningar och frihandel. Borde inte hantverkarbranschen vara immun mot.

Jag tycker att man skall gå ut med tydligare direktiv på vettiga ersättningar. :) Badrum är ju något som jag tycker generellt verkar vara groteskt felprissatt ganska ofta.
 
A
johan ivarsson skrev:
Så länge en hantverkare har mycket att göra så tillåter man ingen prutning så spelar ingen roll om du tror alla har höjt priserna så länge det finns jobb.
Självklart undviker man att pruta så länge man får jobb ändå. Men det ligger fortfarande i hantverkarnas (och andra affärsdrivande företags) intresse att hålla alla former av prutförsök så långt borta som möjligt med till buds stående medel, t.ex. att när det passar hävda att man har så dåliga marginaler pga ökade omkostnader att man -"tyvärr inte kan gå med på att sänka priset".

Detta gäller många företag och jag kan inte riktigt se att hantverkarna skulle vara så mycket villigare än andra att öppna upp för ifrågasättande av sina priser om man inte behöver.
 
RulleBulle skrev:
Är ni på riktiga? De införde rot för att bli av med svartarbetarna och de har politikerna själva sagt!
Det hävdar jag med, men då fick jag mothugg...
 
A
RulleBulle skrev:
Är ni på riktiga? De införde rot för att bli av med svartarbetarna och de har politikerna själva sagt!
Njae syftet var inte bara att omvandla svart till vitt va?

"Av förarbetena till lagen framgår att syftet med skattereduktionen bl.a. är att omvandla svart arbete till vitt arbete och att möjliggöra för kvinnor och män att öka sin tid på arbetsmarknaden. Vidare är syftet att såväl kvinnor som män ska kunna kombinera familjeliv och arbetsliv på lika villkor samt att fler korttidsutbildade ska komma in på arbetsmarknaden"

http://www.rot-avdraget.se/wp-conten...mROTavdrag.pdf

Så avdraget var nog tänkt att också vara riktat till konsumenterna. Man skulle kunna hävda att ökade priser motverkar vissa av syftena om prisökningarna gör att färre har möjlighet att utnyttja avdraget.
 
Redigerat av moderator:
Jugend skrev:
Jag tycker att man skall gå ut med tydligare direktiv på vettiga ersättningar. :) Badrum är ju något som jag tycker generellt verkar vara groteskt felprissatt ganska ofta.
Med eller utan rot...

Det är ju ändå tillgång och efterfrågan som styr priset. Även på badrum...

Alla vill ju tjäna så mycket som möjligt, man säger ju knappast till chefen att man vill ha 2000 mindre i mån bara för att... oavsett vad man jobbar med...

Ingen hantverkare vill göra ett badrum 50 000 billigare bara för att vara snäll...
Jobbar du en vecka gratis för att vara snäll mot arbetsgivaren?
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju hantverkare från hundringen i timmen med rot... Varför anlitar ni inte dom???

Varför tar ni dom som ni tycker är dyra???
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.