Status
Tråden går ej att kommentera.
sj6 skrev:
Nja... det där är väldigt subjektivt oavsett vem det kommer ifrån och jag själv, även om jag tycker detta är ett riktigt roligt forum, att det är lite häxjakt på de som jobbar i denna bransch. Detta syntes väldigt tydligt i tråden som blev stängd med rubriken "Får en hantverkare salta fakturan"

Finns 2 sidor av samma mynt och i detta ämne så finns det två väldigt distinkta sidor. Vi måste dock alla kunna hålla oss sakliga även om det som Lundquist säger är sant att det får vara lite högt i tak då subjektiva åsikter hoppar ur oss alla.
Jag håller inte med om att det råder någon häxjakt på hantverkare. Snarare är det så att så fort någon tar upp problem dom upplevt med en viss hantverkare, för att det är ett dåligt utfört jobb, för att det är en saltad faktura eller för att det är offerter som är helt orealistiska när man bryter ner dem i bitar, så är generaliseringen från just hantverkarna här på forumet total och dessa avarter försvaras med hull och hår och istället pekas konsumenterna som tar upp sina problem här på forumet ut som allt ifrån ointelligenta eller korkade till alla möjliga tillmälen. Det kanske du har sett en del av i de trådar som varit på tapeten under sommaren/hösten och där det i grund och botten är riktiga verkliga fall som tagits upp. Puustelli-köket var ett exempel för inte så länge sedan, mitt exempel i denna tråd med en hantverkare som var här och offererade ett annat. Istället för att hantverkarna här på forumet inser att det finns rötägg som försöker debitera 2000:-/h eller komma undan med dåligt utförda jobb försvaras dessa helt okritiskt. Inte undra då på att inte bara de hantverkare som tagits upp som ett verkligt problem ifrågasätts utan även de hantverkare här på forumet som försvarar dessa rötägg som ställer till livet för många intet ont anande konsumenter som litade på sina hantverkare. Om hantverkarna här på forumet visade konsumenterna lite större förståelse för de rötägg de ibland stöter på och vänder sig hit för att få hjälp och råd med och istället bistod med info om hur hantera rötäggen, skulle nog hantverkarna här på forumet åtnjuta en helt annan status, var så säker ;) Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är några få här på forumet som förstör för många, just när det kommer till synen på hantverkarna här på forumet.

Åsikter är subjektiva per definition ;) Och självklart ska vi få uttrycka sådana. Jag dock ända sedan jag började här på BH tyckt att moderatorerna tillåter en allt för låg nivå just när det gäller personpåhopp, istället för att styra upp forumet så att det hålls en acceptabel och jämn nivå, tillåts trådarna spåra ur totalt med alla möjliga påhopp, svordomar och tillmälen, och sedan rätt som det är raderas de 20 senaste inläggen av en moderator som fått nog och tråden stängs. Jag tycker det är ett dåligt sätt att moderera på och det finns många andra forum på nätet som sköter detta mycket snyggare. Men jag har anpassat mig någorluinda till den här på BH tillåtna nivån även om jag hellre skulle se att det modererades och inte tänker sjunka till en så låg och framförallt frekvent nivå som t.ex. TL. Men jag ger honom gärna både en och två kängor när han bär sig åt som han gör :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bogeymannen och 5 till
  • Laddar…
Mycket bra inlägg Thomasx.
Det som upprör är ju att man alltid går i försvarsställning även för de hantverkare som beter sig som rötägg. Det ger känslan av att hela branschen håller varandra om ryggen.
För er hantverkare som tror att man har något särskilt agg mot hantverkare. Det har jag inte. Däremot är det beteendet som man läser om här extremt upprörande. Just därför att man försvarar det orimliga. Det ger ett löjets skimmer över hela sektorn.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Var bara lite försiktiga med att generalisera, tänker jag ...

Det finns en massa hantverkare här på forumet som aldrig någonsin har försvarat en usel "bransch-kollega". Bara så vi inte överdriver problemet.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nu räcker det med personliga påhopp och annat trams i den här tråden.

1. Man har rätt att vara anonym när man diskuterar hos oss.
2. Man ska diskutera sakligt och föra diskussionen framåt.
3. Man ska vara trevlig och inte gå till personangrepp.

Det är onekligen intressant att höra hur vissa hantverkare resonerar :rolleyes:

Thomas Lundquist skrev:
Lilla gubben, varva ner lite.
Nej jag har inga problem om en duktig hantverkare drar på ordentligt på en offert om han varit hos en dryg j-a privatperson som tagit upp hans dyrbara tid.
Men det händer inte ofta då ni hantverksfientliga bara är en liten obetydlig grupp som är något högljudda bara.

Hur jag jobbar och vilket rykte jag har vet du uppenbart inget om, men kul att se hur du försöker skapa något för det kan du tydligen inte göra med händerna, haha.
Thomas Lundquist skrev:
Det är inte bara mitt namn utan också mitt företag jag nakenfiser vilket några anonyma fega skitar försöker svartmåla och det gör mig svart i blicken.
Snart går väl en dora i kåken också.
Bara några exempel på inlägg i tråden som bryter mot våra diskussionsregler. Jag stänger ämnet, för det får väl anses vara uttömt vid det här laget. Öppna en ny tråd om ni har en annan vinkel på problemet.
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.