Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Ligger i säng nu efter en trevlig kväll och läser inlägg från trollens värld. När jag vaknar i morrn så hoppas jag att du lagt in ett något mer köttigt inlägg som svar på mitt inlägg/ svar till Mikael_L -s inlägg:D.
Då du ber så snällt om köttiga inlägg så ska jag gå dig till viljes.



Jag citerar dig från en annan tråd (du själv korspostar mellan en del trådar, så du får acceptera detta.)
Thomas Lundquist skrev:
Jag har haft eget företag sen -94 inom bygg och har överlevt samtliga kriser hitintills så jag vet nog mer om konkurrens och vad det innebär för att klara den/ sig, än en anställd ingenjör som sitter och försöker fjädra upp sig bakom en skärm.
Ingenjör bakom en dataskärm, Ja för fan det kan du ge dig på att jag är.
Ingenjör anställd i ett bolag som arbetar alltmer internationellt.
Vår datasupport flyttades till Rumänien och resebeställningar görs från Polen.

Och vi har fått en systeravdelning i Indien med lika många ingenjörer som i Sverige.
Och här anställs det inga nya, men däremot några nya varje år i Indien.
Alltfler av "våra" projekt flyttas över dit. Indierna kommer regelbundet hit och får se och lära, och vi får väl också se och lära.
Det är alltså inga dumskallar vi snackar om. Dom är ungefär som nyanställda liksom, dom kan bara inte alla produkter, kundkrav, produktfilosofi osv. Indierna är väl så smarta och kunniga, ungefär som vi, men man märker helt klart en skillnad på drivet och "hungern".
Dom slickar i sig all kunskap dom kommer över, lär sig blixtsnabbt och är helt klart mer hungriga än vi småslappa Svenska ingenjörer.
Och man förstår dom, dom har ju med sina löner (typ halva Svenska lönen) seglat upp till övre medelklass eller ännu bättre där borta i Indien. Dom är nu kungar i sitt land. Dom har garanterat råd med bästa utbildningen för sina barn nu osv. Dom känner sig helt klart privilegierade. Vinstlott.


Sitter jag och klagar över detta då?
Gormar jag om människohandel eller ojust konkurrens eller dålig behandling av polacker, rumäner eller Indier? Nej då. Varför ska jag klaga?
Vill jag ha kvar jobbet får jag väl helt enkelt jobba bra utav helvete och kanske inse att det kommer bli knapert med lönehöjningar...
Eller så får jag kanske sadla om, man skulle kanske bli hantverkare istället. Det skulle ju vara skönt att få jobba i en skyddad arbetsmarknad, eller hur? ;)


Nä jag är väl egentligen internationalist. Och de bäst lämpade att göra ett jobb ska få göra det, var än på jorden man befinner sig. Och det är fritt för var och en att acceptera en lön ett jobb, eller välja ett annat jobb.
(Självklart finns det rena avarter och olagligheter i den internationella arbetsmarknaden, ren slavhandel, barnarbete och sådant, men nu är det inte sådant vi snackar om när Lettiska hantverkare kommer hit, indiska ingenjörer utvecklar svenska produkter eller ett rumänskt företag får ta datasupporten. Så börja inte blöda över slavhandel och barnarbete nu!)

Men i internationalismens kölvatten sker det givetvis saker. En del förlorar sina jobb, en del får ändra sin lön, en del saker blir bättre/billigare, hastigheten på utvecklingen drivs upp.

Så jag antar att jag får acceptera denna Indiska konkurrens, och får istället glädja mig åt alla saker som jag fått pga en stor internationell marknad.
Man kan köpa driftsäkra bilar från japan eller korea, billiga TVapparater, mobiltelefoner, kameror och annan konsumentelektronik. Fina tomater från Spanien året om eller fint kött från Paraguay där djuren fått ströva fritt över enorma betesmarker.
Och det fina i kråksången är att Volvo, Opel och BMW blir tvungna att skapa bättre bilar, Nokia bättre telefoner osv. Det är liksom lite av finessen med den globala marknaden.

Om vi inte hade varit internationaliserade skulle vi antagligen fortfarande bara kunnat välja mellan en Volvo 140 eller Saab 99, ungefär som Östtyskarna endast kunde köpa en tvåtaktsmotorförsedd Trabant med lumpfiberarmerad plastkaross.
Ja varför ska man tillverka en bättre bil då de dåliga ändå säljer pga att de är de enda som finns att köpa.
Ungefär så unken känns hantverkarmarknaden som du Thomas beskriver och verkar vilja ha. Du vill ha en marknad utan konkurrens så du slipper bli bra, eller åtminstone bättre.
Och slipper bli mer effektiv eller billigare.


Så Thomas L, jag är ganska less på ditt navelskådande. Om du lyckades sträcka upp huvudet tillräckligt högt så att du såg över kanten på din lilla ankdam så skulle du inse hur illa det mesta som du skriver ser ut.
Vi är rätt många helt normalt intelligenta personer här på forumet som har tänkt både djupt och länge på många olika slags problem. Men det kan du inte förstå då det inte passar in i din XXS världsbild.

Det finns ett ordspråk, som mig veterligen kommer från USA men som funkar i Sverige också, som lyder "Det finns massor av människor som vet lösningen på det här landets alla problem, tyvärr är alla upptagna med att köra taxi eller klippa hår!"
Vi får väl infoga Thomas till denna skara med allvetare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Briljanten och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag ändå är igång så vill jag också passa på och konstatera att du Thomas Lundquist bidrar med mindre av godo än vad du lyckas skapa upprördhet och långa idiotiska trådar.
Jag tycker det är lite synd, för när du skapar konstruktiva inlägg på folks riktiga problem så är det ju bra saker du har att komma med.
Jag skulle mycket hellre se att du odlade lite mer av den sidan av dig.
Men i princip skulle jag inte sakna din närvaro på forumet som det är just nu, tyvärr.

I ärlighetens namn så tycker jag väl egentligen att det är en viss fördel för forumet att vi har några påstridiga hantverkare som vill "tala om för oss andra hur det funkar" ...
För det är ju inte bra om forumet skulle bli en ren ryggdunkar och klia varandras ryggar -klubb.
Men jag tror dock inte risken är så stor utan att en Thomas Lundquist håller till här. Även en hel del folk här som inte alls är hantverkare skulle rycka ut till försvar för dessa om alltför idiotiska saker skrevs.
Men nu behöver ju ingen yttra sig, för Thomas_L ordnar ju saken så bra ... ;)
Och man behöver inte ta alla strider. Och man behöver inte bli otidlig, använda retoriska fulgrepp eller börja skriva nonsens bara för att argumenten tryter. Då är det bättre att sluta skriva.


Sen har vi faktiskt ett flertal hantverkare här som både strider för "sitt skrå" samtidigt som dom bidrar med mycket nytta på forumet. Netto känns liksom som att det ligger på plus i slutänden. Och det kanske viktigaste, inga personpåhopp .
Du har lite att lära av dessa, tycker jag.


edit:
Nu får jag väl huka mig.
Det blir väl liksom fritt fram att kritisera mig nu, då jag nu öppnade denna pandoras ask ... :x
 
Redigerat:
Jag äter hellre svenskt kött, helst från någon bonde man känner och som jag upplever det har väll knappast Volvo hakat på andra fabrikat i utvecklingen snarare tvärtom (ps jag hade kunnat tänka ,mig att köpa en ny 140 idag).
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag har inte skrivit att det är seriöst.

Det var väl en markering till den dryga personen att kanske tänka sig lite för innan nästa hantverkare kommer och tittar vilket jag kan förstå.
Nej, det är nog så att det bara är hantverkare här på forumet som inte har en aning om hur saker och ting fungerar i verkligheten som tycker att jag är dryg när jag trycker upp den i näsan på dom, verkligheten alltså ;)
Men det var ju rätt väntat ;)
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Då du ber så snällt om köttiga inlägg så ska jag gå dig till viljes.



Jag citerar dig från en annan tråd (du själv korspostar mellan en del trådar, så du får acceptera detta.)

Ingenjör bakom en dataskärm, Ja för fan det kan du ge dig på att jag är.
Ingenjör anställd i ett bolag som arbetar alltmer internationellt.
Vår datasupport flyttades till Rumänien och resebeställningar görs från Polen.
Ja, du är anställd med allt vad det innebär och om ditt företag går omkull så faller du säkert mjukt och fint i skyddsnätet som finns där för dig.
Fantastiskt med internationellt arbete, kanske något att fundera på.


Och vi har fått en systeravdelning i Indien med lika många ingenjörer som i Sverige.
Och här anställs det inga nya, men däremot några nya varje år i Indien.
Alltfler av "våra" projekt flyttas över dit. Indierna kommer regelbundet hit och får se och lära, och vi får väl också se och lära.
Jättebra och jag ser väl inget större problem med det,

Det är alltså inga dumskallar vi snackar om. Dom är ungefär som nyanställda liksom, dom kan inte alla produkter, kundkrav, produktfilosofi osv. Indierna är väl så smarta och kunniga, ungefär som vi, men man märker helt klart en skillnad på drivet och "hungern".
Dom slickar i sig all kunskap dom kommer över, lär sig blixtsnabbt och är helt klart mer hungriga än vi småslappa Svenska ingenjörer.
Och man förstår dom, dom har ju med sina löner (typ halva Svenska lönen) seglat upp till övre medelklass eller ännu bättre där borta i Indien. Dom är nu kungar i sitt land. Dom har garanterat råd med bästa utbildningen för sina barn nu osv. Dom känner sig helt klart privilegierade. Vinstlott.
Det har jag aldrig sagt något om, vad är problemet så länge ni är "anställda" på lika villkor. Tvivlar väl ett uns på att företaget tar in outbildat vinstlottssökande personer som släpar runt med svart lön.

Sitter jag och klagar över detta då?
Gormar jag om människohandel eller ojust konkurrens eller dålig behandling av polacker, rumäner eller Indier? Nej då. Varför ska jag klaga?

Det vet jag inte, men du redovisar knappast jublet heller!

Skillnaden är oerhört stor då det säkert inte handlar om vit slavhandel i företaget där du är anställd.
Däremot när man arbetar mot privatkonsumenter så är det ett stort problem. Privatkonsumenter och företag som utnyttjar rumäner och ungrare för 35-70:- svart i timmen.

Det är skilda världar, därför klagar du säkert inte.

Vill jag ha kvar jobbet får jag väl helt enkelt jobba bra utav helvete och kanske inse att det kommer bli knapert med lönehöjningar...
Eller så får jag kanske sadla om, man skulle kanske bli hantverkare istället. Det skulle ju vara skönt att få jobba i en skyddad arbetsmarknad, eller hur? ;)

Som sagt innan vet jag nog fan vad det innebär i jobb för att ha kvar mitt företag
, och det är mer arbete än att vara anställd då det blåser snålt. Det kan jag lova.
Du gnäller inte, men varför börjar du inte i denna skyddade arbetsmarknad på en gång där allt verkar vara är så enkelt och förmånligt?

Nä jag är väl egentligen internationalist. Och de bäst lämpade att göra ett jobb ska få göra det, var än på jorden man befinner sig. Och det är fritt för var och en att acceptera en lön ett jobb, eller välja ett annat jobb.
Har jag inga problem med.

(Självklart finns det rena avarter och olagligheter i den internationella arbetsmarknaden, ren slavhandel, barnarbete och sådant, men nu är det inte sådant vi snackar om när Lettiska hantverkare kommer hit, indiska ingenjörer utvecklar svenska produkter eller ett rumänskt företag får ta datasupporten. Så börja inte blöda över slavhandel och barnarbete nu!)

Haha, märkligt. Du har trots allt noterat det jag menat men petat in det i en parentes i förbifarten.
Det är den vita slavhandeln, olaglig konkurrens kalla det vad du vill som är bred och som jag snackar om.
Barnarbetet jag nämnde har inget med det här och göra. Det var hur gnällspikar gick klädda.

Håll isär det om du ska gå på!


Men i internationalismens kölvatten sker det givetvis saker. En del förlorar sina jobb, en del får ändra sin lön, en del saker blir bättre/billigare, hastigheten på utvecklingen drivs upp.


Så jag antar att jag får acceptera denna Indiska konkurrens, och får istället glädja mig åt alla saker som jag fått pga en stor internationell marknad.
Man kan köpa driftsäkra bilar från japan eller korea, billiga TVapparater, mobiltelefoner, kameror och annan konsumentelektronik. Fina tomater från Spanien året om eller fint kött från Paraguay där djuren fått ströva fritt över enorma betesmarker.
Och det fina i kråksången är att Volvo, Opel och BMW blir tvungna att skapa bättre bilar, Nokia bättre telefoner osv. Det är liksom lite av finessen med den globala marknaden.

Om vi inte hade varit internationaliserade skulle vi antagligen fortfarande bara kunnat välja mellan en Volvo 140 eller Saab 99, ungefär som Östtyskarna endast kunde köpa en tvåtaktsmotorförsedd Trabant med lumpfiberarmerad plastkaross.
Ja varför ska man tillverka en bättre bil då de dåliga ändå säljer pga att de är de enda som finns att köpa.
Ungefär så unken känns hantverkarmarknaden som du Thomas beskriver och verkar vilja ha. Du vill ha en marknad utan konkurrens så du slipper bli bra, eller åtminstone bättre.
Och slipper bli mer effektiv eller billigare.

Jag är inte främmande för förändring, men du som gnäller på branschen kan ju komma med något vettigt förslag till förändring istället för att plädera hur fan den internationella
ingenjörsbranschen ser ut.



Så Thomas L, jag är ganska less på ditt navelskådande. Om du lyckades sträcka upp huvudet tillräckligt högt så att du såg över kanten på din lilla ankdam så skulle du inse hur illa det mesta som du skriver ser ut.
Vi är rätt många helt normalt intelligenta personer här på forumet som har tänkt både djupt och länge på många olika slags problem. Men det kan du inte förstå då det inte passar in i din XXS världsbild.

Jag är fullt medveten om att jag jobbar i en ankdamm då jag jobbar mot privatpersoner i det här landet och norr om Stockholm. Om inte det har framgått är jag ledsen Mikael. Det är inte så internationellt och det finns inga lunchrum, trötta medarbetare som nickar till vid möten eller bonuspoäng på SAS och det har jag valt och jag trivs i denna ankdamm så länge jag slipper den lilla gruppering av militanta antihantverkare.


Det finns ett ordspråk, som mig veterligen kommer från USA men som funkar i Sverige också, som lyder "Det finns massor av människor som vet lösningen på det här landets alla problem, tyvärr är alla upptagna med att köra taxi eller klippa hår!"
Vi får väl infoga Thomas till denna skara med allvetare.
Jag bad Benjamin om ett köttigt inlägg angående mina påståenden om varför timdebiteringen justerats sen Rot-avdragets intåg.
Ditt inlägg här är lite väl överkokt, inte mycket kött kvar så att säga, påminner mer om en vattnig soppa.
 
Redigerat:
"militanta antihantverkare". Är man det när man är kritisk till när människor blir blåsta?
 
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
"militanta antihantverkare". Är man det när man är kritisk till när människor blir blåsta?
Nej det har jag full förståelse för. Men det är väl något mellan dig och det företaget. Men du går väl längre än så kan man väl säga i dina texter t.e.x med tjära och fjädrar. Lägg krutet på att göra upp med klåparna som blåst dig istället för att sitta här och generalisera.
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Om man inte gillar "militanta antihantverkare", vill slippa dem och anser att forumet eller tråden dräller av sådana, så borde man ju inte vara här och beblanda sig med dem.
Nej, det är nog snarare så att du älskar att frottera dig med dessa konsumentvårdande karaktärer som du så fruktlöst försöker förminska i dina oändlig försök att försvara oseriösa ockrare.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
När jag ändå är igång så vill jag också passa på och konstatera att du Thomas Lundquist bidrar med mindre av godo än vad du lyckas skapa upprördhet och långa idiotiska trådar.
Jag tycker det är lite synd, för när du skapar konstruktiva inlägg på folks riktiga problem så är det ju bra saker du har att komma med.
Jag skulle mycket hellre se att du odlade lite mer av den sidan av dig.
Men i princip skulle jag inte sakna din närvaro på forumet som det är just nu, tyvärr.

I ärlighetens namn så tycker jag väl egentligen att det är en viss fördel för forumet att vi har några påstridiga hantverkare som vill "tala om för oss andra hur det funkar" ...
För det är ju inte bra om forumet skulle bli en ren ryggdunkar och klia varandras ryggar -klubb.
Men jag tror dock inte risken är så stor utan att en Thomas Lundquist håller till här. Även en hel del folk här som inte alls är hantverkare skulle rycka ut till försvar för dessa om alltför idiotiska saker skrevs.
Men nu behöver ju ingen yttra sig, för Thomas_L ordnar ju saken så bra ... ;)
Och man behöver inte ta alla strider. Och man behöver inte bli otidlig, använda retoriska fulgrepp eller börja skriva nonsens bara för att argumenten tryter. Då är det bättre att sluta skriva.


Sen har vi faktiskt ett flertal hantverkare här som både strider för "sitt skrå" samtidigt som dom bidrar med mycket nytta på forumet. Netto känns liksom som att det ligger på plus i slutänden. Och det kanske viktigaste, inga personpåhopp .
Du har lite att lära av dessa, tycker jag.


edit:
Nu får jag väl huka mig.
Det blir väl liksom fritt fram att kritisera mig nu, då jag nu öppnade denna pandoras ask ... :x
Jag är inte här för att stryka medhårs. Det har jag tydligt förklarat för berörda.
Däremot delar jag gärna med mig av min kunskap, men det fungerar sådär då det drar iväg till över hundra inlägg för att jag har anonyma hyenor i hälarna som försöker förstöra och fara med lögner.

Det är inte så konstigt om man "lackar" tillslut. Speciellt efter en dryg sjuttiotimmarsvecka så kan proppen gå. Det är en handfull anonyma pojkar som det handlar om.
Om någon anonym stackare känner sig kränkt så ber jag naturligtvis om ursäkt för det.

Men jag inser att det här börjar bli en för stor energitjuv som får leva sitt i egna liv då den här världen är för stor för mig som håller till i xxs världen.

Jag talar nog inte bara för mig själv bland hantverkare här när det gäller "erat" agerande.

Jag har aldrig förstått hur man kan göra personpåhopp på anonyma fegisar som ofta trimmar i sina inlägg.
Jag tror inte det skadar med lite högt i tak, är det inte så internationellt Micke?

Jag står för mina åsikter och kan argumentera för dessa också.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag har aldrig förstått hur man kan göra personpåhopp på anonyma fegisar som ofta trimmar i sina inlägg.
Eftersom du konsekvent gör personpåhopp på mig, så vet jag i alla fall nu att du inte tycker att jag är en anonym fegis som ofta trimmar mina inlägg. Alltid nåt :)

Å andra sidan har jag fått intrycket att du har väldigt nära till personpåhopp på alla som inte delar dina åsikter. Så det vore intressant att veta vilka dessa anonyma fegisar är som du inte förstår att man kan göra personpåhopp på!
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag är inte här för att stryka medhårs. Det har jag tydligt förklarat för berörda.
Däremot delar jag gärna med mig av min kunskap, men det fungerar sådär då det drar iväg till över hundra inlägg för att jag har anonyma hyenor i hälarna som försöker förstöra och fara med lögner.

Det är inte så konstigt om man "lackar" tillslut. Speciellt efter en dryg sjuttiotimmarsvecka så kan proppen gå. Det är en handfull anonyma pojkar som det handlar om.
Om någon anonym stackare känner sig kränkt så ber jag naturligtvis om ursäkt för det.

Men jag inser att det här börjar bli en för stor energitjuv som får leva sitt i egna liv då den här världen är för stor för mig som håller till i xxs världen.

Jag talar nog inte bara för mig själv bland hantverkare här när det gäller "erat" agerande.

Jag har aldrig förstått hur man kan göra personpåhopp på anonyma fegisar som ofta trimmar i sina inlägg.
Jag tror inte det skadar med lite högt i tak, är det inte så internationellt Micke?

Jag står för mina åsikter och kan argumentera för dessa också.
Det var väl inte så länge sedan du själv var anonym, och dessutom blev bannad från BH. Din väg tillbaka var väl, om jag inte missminner mig, att du kom tillbaka med ditt för, och efternamn som nick?


Sent from my GT-I9305 using Byggahus
 
Thomas Lundquist
cust3000 skrev:
Det var väl inte så länge sedan du själv var anonym, och dessutom blev bannad från BH. Din väg tillbaka var väl, om jag inte missminner mig, att du kom tillbaka med ditt för, och efternamn som nick?


Sent from my GT-I9305 using Byggahus
Helt rätt, men då var jag uppkäftig och idag är jag blyg. Det har jag aldrig undanhållit heller. Jag klargjorde även då att jag tycker att det är framtiden att framgå med sitt namn. Har även varit bannad som TL.
Det är inte bara mitt namn utan också mitt företag jag nakenfiser vilket några anonyma fega skitar försöker svartmåla och det gör mig svart i blicken.
Snart går väl en dora i kåken också.
 
thomasx skrev:
Om man inte gillar "militanta antihantverkare", vill slippa dem och anser att forumet eller tråden dräller av sådana, så borde man ju inte vara här och beblanda sig med dem.
Nej, det är nog snarare så att du älskar att frottera dig med dessa konsumentvårdande karaktärer som du så fruktlöst försöker förminska i dina oändlig försök att försvara oseriösa ockrare.
Nja... det där är väldigt subjektivt oavsett vem det kommer ifrån och jag själv, även om jag tycker detta är ett riktigt roligt forum, att det är lite häxjakt på de som jobbar i denna bransch. Detta syntes väldigt tydligt i tråden som blev stängd med rubriken "Får en hantverkare salta fakturan"

Finns 2 sidor av samma mynt och i detta ämne så finns det två väldigt distinkta sidor. Vi måste dock alla kunna hålla oss sakliga även om det som Lundquist säger är sant att det får vara lite högt i tak då subjektiva åsikter hoppar ur oss alla.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag bad Benjamin om ett köttigt inlägg angående mina påståenden om varför timdebiteringen justerats sen Rot-avdragets intåg.
Ditt inlägg här är lite väl överkokt, inte mycket kött kvar så att säga, påminner mer om en vattnig soppa.
Antar att det är mig du syftar på även om du skriver mitt nick med arabisk twist.;)

Personligen tycker jag det är fullständigt meningslöst att ta upp en diskussion med dig i dessa frågor då man i retur bara får en massa personangrepp.
Mig veterligen finns det ingen annan på BH så så konsekvent undviker att debattera i sak, utan hela tiden vänder det till en personlig vendetta.

Personligen tycker jag du ska hålla dig borta från dessa typer av trådar och hoppa in i trådar där du kan bidra med något vettigt istället. Det måste ju finnas massor med saker som du med så lång erfarenhet kan bidra med inom hantverkarområdet.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Antar att det är mig du syftar på även om du skriver mitt nick med arabisk twist.;)

Personligen tycker jag det är fullständigt meningslöst att ta upp en diskussion med dig i dessa frågor då man i retur bara får en massa personangrepp.
Mig veterligen finns det ingen annan på BH så så konsekvent undviker att debattera i sak, utan hela tiden vänder det till en personlig vendetta.

Personligen tycker jag du ska hålla dig borta från dessa typer av trådar och hoppa in i trådar där du kan bidra med något vettigt istället. Det måste ju finnas massor med saker som du med så lång erfarenhet kan bidra med inom hantverkarområdet.
Nämn ett inlägg i den här tråden där du tycker att du bidraget med något! Jag kan nämna ett flertal där jag deltagit med något vettigt så länge debatten var seriös.
Jag vet att du är lättkränkt så du om någon borde väl inte kommentera mina inlägg då du vet hur kränkt du blir.

Jag debiterar gärna sakfrågor, men det är oftast omöjligt då den delas upp i tusen bitar från alla möjliga håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.