Status
Tråden går ej att kommentera.
Ett valsedelsbås och fyra valbås här, så visst blev det en flaskhals. Tog inte mer än 10 minuter i kö dock.

Jag fick bara valsedlar från V och SD i brevlådan. Andra valår har flera partier delat ut.
 
Tog mig 2min att rösta , valsedlar medtagna och ingen kö att prata om. De som stod och letade bland alla valsedlar gick jag snällt förbi.

hoppas på förändring , men det blir garanterat samma soppa som alltid.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Valsedlar är samhällsinformation, inte reklam.
Klart det är reklam. De kommer ju med en floskelbroschyr från partiet de hör till.
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Två valsedelsbås och fyra–fem röstbås där jag röstade. Funkade ok, men valsedelsbåsen var helt klart den trånga sektorn.

Tror dock att den bestående kritiken mot valsedelsbåsen kommer vara att det är för lätt för icke-demokrater att ta alla valsedlar från partier de inte tycker om så att det blir lite svårare för vissa att rösta på det de vill. Tycker mig ha hört sådana anekdoter redan.

Vi borde verkligen få ett nytt system för det här.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Det var väl i ärlighetens namn bättre som det var innan. Inte perfekt, men bra. Den som vill hålla sitt privat behövde ju bara ta en av varje. Eller ta en blank och skriva för hand.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ju ha lika många valsedelbås som valbåsen. Det var helt tomt vid valbåsen
Det fanns det på stället jag (förtids-) röstade på. 4 av varje.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två valsedelsbås och fyra–fem röstbås där jag röstade. Funkade ok, men valsedelsbåsen var helt klart den trånga sektorn.

Tror dock att den bestående kritiken mot valsedelsbåsen kommer vara att det är för lätt för icke-demokrater att ta alla valsedlar från partier de inte tycker om så att det blir lite svårare för vissa att rösta på det de vill. Tycker mig ha hört sådana anekdoter redan.

Vi borde verkligen få ett nytt system för det här.
Det var väl en bidragande orsak till köerna, att de skulle kolla bakom efter var tredje person?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var väl en bidragande orsak till köerna, att de skulle kolla bakom efter var tredje person?
Säkerligen. Och en möjlig anledning till att @Fjojtmehmet kände sig uttittad.
 
Hela 3 valsedelbås och 4 gröna röstbås i det lilla distrikt där jag röstade.
Det verkar som att de nya valsedelbåsen har fördelats väldigt ojämnt på olika vallokaler.
Jag tror största flaskhalsen var krånglet med att få ner valsedeln helt i kuvertet.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det var väl i ärlighetens namn bättre som det var innan. Inte perfekt, men bra. Den som vill hålla sitt privat behövde ju bara ta en av varje. Eller ta en blank och skriva för hand.
Ja, vad är egentligen poängen med det här? Är det för dem som inte förstod att man fick ta flera sedlar?

Vem drev igenom det?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sverige har under lång tid fått kritik från internationella valobservatörer på den här punkten.
 
  • Gilla
Fwooper och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, vad är egentligen poängen med det här? Är det för dem som inte förstod att man fick ta flera sedlar?

Vem drev igenom det?
Ja så gjorde jag förr, tog fler valsedlar än jag behövde. Tanken är dock att man vill minska risken att någon köper röster eller styr vad någon annan ska rösta på. Om jag ville köpa någons röst eller tvinga någon att rösta på ett visst sätt så skulle jag reagera om personen plockade på sig valsedlar från andra partier.
Det blir svårare för mig att kontrollera med det nya systemet. Det är iallafall tanken som jag förstår det.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Kö hit och kuvert dit. Den riktiga frågan är varför vi inte kan rösta digitalt i Sverige.
 
  • Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det krävdes väl inte direkt ett geni inse att det skulle bli flaskhals med ett enda bås att hämta sedlar ifrån. Hur tänkte de där?

Jag saknade tanterna utanför vallokalen också, man kunde skälla ut dem när de försökte ge fel sedlar till mig :)

Varför har man ens separata bås? Kunde inte valsedlarna ligga i samma bås där man lägger dem i kuveret?
 
  • Gilla
MsTake och 2 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det krävdes väl inte direkt ett geni inse att det skulle bli flaskhals med ett enda bås att hämta sedlar ifrån. Hur tänkte de där?
Här fanns det tre valsedelbås så flaskhalsen var fortfarande där folk skulle klistra igen sina valsedlar.. Varför inte ha fler än tre bås..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.