Hej, funderar på att bygga hus och har lite funderingar då gällande uppvärmning, där tankar går fram och tillbaks så jag vore tacksam för lite inputs. Jag är ärtt novis på detta och kan tänka helt fel kanske.

Jag tänker så här. Ett nybyggt hus är ju väldigt bra isolerat och är då frågan hur man skall driva värmen i detta för att få bra ekonomi i det hela.

Huset blir en 1 1/2 plans villa och ligger i Söderläge och kommer ha stora glaspartier, vilket gör att jag antar att åtminstonde sommartid kommer värmas ganska bra av sig själv (risk för växthus kanske). Denna värme tänkte jag då ta till vara på och utnyttja bättre genom att köra FTX ventilation.

Jag har tänkt haft golvvärme nere och ev radiatorer uppe. Även en kamin nere som mysfaktor/stödvärme

Ett tag var jag inne på en luft/vatten värmepump med tanke på huset kanske är så isolerat att man kommer långt på en sådan, och sedan ev lägga till solceller för att producera lite egen el och sänka kostnaden på driften på pumpen.

Sen började jag svänga till solpaneler och värma vatten den vägen+solceller+luft/vatten, för att under sommarhalvåret kanske klara sig nästan helt på solkraften, och vintertid hjälpa pumpen till sänkta kostnader

Nu på slutet har jag börjat fundera på Bergvärme enbart, eller ev lägga till solceller.

Frågan är vad som är bäst av dessa om det nu är så att huset är så pass energisnålt i sig och får hjälp av FTX att fördela värmen, om jag då bara kastar pengarna i sjön genom diverse olika inköpskostnader, som tar längre tid att få återbetalning på pga huset är energisnålt.

Tänker att solpanel att värma vatten kan vara bra och nyttja den gratiskraft den kan bidra med. Tänker även att solceller är en framtidsinvestering då mer och mer saker går på el och kräver el.


Vore tacksam för era synpunkter
 
Låter som en frånluftsvärmepump skulle vara det optimala för dig, tror inte bergävrme är värd den dyrare installationen.
 
Jag håller med. Frånluftvärmepump med förvärmning av tilluften skulle jag ha satsat på. Det går inte att kombinera med ftx, så räkna bort den kostnaden i kalkylen.
 
Men frånluft, blir det inte bara då att luften cirkulerar inomhus typ?
 
Nej, en frånluft-VP ventilerar huset och återvinner värme från ventilationsluften. Den återvunna värmen används för att värma vatten - Både till tappvatten och värme.
Jag tror du blandar ihop den med en luft-luftvärmepump som bara värmer och cirkulerar inneluften.
 
Oslagbar komfort med bergvärme och FTX.
Har du plats, så jordvärme istället för borrhål.

Frånluftvärmepump är i min mening bara en fancy pants version av direktverkande el..
 
Okej, så då kan man alltså även köra golvvärme ifrån den med?

Skall kika lite på dem få se
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Finns det inte tomt/mark så du kan köra på jordvärme ?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Oslagbar komfort med bergvärme och FTX.
Har du plats, så jordvärme istället för borrhål.

Frånluftvärmepump är i min mening bara en fancy pants version av direktverkande el..
Lite så jag tänkt med, samtidigt som bergvärme kanske inte installationskostnaden motiveras så bra i ett nybyggt lågenergihus
 
S smurfen72 skrev:
Finns det inte tomt/mark så du kan köra på jordvärme ?
Är jordvärme mycket billigare då än bergvärme i installation? Och hur är de effektmässigt dem emellan?
 
Jordvärme är billigare bör kosta ungefär som flvp om det är enkel grävning. Ett lågenergi hus med mycket glas bör bli ruskigt varmt på sommaren då kan bergvärme alternativet vara bra för då kan du kyla huset billigt.
 
S smurfen72 skrev:
Jordvärme är billigare bör kosta ungefär som flvp om det är enkel grävning.
Om grävningen är gratis kanske. Iofs gör man ju ändå en del grävjobb när man bygger nytt, men det blir nog en merkostnad ändå. Man behöver ju en separat ventilationslösning (ftx) om man har berg- eller jordvärme. Den ingår i flvp'n.

Men, som sagt var, det finns fördelar med markvärmen och det ger den lägsta driftkostndaden sett över en längre tid. Du får helt enkelt räkna på de olika alternativen.
 
Beroende på var i landet huset ligger så förekommer totalt olika behov. Här i Skåne, Blekinge och andra sydliga landskap, så behövs ingen värme i huset över sommaren, utan snarare kyla. Här nere klarar du dig helt på llvp (en för varje plan) och en vvb. Billigare och mer uppdaterat än så blir det inte. En större anläggning lever oftast längre, men då sitter du också fast med samma teknologi en längre period. En llvp håller 10 år ungefär, och under de 10 åren så har tekniken avsevärt effektiviseras, så när du byter ut den första generationen i ditt hus, så får du nya garantier OCH en prestanda ökning (= lägre driftkostnader) på köpet. Idag får du en installerad och klar för 10-15 kkr.
Sedan kan du alltid sänka varmvatten kostnaden med tex solfångare, och göra den delen av boendet än mer effektiv.
Är huset I kallare regioner så är det nog vettigt med vattenburet som du är inne på.
 
useless useless skrev:
Om grävningen är gratis kanske. Iofs gör man ju ändå en del grävjobb när man bygger nytt, men det blir nog en merkostnad ändå. Man behöver ju en separat ventilationslösning (ftx) om man har berg- eller jordvärme. Den ingår i flvp'n.

Men, som sagt var, det finns fördelar med markvärmen och det ger den lägsta driftkostndaden sett över en längre tid. Du får helt enkelt räkna på de olika alternativen.
De kraftigare flvp som jag antar är aktuella är dyrare än en bergvärme vp och man behöver inte ftx även om det är att föredra man kan välja tex att återvinna vent till brine kostar runt 15000 kr.
 
TS har skrivit Dalarna i sin profil, så jag antar att det är i dom krokarna det gäller!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.