1 881 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Val av värmepumpstyp ?
Hej jag har några funderingar.
Jag bygger ett hus 170 kvm enplans. Det kommer bli energisnålt. 270 i väggarna och 400 i taket.
Jag funderar på vilken typ av uppvärmning jag ska ha. Det kommer finnas en braskamin som sitter ganska strategiskt.
JAg har några alternativ
1 Luft luft värmepump kanske två st och sedan värmegolv i badrum o hall.
2 en ivt 490 med värmeslingor i halva huset kompleterat med direktverkande el.
3 Jag har ett borret hål 70 m där dom tidigare tagit vatten till området här runt (7 villor och en prästgård) här funderar jag på om det skulle gå att köra en bergvärmepump. Vet att det är litet hål men eftersom det redan finns så kostar ju inte hålet något.
4 solvärme
Vad skulle ni valt ? vilket alternativ ? eller en kombination? Eller något helt annat?
Jag kan tänka mig att behöva stötta med braskaminen när det är kallt ute.
Tacksam för svar / Eddie
Jag bygger ett hus 170 kvm enplans. Det kommer bli energisnålt. 270 i väggarna och 400 i taket.
Jag funderar på vilken typ av uppvärmning jag ska ha. Det kommer finnas en braskamin som sitter ganska strategiskt.
JAg har några alternativ
1 Luft luft värmepump kanske två st och sedan värmegolv i badrum o hall.
2 en ivt 490 med värmeslingor i halva huset kompleterat med direktverkande el.
3 Jag har ett borret hål 70 m där dom tidigare tagit vatten till området här runt (7 villor och en prästgård) här funderar jag på om det skulle gå att köra en bergvärmepump. Vet att det är litet hål men eftersom det redan finns så kostar ju inte hålet något.
4 solvärme
Vad skulle ni valt ? vilket alternativ ? eller en kombination? Eller något helt annat?
Jag kan tänka mig att behöva stötta med braskaminen när det är kallt ute.
Tacksam för svar / Eddie
Om borrhålet går att använda det vill säga att ni inte tar erat vatten ifrån brunnen så kanske en IVT 495 eller den nya 695 skulle passa.
Dessa vp är lite kraftigare än tex 490 och behöver just ett borrhål kring 70-80 meter.
De fungerar som en frånluftsvärmepump(490) men den har bara en kompressoreffekt på 2kw medans tex 495 har 5,5kw.
Dessa vp är lite kraftigare än tex 490 och behöver just ett borrhål kring 70-80 meter.
De fungerar som en frånluftsvärmepump(490) men den har bara en kompressoreffekt på 2kw medans tex 495 har 5,5kw.
Luft/luft och direkt-el låter ju totalt galet om det är ett nybygge med ekonomi tänk. L/L är något man installerar som ersättning till ett sämre system, där det inte finns ekonomi att byta till något ordentligt, så släpp tanken på L/L tycker jag.
Solpaneler och vattenburen golvvärme så har du sommarhalvårets värme och vatten gratis.
Solpaneler och vattenburen golvvärme så har du sommarhalvårets värme och vatten gratis.
Ja du bör gräva ner slangen till brunnen, men jag anser inte att sol är ngt du ska satsa på i dagsläget utan den biten kan vänta.
Satsar man på värmepump så spar du ca 1500kwh/år med solvärme och den investeringen ligger då kring 40-45000kr.
Det är inte många som har värmepump och solvärme ihop för det finns inte mkt att spara.
Sommarhalvårets värme får du gratis utan solvärme också för huset behöver knappt ngn värme mer än just vv
Satsar man på värmepump så spar du ca 1500kwh/år med solvärme och den investeringen ligger då kring 40-45000kr.
Det är inte många som har värmepump och solvärme ihop för det finns inte mkt att spara.
Sommarhalvårets värme får du gratis utan solvärme också för huset behöver knappt ngn värme mer än just vv
Tack för alla bra svar. Jag har två frågor till.
Har någon en uppfattning var man köper pump till bäst pris? och vad är det för pengar som det handlar om? Pump + rör mm mm. Allt arbete kommer jag få hjälp med gratis. (Jag jobbar som elektriker och byter tjänster med andra)
Är det denna 495 som är den mest optimala på marknaden? eller finns det till bättre pris eller bättre pumpar?
Tacksam för svar / Eddie
Har någon en uppfattning var man köper pump till bäst pris? och vad är det för pengar som det handlar om? Pump + rör mm mm. Allt arbete kommer jag få hjälp med gratis. (Jag jobbar som elektriker och byter tjänster med andra)
Är det denna 495 som är den mest optimala på marknaden? eller finns det till bättre pris eller bättre pumpar?
Tacksam för svar / Eddie
IVT 495 och 695 är en kombinerad frånluftsvärmepump med berg eller jordvärme, dessutom så återladdar den borrhålet/jordvärmen sommartid via frånluften.
Det som skijer är att kompressoreffekten är lite större vilket betyder att elpatronen kommer behövas mer sällan.
Det finns andra märken tex Nibe men de har bara rena frånluftsvärmepumpar liknande IVT490, sen har du Comfortzone de har också en större kompressoreffekt upp till 6kw tror jag men till deras behövs inget borrhål men lite kraftigare ventilationsrör.
Just IVT´s värmepumpar kan man inte finna på nätet utan ta kontakt med en återförsäljare så tar han fram en besparingskalkyl dvs. en beräkning på vad din nya värmekostnad blir,hur stort borrhål som behövs m.m til just ditt hus.
En del återförsäljare är lite knepiga om att bara få sälja vp, men hör då med ngra stycken så ska du se att det går nog bra.
Det som skijer är att kompressoreffekten är lite större vilket betyder att elpatronen kommer behövas mer sällan.
Det finns andra märken tex Nibe men de har bara rena frånluftsvärmepumpar liknande IVT490, sen har du Comfortzone de har också en större kompressoreffekt upp till 6kw tror jag men till deras behövs inget borrhål men lite kraftigare ventilationsrör.
Just IVT´s värmepumpar kan man inte finna på nätet utan ta kontakt med en återförsäljare så tar han fram en besparingskalkyl dvs. en beräkning på vad din nya värmekostnad blir,hur stort borrhål som behövs m.m til just ditt hus.
En del återförsäljare är lite knepiga om att bara få sälja vp, men hör då med ngra stycken så ska du se att det går nog bra.
Tack så mycket för era svar.
Jag funderar på om jag ska köpa något begagnat på blocket. Någon som vill råda till detta eller avråda?
Finns det något annat bra ställe att titta på än blocket?
Mvh Eddie
Jag funderar på om jag ska köpa något begagnat på blocket. Någon som vill råda till detta eller avråda?
Finns det något annat bra ställe att titta på än blocket?
Mvh Eddie
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Tveksam till bergvärmepump på blocket, just värmepump är nog ny som gäller. Utvecklingen går snabbt fram och livslängd på kompressor är begränsad så det gäller att köpa sig "bekymmersfrihet" några år frammåt. Annars är t.ex .vedpannor inte fel att köpa. Många tröttnar på hanteringen och det är inget fel på pannan.
Går utvecklingen så snabbt fram när det gäller bergvärmepumpar? Köpte en Nibe 1210-7 på blocket för 1.5 år sedan som jag installerat. 18,000:- kostade den och då var det i princip en ny kylmodul och ny VV-beredare i den.
Det är ju i princip samma pump som säljs än i dag av Nibe som 1225-8. Har själv köpt en mjukstart och uppgraderat styrkortet, så nu är det väl bara plåten på framsidan som skiljer egentligen. Satte förresten in en Wilo Stratos Eco Vb-pump i den också, så VPn är väl bättre än de som säljs idag som Nibe 1225...
Så speciellt mycket har inte utvecklingen på bergvärmepumparna gått framåt de senaste 8-10 åren, om man bortser från de allra dyraste pumparna med varvtalsstyrd kompressor.
Det är ju i princip samma pump som säljs än i dag av Nibe som 1225-8. Har själv köpt en mjukstart och uppgraderat styrkortet, så nu är det väl bara plåten på framsidan som skiljer egentligen. Satte förresten in en Wilo Stratos Eco Vb-pump i den också, så VPn är väl bättre än de som säljs idag som Nibe 1225...
Så speciellt mycket har inte utvecklingen på bergvärmepumparna gått framåt de senaste 8-10 åren, om man bortser från de allra dyraste pumparna med varvtalsstyrd kompressor.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
ridax skrev:Går utvecklingen så snabbt fram när det gäller bergvärmepumpar? Köpte en Nibe 1210-7 på blocket för 1.5 år sedan som jag installerat. 18,000:- kostade den och då var det i princip en ny kylmodul och ny VV-beredare i den.
Men det är ju just detta jag ville belysa, du har köpt en pump och uppgraderat den under tiden. Inget fel i det men alla som köper värmepump har inte intresse av att fixa och trixa med sin pump, den ska bara finnas och funka. Att du hade lite tur och fick tag i ett bra exemplar med ny kylmodul och VV beredare är bara att gratulera. Annars är det troligare att det är det som man åker på att byta inom kort om man köper en beg.
Jag har inte köpt en pump och "uppgraderat den under tiden". Jag köpte den begagnad och passade på att slänga in en mjukstart eftersom jag ändå hittade en billig på eBay och jag hade ett styrkort liggande som var lite nyare än det som satt i pumpen, så jag slängde i det. En Nibe 1210 som såldes för nästan 10 år sedan är så gott som identisk med en Nibe 1225 som säljs idag.
Det är INGET väsentligt som skiljer. Jag tycker det är helt fel att påstå att "utvecklingen går snabbt fram" när det gäller bergvärmepumparna och det går visst att köpa begagnade bergvärmepumpar på blocket och göra fynd, om man bara vet vad som är viktigt att titta efter.
En Nibe 1225 kan inte anses som omodern idag, och den skiljer sig inte väsentligt från en nästan 10 år gammal Nibe 1210. Den största skillnaden är att 1225 har en rund front och 1210 har en fyrkantig.
Det är INGET väsentligt som skiljer. Jag tycker det är helt fel att påstå att "utvecklingen går snabbt fram" när det gäller bergvärmepumparna och det går visst att köpa begagnade bergvärmepumpar på blocket och göra fynd, om man bara vet vad som är viktigt att titta efter.
En Nibe 1225 kan inte anses som omodern idag, och den skiljer sig inte väsentligt från en nästan 10 år gammal Nibe 1210. Den största skillnaden är att 1225 har en rund front och 1210 har en fyrkantig.