Köpte en 2-cylindrig med 25l tank på Sweol (tror den heter Award), funkar att köra mutterknackare med när man använder lite grövre slang. Den är hyffsat mobil då den inte är så stor. Skulle väl egentligen ha köpt en 1-cyl 50l, men fick prioritera storlek så då blev det en 2-cyl 25l i stället. Tror den är på 3hk, men det funkar att köra den på 10A 1-fas med snabba säkringar. Mitt resonemang med 2-cyl vs 1-cyl är att den behöver gå hälften så länge för att fylla tanken.

Av det du räknar upp är slipning, lackning och mutterknackaren det jag upplever förbrukar mest luft. Spikpistol och fylla däck klarar du med nästan hur små som helst.
 
Robert-san01 skrev:
Köpte en 2-cylindrig med 25l tank på Sweol (tror den heter Award), funkar att köra mutterknackare med när man använder lite grövre slang. Den är hyffsat mobil då den inte är så stor. Skulle väl egentligen ha köpt en 1-cyl 50l, men fick prioritera storlek så då blev det en 2-cyl 25l i stället. Tror den är på 3hk, men det funkar att köra den på 10A 1-fas med snabba säkringar. Mitt resonemang med 2-cyl vs 1-cyl är att den behöver gå hälften så länge för att fylla tanken.

Av det du räknar upp är slipning, lackning och mutterknackaren det jag upplever förbrukar mest luft. Spikpistol och fylla däck klarar du med nästan hur små som helst.
Efter att ha funderat en tid så lutar det åt något sådant här;
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2715

2 cyl, 50 liter, 3 hk, 43 kg... Tycker nog storleken är ganska lagom. Få gånger jag flyttar på den rejält och tillräckligt lätt för att kunna flyttas undan emellanåt.

Ringde en äldre man jag känner och det visade sig att han hade en sådan. Den lät visserligen, men det må vara överkomligt. Käckt med tillbehören.

MEN tipset är också att byta från original till en lite grövre slang!? Vart köper man sådana och är det svårt att koppla in själv?
 
A
Verkar vara väldigt lik Stanley'n på Jula, förutom att den på Jula är 280l/m och där följer det med en muttermaskin också.

Mogg skrev:
Efter att ha funderat en tid så lutar det åt något sådant här;
[länk]

2 cyl, 50 liter, 3 hk, 43 kg... Tycker nog storleken är ganska lagom. Få gånger jag flyttar på den rejält och tillräckligt lätt för att kunna flyttas undan emellanåt.

Ringde en äldre man jag känner och det visade sig att han hade en sådan. Den lät visserligen, men det må vara överkomligt. Käckt med tillbehören.

MEN tipset är också att byta från original till en lite grövre slang!? Vart köper man sådana och är det svårt att koppla in själv?
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Mogg skrev:
Efter att ha funderat en tid så lutar det åt något sådant här;
[länk]

?
tänk på att den kräver 16A säkring.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
tänk på att den kräver 16A säkring.
Ja, jag har kikat i mitt proppskåp för att säkerställa mig vad som finns. Har tagit ur en del proppar för att kolla vad som står inne i sockeln. Har flera uttag på 16 ampere och har även dubbelkollat att dessa uttag styrs av proppen på 16 ampere. Färgen i sockeln på skåpet är också grå för de berörda propparna.

Har ett gammaldags proppskåp med "proppar" i porslin. :)

Vad jag förstår uppfyller jag villkoren för att kunna köra den?


Amarace skrev:
Verkar vara väldigt lik Stanley'n på Jula, förutom att den på Jula är 280l/m och där följer det med en muttermaskin också.

Den hittade inte jag i Julas sortiment.. :(
 
Redigerat:
Kompressorn jag kikade på och länkade till är oljesmord. Är det en nackdel?? Finns risken att oljan kommer ut i tryckluften?
 
Julas kompressor har art.nr. 200-017 den verkar inte finnas i katalogen men på Jula Skara fanns idag fem st. för 2495:-

200-017.jpg
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
ceson skrev:
Julas kompressor har art.nr. 200-017 den verkar inte finnas i katalogen men på Jula Skara fanns idag fem st. för 2495:-

[bild]
ja, faktiskt. Var tvungen att åka in o kolla. Det följer en mutterdragare med.. Tack för tipset!!! Det är inte iordning än där jag ska ha den, så jag avvaktar lite och beställer från DUAB. Är ändå tacksam för ditt tips!!
 
Nimajneb skrev:
tänk på att den kräver 16A säkring.

Man ska tydligen ha ett speciellt uttag också. Har 16A säkring, men ett gammaldags uttag. :( Pratade med gubben igen och han hade en likadan, fast köpt på Biltema. Då var det inte en exakt likadan..
 
Mogg skrev:
MEN tipset är också att byta från original till en lite grövre slang!? Vart köper man sådana och är det svårt att koppla in själv?
Vanlig armerad PVC-slang finns bla på Jula.... det är enklare gjort än att koppla en skarvsladd....du behöver en hona och hane slangklämma, sen är det bara att trycka in den i kompressorns uttag....(y)

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/220931-kompressor-2.html#post1870470
Jag gjorde ett test med originalslangen mot en 1/2"....det gjorde stor skillnad..


Edit:
Mogg skrev:
Man ska tydligen ha ett speciellt uttag också. Har 16A säkring, men ett gammaldags uttag. :( .
Den maskin du länkar till är 220v alltså inget speciellt uttag..... det Nimajneb menar att den behöver en säkringsgrupp på 16A....
 
Redigerat:
I fredags slog jag till och köpte en kompressor och det blev en från Jula för 1499kr;
http://www.jula.se/kompressor-50l-2200w-200013

Köpte mutterdragare, blåspistol och verktyg för luftpåfyllnad samt en 10meters slang på 1/4". Frågan är om slangen är för klen och om jag vinner på att ha grövre slang?

EDIT; Det var länge sedan jag skapade tråden och när jag läste igenom inläggen en gång till så såg jag ju Remnes inlägg ovanför mitt. Hur svårt kan det vara att läsa, typ.. !? :(

Nåja. Lämnar tillbaka slangen jag köpte och skaffar helt enkelt en grövre slang. Den jag köpte hade redan hona och hane, men dem kan man ju sätta på själv :)

En dum fråga; om jag skaffar grövre slang, kommer den då att passa till de verktyg jag köpt? Har exempelvis denna mutterdragaren och kopplingen anges vara 1/4";

http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-680nm-073017
 
Redigerat:
Mogg skrev:
En dum fråga; om jag skaffar grövre slang, kommer den då att passa till de verktyg jag köpt? Har exempelvis denna mutterdragaren och kopplingen anges vara 1/4";
Ditt val av slang påverkar inte infästningen i mutterknackaren el dyl....din är 1/4, på bilden märkt "A"
Det du behöver är nipplar där delen "C" motsvarar innerdiametern i tilltänkt slang....den delen märkt "B" är standard i en storlek och finns i olika fabrikat (bla Cejn), där behöver du en hona till verktyget o en hane i kompressorn....;)
Namnlöst-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: hoppas jag fick det rätt i hastigheten.....:x
 
Redigerat:
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Remne skrev:
Ditt val av slang påverkar inte infästningen i mutterknackaren el dyl....din är 1/4, på bilden märkt "A"
Det du behöver är nipplar där delen "C" motsvarar innerdiametern i tilltänkt slang....den delen märkt "B" är standard i en storlek och finns i olika fabrikat (bla Cejn), där behöver du en hona till verktyget o en hane i kompressorn....;)
[bild]

Edit: hoppas jag fick det rätt i hastigheten.....:x
Tack för svaret! Känner att jag kopplar mer nu än förut. Lämnar tillbaka 1/4"-slangen senare idag och köper en 1/2" istället. Måste också kika på vad som sitter i verktygen, typ för att dubbelkolla, och köpa honor och hanar. :)
 
För skoj skull testade jag att föra in den gängade nippelns ytterdel (hane) i kompressorns hona, och det passade inte alls. Det skall inte fungera eller vad!? :confused:
 
ullberg
Mogg skrev:
För skoj skull testade jag att föra in den gängade nippelns ytterdel (hane) i kompressorns hona, och det passade inte alls. Det skall inte fungera eller vad!? :confused:
Jo, det ska den, men man får kanske trycka till lite för att den ska klicka i.

Om kompressorn har tryck i sig kommer det blåsa en hel del om du bara trycker dit nippeln (tanken kommer tömmas) så om den inte är fastskruvad i något verktyg skulle jag inte göra det (med en full kompressor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.