Funkar säkert bra med 15w40 varma sommardagar, men under den kallare perioden på året så blir smörjförmågan sämre vid kallstart. Rinnbarheten för en 15wXX olja är inte så bra vid kyla. Sen är 15wXX oljor ofta mineral eller halvsyntet. Vill man inte ha slitage i onödan, så är en helsyntet lämpligt samt med lägre kallviskositet. Så skulle du använda 0w40 eller 5w40 vore maskinen mest troligt gladare. Då har du samma varmviskositet, men bättre förutsättningar när det blir kallare. Sen så är ju dessa maskiner luftkylda & ofta med dålig kylning så de blir riktigt varma. En helsyntet klarar dessa omständigheter bättre än en halvsyntet eller mineralolja.

Hur som så kör jag alltid med helsyntet i mina maskiner, ur perspektivet att det normalt ger mindre slitage & den har bättre stabilitet.
 
frav - Det är mycket möjligt att du har rätt.:D Jag kollade bara bruksanvisningen...min maskin ska jag packa upp ur kartongen så fort jag städat garaget.
 
masen_54 skrev:
Tack för snabba svar, då ska jag bara köpa mej en muttermaskin, men vilken? Clas har en
för 899, Kan det vara något?
Mvh Lars
Köpt nån knackare än??
Denna från Jula har jag och är nöjd, nu så är den på väg ut ur deras sortimentet så hittar du nån är det väldigt bra pris på en maskin som har bättre vrid (576Nm) än de div set som säljs på Biltema osv....
Jag har oxå en Abac 3Hp kompressor med 50L tank...ett tips!! byt ut den svarta orginalslangen mot en grövre...då får du ut mer effekt i knackaren.....
 
Remne skrev:
.Jag har oxå en Abac 3Hp kompressor med 50L tank...ett tips!! byt ut den svarta orginalslangen mot en grövre...då får du ut mer effekt i knackaren.....
Jag citerar mig själv....:cool:

Va tvungen till ett högst ovetenskapligt test... i ena ringhörnan originalslangen till min ABAC och i den andra ringhörnan en "vanlig" slang 1/2"....(lika långa ca 5m)
Jag startade kompressorn och lät den gå till den stannade....kopplade på min ovan nämnda Meecdragare och lät den gå på fullt utan motstånd tills kompressorn gick igång igen.....tidtagningen visade enorm skillnad....med den klena originalslangen tog det 14sek och med 1/2" slangen 6,5sek...så man kan inte bara stirra sig blind på kompressorns effekt och mutterknackarens Nm......det gäller att knackaren får tillräckligt med luft för att kunna lossa muttrarna på hjulen.....
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag använder också momentskaft som ansluts mellan hylsan och muttermaskinen som drar åt hjulmuttrarna med önskat moment så mitt fälgkors ligger mest och rostar under verktygsbänken i garaget. Någon speciellt grov slang har jag inte heller utan har en slangvinda med 15 meters slang av grovlek typ vattenslang (1/2 tum?). Däremot har jag bytt ut alla billiga kopplingar till riktiga Cejnkopplingar vilka jag tycker är mycket bättre än det flesta andra man brukar få med olika tillbehör.
Vad är det för momentskaft som du använder mellan hylsan och mutterdragaren? Låter som något jag kan behöva.
 
Hur funkar det har med angiven luftmängd, luftförbrukning på verktygen och kompressorns tank?

Som det är nu har jag tittat på en kompressor som har angiven luftmängd 185l/min och 24 liters tank. Har tittat på en mutterdragare som anger luftförbrukning 260l/min. Kommer inte de funka ihop eller hur funkar det med relationen luftmängd, tankvolym vs luftförbrukning?
 
Jag har en kompressor som inte har någon oljesticka.

Jag undrar var det kan finnas och köpa en ny?

märket är en greppa 2hk
 
S
Är den inte oljefri då? Bara tuta och köra. 😀
 
Nej det är den inte olja är det i den. Men där man fyller på oljan så ska det sitta en sticka men den är borta så jag undrade om det fanns någon stans där man kunde köpa en ny oljesticka för jag vill veta hur mycket olja det är kvar i den.
 
Jag har löst problemet det är en röd prick och om oljan är under den röda pricken så ska man fylla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.