D Daniel 109 skrev:
Det var en kreativ tolkning.
Nja var du fått det kreativa ifrån kan man undra.

Jag går efter vad som står i texten. Strikt. Och det kan knappast sägas vara kreativt. Hade du skrivit saklig istället hade det varit begripligt.
 
M mortimer skrev:
Såhär skriver nu Checkwatt i sin "FAQ"/tolkning:

[länk]
Tyckte dom var lika flummiga som skatteverket. Men det är väl just därför.

Nu nämner dom att man kan låta batteriet både lagra egenproducerad en och leverera balanskraft. Ungefär som man kunde splitta batteriet i andelar (utan att vara konkret). Men jag fick intryck tidigare att ferroamp är de enda som har godkänt från SvK på det.

Det är lite beklagligt att man inte kan vara konkret. Det är väl bara skriva ut det som inte är acceptabelt.
 
Varför skulle det inte vara godkänt av SvK?
Men jag begriper inte hur de kan tolka skatteverkets förtydligande som att det är okej.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det inte vara godkänt av SvK?
Men jag begriper inte hur de kan tolka skatteverkets förtydligande som att det är okej.
Det är ungefär som det webinariet som CW höll tillsammans med Skatteverket där man ville ge sken av att det var ok med GT enligt deras gemensamma tolkning. Börjar ana att CW försöker på alla sätt. De riskerar ju inte så mycket mot kund då allt hanteras av deras partners.
 
SVK bryr sig inget om SKV och hur de tolkar. De är bara intresserade av att få det som avtalas med BSP (balanca service provider) och BRP (balance responsible part).

Kan CheckWatt reservera halva systemet för egenproduktion och halva används för BSP är det inget problem för SVK. Dock får anläggningsägaren halva ersättningen.

Fick höra förklaringen till att många elhandlare inte går att använda för CheckWatt. Det är för att de kräver upp mot 30% av ersättningen och då är det inga som vill ansluta sig och då får den handlaren inte ihop 100kW som är min kravet för SVK.
 
Vad har elhandlaren med saken att göra?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har elhandlaren med saken att göra?
De är dem som indirekt säljer tjänsten till SVK som BRP. Annars skulle inte ex Varberg kunna erbjuda flextjänster med FerroAmp system i andra regioner än runt varberg. Handlaren måste ha eget avtal eller avtal med en 3:e part (BSP) för att du skall kunna ansluta dig till flextjänster.
 
Okej, jag trodde att det var Checkwatt som sålde den tjänsten. Jag har inte haft anledning att sätta mig in i hur den biten fungerar.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, jag trodde att det var Checkwatt som sålde den tjänsten. Jag har inte haft anledning att sätta mig in i hur den biten fungerar.
Från 1a Maj är det i princip "avreglering" av denna marknad så då skall man kunna välja och byta BRP på 1v.

Är man BSP kan man då även välja att bli BRP och buda själv på marknaden.
 
R Robert-san01 skrev:
Från 1a Maj är det i princip "avreglering" av denna marknad så då skall man kunna välja och byta BRP på 1v.

Är man BSP kan man då även välja att bli BRP och buda själv på marknaden.
Skulle det då innebära att jag som har Vattenfall idag som elhandelsleverantör skulle kunna behålla Vattenfall och köra t.ex Checkwatt som privatperson ?
 
M mortimer skrev:
Skulle det då innebära att jag som har Vattenfall idag som elhandelsleverantör skulle kunna behålla Vattenfall och köra t.ex Checkwatt som privatperson ?
Om du har 100kW att sälja... Det är minsta du måste ha för att kunna vara en BSP.

Edit: Den dagen Vattenfall har avtal med CheckWatt, Ja. Men det är troligare att Vattenfall blir BRP.
 
R Robert-san01 skrev:
Om du har 100kW att sälja... Det är minsta du måste ha för att kunna vara en BSP.

Edit: Den dagen Vattenfall har avtal med CheckWatt, Ja. Men det är troligare att Vattenfall blir BRP.
Väldigt abstrakt det där med BRP och BSP känner jag
 
En är säljare och en har produkten. För att kvalificera in att kunna sälja produkten själv måste du ha tillräckligt mycket att sälja. Det samlar ex CheckWatt ihop (villor) och budar med det mot SVK.
 
Vilken roll har då elhandlaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.