M mortimer skrev:
Är Huawei MB0 tillräckligt snabb för att köra stödtjänst FCR-D ?
Ja, de skall de vara. De är dock inte testade mot någon aggregator än. Växelriktarna är på väg in till Sverige nu och S1 batterier kommer i April. Växelriktarna skulle ha kommit i December men båten de kom på blev beskjuten nere i Röda havet.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja, de skall de vara. De är dock inte testade mot någon aggregator än. Växelriktarna är på väg in till Sverige nu och S1 batterier kommer i April. Växelriktarna skulle ha kommit i December men båten de kom på blev beskjuten nere i Röda havet.
Har man inte investerat i någon anläggning nu då så finns det stor anledning att avvakta tills kring maj för att se vad det dyker upp för nya produkter, följder av Skatteverkets ställningstagande och förändring på elmarknad m.m..
 
M mortimer skrev:
Goodwes batterier antyds bli varma när Checkwatt använder de.
Det borde gälla alla batterier. Man tappar ur de med max effekt de kan ge.

Tackar för sammanställningen.

Råkar du komma ihåg om alla växelriktarna har AFCI-funktion (ljusbågedetektering).
 
R Robert-san01 skrev:
Lyfter denna tråd då SKV just gått ut med ett förtydligande gällande just batterilager och stödtjänster.

Man får inte ROT på batteri som används till annat än lagring av egenproducerad el. Inte ens för delvis användning.

[länk]

[bild]
Det borde då innebära att på vinterhalvåret när solpanelerna bara producerar för eget bruk och batterierna inte har någon funktion, så får man inte använda de för att köpa när det är billigare. I och med att man då lagrar energi som man inte producerat själv.

Kan tänka mig att en del politiker kommer vrida sig som maskar ifall dom pressas på detta.
 
D daVinci skrev:
Det borde då innebära att på vinterhalvåret när solpanelerna bara producerar för eget bruk och batterierna inte har någon funktion, så får man inte använda de för att köpa när det är billigare. I och med att man då lagrar energi som man inte producerat själv.

Kan tänka mig att en del politiker kommer vrida sig som maskar ifall dom pressas på detta.
Stämmer!

Med nuvarande skrivning tolkar jag det som att man bara får underhållsladda dem med motsvarande självurladdningen eller värme under vintern. Att ladda ur dem för något annat än användning av egenproducerad el gör att man inte uppfyller kraven för GT ROT.
 
Som regelverket är just nu så kan du i stort inte använda ditt batteri mellan ungefär oktober->feb. Du producerar några enstaka kwh typ 1-5kwh/dag men vad jag kan se änsålänge denna vintern så egenförbrukar man ca 90% av dessa direkt, helt beroende på hur panellayout och din förbrukning ser ut.
Det gör ROI än sämre. Ska elpriserna ligga jämnt på ca-10öre till ca +50 öre under sommaren så kan jag spontant inte se att det går att räkna hem en sådan investering. Är elpriserna som de var udner 2022 de närmaste 10åren framöver så hade det varit än mer motiverat att investera oavsett villkor för grönteknik

Ang. AFCI så har jag lite dålig koll där, vet jag kollade några VR vid något tillfälle som hade AFCI... jag TROR Sungrow har men säkrast är att kolla databladen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Som regelverket är just nu så kan du i stort inte använda ditt batteri mellan ungefär oktober->feb. Du producerar några enstaka kwh typ 1-5kwh/dag men vad jag kan se änsålänge denna vintern så egenförbrukar man ca 90% av dessa direkt, helt beroende på hur panellayout och din förbrukning ser ut.
Det gör ROI än sämre. Ska elpriserna ligga jämnt på ca-10öre till ca +50 öre under sommaren så kan jag spontant inte se att det går att räkna hem en sådan investering. Är elpriserna som de var udner 2022 de närmaste 10åren framöver så hade det varit än mer motiverat att investera oavsett villkor för grönteknik

Ang. AFCI så har jag lite dålig koll där, vet jag kollade några VR vid något tillfälle som hade AFCI... jag TROR Sungrow har men säkrast är att kolla databladen.
Det verkar vara en tolkningsfråga. Som jag tolkar det ska man ha anläggning för egenproducerad el vid installationen av batteri eller installeras samtidigt. Dvs man kan inte få avdraget vid installation av enbart batteri utan paneler. Även om man ansluter till stödtjänst så kommer ju batteriet stundtals att laddas från panelerna. Men vi får se, jag har batteri på väg om ett par månader och jag kanske gör så att jag väntar lite med anslutningen så installationen blir "laglig" enligt din hårda tolkning.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det verkar vara en tolkningsfråga. Som jag tolkar det ska man ha anläggning för egenproducerad el vid installationen av batteri eller installeras samtidigt. Dvs man kan inte få avdraget vid installation av enbart batteri utan paneler. Även om man ansluter till stödtjänst så kommer ju batteriet stundtals att laddas från panelerna. Men vi får se, jag har batteri på väg om ett par månader och jag kanske gör så att jag väntar lite med anslutningen så installationen blir "laglig" enligt din hårda tolkning.
Detta är på väg upp på regeringsnivå sedan igår. Svensk solenergi har gjort en skrivning till Elisabeth Svantesson och Skatteverkets GD Katrin Westling Palm igår där det förklarar läget och även efterfrågat ett möte.

Skatteverket håller på med en beredning och de räknar med att komma med närmare besked 26e jan.

https://svensksolenergi.se/brev-om-...43Cu_gkQK7nwikBgk9NEUvxcGE2gazBMCHHtPdXSR-sqU

https://www.di.se/nyheter/skattever...villaagare-nytt-stallningstagande-26-januari/
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bumpar upp tråden lite här. Jag har skrivit en del i en annan tråd här men tror vi bör hålla isär den med denna mer generella Checkwatt tråden.
 
Kopierar mitt inlägg från den andre tråden:

Jag har ju varit med i en grupp på Facebook under några månader men lyckades trampa någon administratör på tårna igår så de blev sura och uteslöt mig från gruppen. Jag har dock sugit åt mig av all kunskap som finns och framkommit där likt en 6åring som är att likställa en tvättsvamp. Så delar med mig av det jag kan komma på.

Sedan ett par veckor har Checkwatt problem med utbetalningarna, framförallt de som har Swedbank. Checkwatt har informerat på olika sätt att det beror på systembyte men det är många som inte fått sina självfakturor för okt, nov och dec. Allt hanteras ju via deras installationspartners och som kund kan man inte komma i kontakt med Checkwatt. Det är ju stora summor som allt handlar om också så tittar man på deras hemsida över personalen där kan man fundera lite på om de har resurserna för att hantera allt från ekonomi till support. Det skrivs kontinuerligt att supporten tar väldigt lång tid för merparten; sen finns det de som det går fortare för också.

För många är detta ju en investering på brutto 150-200.000kr så det gäller ju att tänka sig för. Många partners vill dela upp offert+faktura mellan CM10 modul resp. batteri+växelriktare just för att det ska bli enklare att kringgå Skatteverket om det nu blir besked på fredag att grönteknik inte är berättigat för stödtjänster.

Sen vi vi inte vad SVKs marginalprissättning kommer innebära som införs 1e februari; där alla elhandelsleverantörer/balansansvariga får det högsta budet. Bjuder Kalle 1kr/kw medans Nisse bjuder 2kr så får både Kalles och Nisses kunder 2kr/kw.

Checkwatt gick ju ut med en siffra om hur många hembatterianläggningar de har och prognosen frammåt. Vill minnas de uppgav att de har 8000st (aktiva inkl. de i kö) anläggningar idag och förväntar sig att ansluta 4000st/MÅNAD under år 2024. SVK upphandlar ju mer FCR men beroende på beskedet från Skatteverket så kommer ju motsvarande upphandlad volym fördelas på flera kunder/anläggningar

Så det gäller att tänka till mer än en gång vilken risk man vill ta.

Sen är det som jag troligen skrivit innan fler aktörer som står i startgroparna; Tibber Homevolt, Emaldo, Varberg energi, Sveasolar(tror de skulle använda Homevolt), 1komma5 med sin enphase lösning, Greenely med Pixii home.

Därtill är det många stora aktörer som bygger egna stora batterilager som innebär än fler som ska dela på kakan som ger upphov till en typ av utspädning.

Ersättningen som många fått nu under nov-januari vad jag kunnat följa för SE4 har legat på 2-5kr/kw, men det är normalt för denna tiden hävdar många
 
Den artikeln är dessvärre låst och kräver inlogg/prenumeration.
Men det är helt klart intressant info att läsa det lilla som går att läsa i ingressen.

Och håller i stort med om framtiden där; inom några år så kommer alldeles säkert inte vara lönsamma utan då får man troligen hitta andra användningsområden så som troligen använda hembatterierna för egenlagring och hoppas på lagom högt elpris på natten och mitt på dagen

Man ska nog allt utgå i sin investering på att investeringen behöver återbetala sig på 3 år, helst något kortare.

En anläggning med växelriktare och batteri på 12kw kostar brutto ca 200.000kr, räknar man på 2500kr/kw/år (2500*12=30.000kr) utan grönteknik så innebär det ROI på ca 7år, medans med grönteknik blir det då hälften d.v.s 3,5år.
Kalkylatorn på Checkwatts hemsida anger historisk ersättning på 53.408kr för 12kw (ca 4500kr/mån) men det får anses vara optimistiskt högt. Många partners till Checkwatt har uppgett att de blivit ombedda att utgå i offerterna på 3500kr/kw/år.
 
Redigerat:
Så man struntar alltså i att rätta alla de felaktiga stöden som begärts fram till årskiftet?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.