Jag pratade med en säljare hos en Checkwatt partner tidigare idag där säljaren hävdar att detta stycket i Skatteverkets skrivning för det möjligt att få grönteknik:

"Eftersom lagstiftarens avsikt är att stimulera hushållens egenproduktion av förnybar el och även underlätta för hushållen att spara den egenproducerade elen för att tillgodose det egna elbehovet vid ett annat tillfälle är det Skatteverkets uppfattning att batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges."

Men reglera något i ett avtal som friskriver mig från att stå för grönteknik kostnaden eller att de ersätter mig om Skatteverket senare begär återbetalning var inte så intressant för de. Dessutom låg de högt i pris mot andra.
 
M mortimer skrev:
Jag pratade med en säljare hos en Checkwatt partner tidigare idag där säljaren hävdar att detta stycket i Skatteverkets skrivning för det möjligt att få grönteknik:

"Eftersom lagstiftarens avsikt är att stimulera hushållens egenproduktion av förnybar el och även underlätta för hushållen att spara den egenproducerade elen för att tillgodose det egna elbehovet vid ett annat tillfälle är det Skatteverkets uppfattning att batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges."

Men reglera något i ett avtal som friskriver mig från att stå för grönteknik kostnaden eller att de ersätter mig om Skatteverket senare begär återbetalning var inte så intressant för de. Dessutom låg de högt i pris mot andra.
Vilken del av texten tänker den säljaren skulle öppna för att använda batteriet till balanstjänster?
 
Deras tolkning var att Skatteverket vill ändra utifrån den texten i det sista stycket men att det måste upp till regeringsnivå.

De kunde installera nu och fakturera, sen använder man batteriet för egenlagring typ 60 dagar och därefter så kör man balanstjänst.

Ärligt talat så lyssnade jag inte så noga på säljaren då jag har hört från kollega vad det företaget levererar för kvalité. Jag hade bokat möte sedan någon vecka och tänkte framförallt det kunde vara intressant att lyssna på vad de har att säga och erbjuda. Det var dött lopp från början så att säga.

Så ett varningens tecken... gå inte på säljarens snack hos leverantörerna. De har ju hamnat lite i klistret nu efter den nya tolkningen och försöker alldeles säkert än mer nu att få sälja.
 
Är det en ny tolkning?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en ny tolkning?
Det är det nya som Skatteverket lovade skulle komma imorgon men som redan nu finns att läsa
 
M mortimer skrev:
Det är det nya som Skatteverket lovade skulle komma imorgon men som redan nu finns att läsa
Ja, de släppte den en dag tidigare.
 
R Robert-san01 skrev:
Ja, de släppte den en dag tidigare.
Så har "arga" medborgare möjlighet att ringa ner de imorgon istället för att inte komma fram på lördag :=)
 
M mortimer skrev:
Det är det nya som Skatteverket lovade skulle komma imorgon men som redan nu finns att läsa
Vad menar du att är nytt?
 
M mortimer skrev:
Så har "arga" medborgare möjlighet att ringa ner de imorgon istället för att inte komma fram på lördag :=)
Varför skulle så många bli arga när de skriver att detta gäller från och med taxeringsår 2024 och inte retroaktivt? Kan det röra sig om ett 50-tal anläggningar som skruvats upp hittills i år med batteri?

Man gick ut tidigt i Januari med informationen om att ett förtydligande skulle komma så försäljningen av villabatterier i Sverige har legat nere mer eller mindre sedan det meddelades.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du att är nytt?
Nytt i den bemärkelsen att det har kommit som en ny förtydligande tolkning av de som de ändrade på sin hemsida 5e dec.
 
”Ny förtydligande tolkning” ?
Har de tolkat det på ett nytt sätt menar du? Eller är det ett förtydligande av vad som alltid gällt?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Varför skulle så många bli arga när de skriver att detta gäller från och med taxeringsår 2024 och inte retroaktivt? Kan det röra sig om ett 50-tal anläggningar som skruvats upp hittills i år med batteri?

Man gick ut tidigt i Januari med informationen om att ett förtydligande skulle komma så försäljningen av villabatterier i Sverige har legat nere mer eller mindre sedan det meddelades.
Arga p.g.a att de nu inte kan få bidrag för den investeringen de tänkt göra eller tecknat avtal/offert för.
 
M mortimer skrev:
Arga p.g.a att de nu inte kan få bidrag för den investeringen de tänkt göra eller tecknat avtal/offert för.
De kanske skulle ha läst på lite?
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vilken del av texten tänker den säljaren skulle öppna för att använda batteriet till balanstjänster?
Skulle väl vara "eller så gott som".

Dvs under sommaren när solpanelerna producerar mycket så använder man batteriet för lagring av egenproducerad el.
På vintern kör man balanssupport. I och med att det senare inte innebär särskilt mycket cykler så kommer lagringen man gör på sommaren att dominera. Och då uppfylls statens krav.
 
Det var en kreativ tolkning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.