Tyresö
Jag hade ett akvarium för väldigt många år sedan och jag lyfte bort toppglas-skivan när jag skulle göra rent där inne. En gång så råkade den kopplade sladden till akvariebelysningen glida ner i vattnet och rent reflexmässigt körde jag ner hela handen i akvariet och tog upp den - ingen fara om det bara var sladden, trots att den är ansluten - men det jag fick tag på i vattnet var sladdströmbrytaren....

Så jag har bara en spontan fundering om jag var nära döden då. Det fanns inte jordfelsbrytare på den tiden och hela den anslutna sladdströmbrytaren och min hand var nere i vattnet - trots det fick jag ingen ström i mej.

Säkringen smällde inte heller. Sladdströmbrytare är ju inte ens i närheten av någon IP-klassning.
Jag blev riktigt rädd när jag insåg vad jag gjort - allt hände på mindre än 1 sekund.

Kan någon elektriker på forumet förklara varför jag inte fick någon ström i mej.
 
Tyresö skrev:
Kan någon elektriker på forumet förklara varför jag inte fick någon ström i mej.
Rimligen måste du va jordad mot nånting för det ska gå ström genom din kropp, exempelvis ha ena handen/benet mot en diskbänk medans du tar i en vattendränkt strömbrytare.
 
Redigerat:
samt att vatten inte är en så bra ledare som man tror. Dock leder det bättre än en torr kropp så jag avråder från experiment där.

/Kent
 
Gammalt akvarievatten borde dock leda bättre än rent kranvatten?
 
Rikard Ågren skrev:
Gammalt akvarievatten borde dock leda bättre än rent kranvatten?
Japp, tex destinerat vatten har NÄSTAN ingen ledningsförmåga alls, det är de olika föroreningarna i vanligt vatten som ställer till det oftast.
 
Tyresö
tjaboo skrev:
Rimligen måste du va jordad mot nånting för det ska gå ström genom din kropp, exempelvis ha ena handen/benet mot en diskbänk medans du tar i en vattendränkt strömbrytare.
Då hade jag kanske tur att jag inte rörde emot akvariets stålställning som stod emot det vattenburna elementet.....
 
Sedan är det ju inte säkert att det hann tränga in vatten i strömbrytaren heller om du var riktigt snabb.
 
Tyresö
nsiak skrev:
Sedan är det ju inte säkert att det hann tränga in vatten i strömbrytaren heller om du var riktigt snabb.
Kan vara så - men jag kommer aldrig någonsin göra samma sak igen.....
Ibland har man verkligen huvudet under armen. Tur jag inte jobbar som elektriker - ni har inga marginaler att tabba er, och ni har det så varje dag - med livet som insats.

Ni har ju inte ens utrymme att vara lite morgontrött och okoncentrerad - eller glömma bort ett moment pga mobilen ringer och stjäl er uppmärksamhet i 5 minuter.

Verkar som att det bara är jag som är imponerad att ni vågar ha ett yrke med det kravet på fokusering och att det inte finns utrymme att göra ett enda misstag under alla dagar i 45 år i yrkeslivet - antingen dör ni själv eller så orsakar ni någon annans död om ni inte är tillräckligt fokuserade vid ett speciellt arbetsmoment.

Hur många yrkesgrupper har såna krav på sej? Ingen skulle jag vilja påstå.
 
Tyresö skrev:
Hur många yrkesgrupper har såna krav på sej? Ingen skulle jag vilja påstå.
(Buss/taxi)chaufförer, piloter, flygledare, läkare... Finns nog rätt många.
 
Tyresö
Alfredo skrev:
(Buss/taxi)chaufförer, piloter, flygledare, läkare... Finns nog rätt många.
Nja, inte helt rättvis jämförelse - jag har ju själv jobbat som trailerchaufför och betongbilsförare i många år och där är det lättare att vara fokuserad på att mer avslappnat sätt i en lugn arbetsmiljö.

Arbetsmiljön för en elektriker är ofta ett enda kaos med människor som ska fråga 100 frågor och byggbråte som ligger i vägen och en byggverkare som hela tiden stressar elektrikern med att bygget står still om han inte ökar tempot.

Du har en poäng, men jag skulle ändå vilja påstå att elektriker har en betydligt stressigare arbetssituation (= risken för misstag ökar) + att misstagen som en elektriker gör, skapar mer definitiva konsekvenser.
 
Tyresö>De flesta byggen är rätt lika och man vänjer sig. Så länge det är med vettig organisation så funkar det men skall vi diskutera det är vi riktigt off topic.

/Kent
 
Tyresö
snickarboden skrev:
Tyresö>De flesta byggen är rätt lika och man vänjer sig. Så länge det är med vettig organisation så funkar det men skall vi diskutera det är vi riktigt off topic.

/Kent
Ok, förlåt. Men jag kan inte låta bli att tycka att elektriker är byggets hjältar - det är möjligt att min pappa som har drivit en elfirma sen sent 60-tal (innan jag var född), att han har påverkat min syn på vilken press och vilka krav elektriker har. Jag har vuxit upp och sett verkligheten - jag har också perioder i min betongpumpsverksamhet där det är synd om mej, med mycket jobb och lite sömn - men jag har alltid mer utrymme för trötthetsmisstag - det är ingen som dör av det. En elektriker har inte den lyxen.

Jag blir så irriterad på folk som bara tycker att en elektriker är en vanlig byggjobbare - en elektriker är en yrkesman - det är en väldig skillnad.

Elektriker kommer alltid att vara hjältar för mej - jag vet vilken press ni utsätts för.
 
Tyresö skrev:
Ok, förlåt. Men jag kan inte låta bli att tycka att elektriker är byggets hjältar - det är möjligt att min pappa som har drivit en elfirma sen sent 60-tal (innan jag var född), att han har påverkat min syn på vilken press och vilka krav elektriker har. Jag har vuxit upp och sett verkligheten - jag har också perioder i min betongpumpsverksamhet där det är synd om mej, med mycket jobb och lite sömn - men jag har alltid mer utrymme för trötthetsmisstag - det är ingen som dör av det. En elektriker har inte den lyxen.

Jag blir så irriterad på folk som bara tycker att en elektriker är en vanlig byggjobbare - en elektriker är en yrkesman - det är en väldig skillnad.

Elektriker kommer alltid att vara hjältar för mej - jag vet vilken press ni utsätts för.
Tyresö, jag älskar dig och din sin underbara syn på oss yrkesmän! d^_^b:cool:

//Patrik
 
Rikard Ågren skrev:
Gammalt akvarievatten borde dock leda bättre än rent kranvatten?
Har man i lite roliga pulver(salter) för växternas skull så ökar vattnets konduktans absolut men det vanligaste när man får stötar från akvarier är defekta lysrörsramper.
 
Tyresö
Patrik_Hed skrev:
Tyresö, jag älskar dig och din sin underbara syn på oss yrkesmän! d^_^b:cool:

//Patrik

Ja utifrån dom helt orimliga kraven som ställs på er, så ska ni ha en klapp på axeln varje morgon ni ställer upp för kunden.

Jag kan gå igång ordentligt i en sån här diskussion, men jag väljer att avstå mot min vilja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.