Måste säga att många av inläggen här har fått mina mungipor att fara upp en jädra massa gånger!

Kan ta lite om mina tabbar..

Hamnade på en stambyterenovering för några år sen när jag var lärling och hade jobbat ett halvår ungefär där jag installerade 2-polig jfb på tvättmaskins matning(3 ledare kulo). Fick för mig att testa jordfelsbrytaren genom att klippa jord o nolla samtidigt.. men inget hände, hmm tänkte jag och tänkte att jaha det kanske är mellan fas o jord man ska klippa, resten kan ni lista ut själva.

En annan grej var att jag skulle dra fram jord till badrum för golvvärma o komplettera med 2 pol jfb vid central. lägenheten var gammal, o rören var jävliga så en tub med sislikonspray gick åt, skulle trä igenom fk genom porslinscentralen till jordfelsbrytaren, står o för genom med vänster handen och tar emot med högern då isloeringen på fkn dra emot fasskenan. allt inom en radie på 1 meter flög sin väg och jag skrek.. varav ytterdörren kastades upp där rörmokarn stod och såg ut som ett frågetecken o frågade vadfan håller du på med..

Sen en vardaglig sak som jag tror dom flesta går på nit ibland, trockla bort plåtkåpan från porslinssäkrings-skåpen då kåpan vill komma åt fasskenan.. :)
 
Var ensam kvar i det tomma kontoret fredag eftermiddag.
Står på stegen och skall koppla den sista dosan med ström på ovan u-tak . Simpel grej med wago men det gick fel. Jag kom åt med fingret och strömmen gick ut genom överarmen som låg mot bärverket.
Vaknar upp på golvet efter en halvsekund, oskadad förutom blåmärken.

Hade jag svimmat av och blivit medvetslös hade ingen hittat mig förens måndag morgon.
Nu för tiden om jag jobbar ensam med spänning på ringer jag en kompis och berättar vart jag är och vad jag håller på med. Sen ringer jag tillbaka inom utsatt tid.
 
Bwbig skrev:
Sen en vardaglig sak som jag tror dom flesta går på nit ibland, trockla bort plåtkåpan från porslinssäkrings-skåpen då kåpan vill komma åt fasskenan.. :)
Lika roligt var gång.q(;^;)p Blir lika överraskad/"rädd" om det skulle hända nu som första gången.
 
Pierre1981 skrev:
Lika roligt var gång.q(;^;)p Blir lika överraskad/"rädd" om det skulle hända nu som första gången.
phew, trodde nästan jag var ensam om det!d^_^b
 
Patrik_Hed skrev:
Jag kom på en sak jag kan erkänna.
Angånde det multumdiskuterade ämnet "blanda jordat och ojordat", så när jag flyttade in i min lägenhet så satte jag upp platt-TV:n på väggen och la en grendosa under där jag kopplade in allt i. Och sladden låg på golvet bort till ett vägguttag en bit bort.
En tid senare så köpte jag ett fyrvägsuttag och klamrade kulo från det uttaget och satte 4vägsuttagget bakom TV-bänken. Saken är den bara att jag har ojordat i lägenheten som är rustad på 80-talet och jag köpte ett jordat 4vägsuttag av misstag. Och detta var efter jobbet en fredag och jag var skapligt sugen på att få bort sladden (det var t.o.m. två stycken, som var för långa) från golvet, så jag satte upp det jordade uttaget utan att koppla in skyddsjorden. Ska märka upp att det är ojordat med dymotejp, men det kommer nog inte hända för ens jag flyttar om något år.

//Patrik
Vore det inte aningens mera seriöst att byta ut vägguttaget mot ett ojordat? (Även om det så blir till ett 20 kr:s no-name-uttag.) PE ledaren, gör ju ingen skada direkt, där den ligger i kulo:n...
 
305 skrev:
Vore det inte aningens mera seriöst att byta ut vägguttaget mot ett ojordat? (Även om det så blir till ett 20 kr:s no-name-uttag.) PE ledaren, gör ju ingen skada direkt, där den ligger i kulo:n...
Jo, egentligen men..
Tänk dig "Skomakarens barn går utan skor". :blushing:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ska märka upp att det är ojordat med dymotejp, men det kommer nog inte hända för ens jag flyttar om något år.
Ja det lär väl ligga högt upp på din priolista när du står mitt i flyttbestyren... :blushing::blushing::blushing: Nä sätt nu dit rätt uttag annars kommer elgudarna att tvinga dig montera Malmbergs resten av livet :cool::cool::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.