Taskigt om du hittat någon liggande vid bilen morgonen efter, PST :/
 
Det hade antagligen räckt med att koppla ur kupefläkten, eller inspektera alla skarvkontakter där det kan ha kommit in fukt.
 
Eller vända kontakten, har man tur så är strömmen mot jord inte lika stor då :x
 
Mikael_L
Att ta upp detta missöde i tråden "värsta misstagen" kan ju verka lite grovt ...

Jag skulle hjälpa att koppla ur en tvättmaskin i förrgår.

Först tänkte jag kolla att det var spänning, innan jag bröt spänningen. Man får en bra dubbelkoll då, t.ex. att multimetern verkligen mäter t.ex.
Och jag brukar vara så otroligt noga med att kolla att mätområde är rätt och mätsladdar istoppade i rätt hål.
Men nu blev det glömt i brådskan. :S

Mätsladdarna var istoppade i det osäkrade 10A mätområdet.
Resultatet blev en blixt och det som syns på bifogad bild.

Nu mätte jag på en 10A avsäkrad grupp, med förvisso okänd förimpedans, men helt klart med måttlig möjlig kortslutningsström.

Men jag tänker på vad som kunde hänt i ett fasadmätarskåp t.ex. Där det ev kunnat vara tillgängliga kortslutningsströmmar uppåt 1kA. Och mitt skitinstrument som inte alls är klassat för personskydd enligt IEC 6 1010. :(
Då hade detta kunnat bli ... just det, mitt värsta misstag. :O


Mitt braiga instrument, med IEC-klass 600V cat III (tror jag det var) hade jag tyvärr liggandes på annat håll.

ps. Jag har skrivit överdrivet pedagogiskt för ej elkunniga personer, elektriker får ursäkta.
 
  • blixt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L:

Ungefär det där har jag också provat på av misstag, fast det var i 2A-området som var avsäkrat med en finsäkring. Det är nog enda gången jag sett en sån säkring smälla såpass att glaset splittras...
 
nsiak skrev:
Eller vända kontakten, har man tur så är strömmen mot jord inte lika stor då :x
Provade att både vända kontakten & dra ur kupefläkten, samt blåsa bort snö ur intaget.

Drog slutsatsen att det var värmepatronen i motorblocket som läckte för mkt till jord. Och eftersom den matades via egen jordfelsbrytare var väl personskaderisken reducerad
 
Mikael_L skrev:
Då hade detta kunnat bli ... just det, mitt värsta misstag. :O

Mitt braiga instrument, med IEC-klass 600V cat III (tror jag det var) hade jag tyvärr liggandes på annat håll.
Nu skall du göra så här Mikael:

Gå till närmsta återvinningscentral och lämna in det olyckliga instrumentet där.

Köp ett nytt CAT III-instrument om det nu är så att du behöver två. (Och vem gör inte det! ;))

Din Hustru kommer att tacka dej!

God Jul och ett olycksfritt Gott Nytt År!
 
Redigerat:
Ja, biktbåset. Jag känner att jag är tvungen att bikta mig så att man hamnar i "el-himlen" sen.

Var på jourjobb nyss. En stigare som var avsäkrad med 1 x 16 A Hager dvärgbrytare. Den var trasig och hade bara 10 A i bilen (som jag använde för att garantera mig om att det var säkringen som var trasig), så svängde förbi firman för att hitta en 16 A. Men fanns bara 10 A och 32 A. Elgrossister stängd så blev tvungen att åka till JULA och köpa en RUTAB säkring och sätta in i Hagerkapslingen. :/

//Patrik
 
Oh fy fan! Den synden kommer aldrig att förlåtas!
Du har besudlat en central å det grövsta. Jag rekomenderar att du åker dit och byter imorrn, annars lär det inte bli nåt med el-himlen för din del ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, biktbåset. Jag känner att jag är tvungen att bikta mig så att man hamnar i "el-himlen" sen.

Var på jourjobb nyss. En stigare som var avsäkrad med 1 x 16 A Hager dvärgbrytare. Den var trasig och hade bara 10 A i bilen (som jag använde för att garantera mig om att det var säkringen som var trasig), så svängde förbi firman för att hitta en 16 A. Men fanns bara 10 A och 32 A. Elgrossister stängd så blev tvungen att åka till JULA och köpa en RUTAB säkring och sätta in i Hagerkapslingen. :/

//Patrik
Vadå misstag... Jag tycker du löste KUNDENS problem på ett utmärkt sätt. Kunden var i behov av snabb lösning på sitt problem och du löser det med fullt godkänt matrial, det kallar inte jag för misstag utan mycket god kundservice. d^_^b
 
Patrik>Vänta till julafton då allt har stängt *S* Då har du riktigt kul *S*

/K
 
Det blir väl en liten bikt till så här inför jul ;)

Skulle ändra om ett par stigare, fick bara bryta mellan kl. 12-13 så det var att planera rejält för att hinna med allt.

Kl. 11:59 och står nere i ställverket, klockan slår om till 12:00 och jag bryter, springer uppför trapporna och kontrollerar så strömmen är bruten, jepp allt är OK så det är bara att börja skruva, håller på som en galning och det jävlas naturligtvis med ett par överfall som gängorna inte är så friska på efter X antal ombyggnationer.
Klockan närmar sig 13:00 med stormsteg och jag blir färdig, springer ner i ställverket och ska slå på igen, slår på kl. 12:57 och springer upp för att kontrollera.... ALLT är kolsvart!!! springer ner i ställverket igen och då upptäcker jag att jag slog på fel effektbrytare, som tur väl var så var detta en reserv som var inplacerad i mitten och olåst, bara att slå på rätt brytare så funkade allt fint men svettpärlorna rann fint i pannan efter en sådan miss
 
Tobbe_3 skrev:
Vadå misstag... Jag tycker du löste KUNDENS problem på ett utmärkt sätt. Kunden var i behov av snabb lösning på sitt problem och du löser det med fullt godkänt matrial, det kallar inte jag för misstag utan mycket god kundservice. d^_^b
Hehe Ja, det är ju ett annat sätt att se på saken. :p

//Patrik
 
Idag så drog jag ur en stickpropp som gick till en induktions inbyggnads häll (230v 1fas) alltså en helt vanlig stickpropp, jag bad min lärling hålla i den så man slapp brottas med en sladd i ansiktet medans jag kopplade lite i dosan brevid där under bänken.

varav han råkar peta på båda stickisarna och får en rejäl stöt.
Så min bikt gäller två saker, att jag utsatte min lärling för smärta, samt att jag faktiskt inte visste att en induktionshäll "behåller laddningen" en liten stund.

Visste ni det? Eller skall det inte vara så?
 
Bytte spindelmotor i DVD-spelaren och efter montering så testade jag naturligtvis om den funkade. Funkade finfint tänkte jag och tog tag i kretskortet (under transformatorn naturligtvis eftersom den var tyngst där) för att lyfta tillbaka det i chassit...

Nuförtiden drar jag alltid ur sladden innan jag greppar tag i kretskort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.