Mikael_L
W Wheelabrator skrev:
Nu svävar vi bort från ämnet, men jag vill passa på att visa mina gammelvärldens 15A diazeder.
15A, då är det rätt gammalt. Museiföremål helt klart.

Det är dock märkligt att det var 15A ett tag, då Renard serien trots allt föreskrev 16 ...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Renard_series
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L
Själv kan jag lite snabbt visa upp en av veckans bravader.
Det lilla hålet är där jag drog in skruven för väggarmaturen.
Det var bara att byta kabel, som tur så var den kort och lättbytt.
Ett oskarpt foto av en elledning med synliga färgade kablar genom ett litet hål i den vita isoleringen.
edit: ser att hålet syns dåligt, lite oskarpt också. Men det är å andra sidan inte så spännande bild oavsett.
 
Redigerat:
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
15A, då är det rätt gammalt. Museiföremål helt klart.

Det är dock märkligt att det var 15A ett tag, då Renard serien trots allt föreskrev 16 ...
[länk]
Inte så märkligt då färgkodningen och motsvarande ström tidigt refererade till valör och färg på frimärken och då steg om fem lite snett mot R10.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Inte så märkligt då färgkodningen och motsvarande ström tidigt refererade till valör och färg på frimärken och då steg om fem lite snett mot R10.
Just ja, nu minns jag att vi har haft uppe detta förut, då skrev du även då om det där med frimärken
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-blev-15-16.296241/page-2

Och här hittar jag en annan referens till det med pfennig-frimärken:
https://mmalab.se/Elkraftteknik/reläskydd/kort-reläskyddshistoria.html

Även här på tyska wikipedia.
Några stycken ned, i denna länk:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schmelzsicherung#Schraubsicherungen

"Kennmelder und Passeinsätze sind abhängig vom Bemessungsstrom farblich gekennzeichnet. Bei der Entwicklung der D-Sicherungen 1906 hat man als Gedächtnisstütze die Farben des Germania-Briefmarkensatzes ab 1900 gewählt. Diese und auch spätere Briefmarken hatten folgende Farben:[8]
5-Pfennigmarke grün, 10 Pfennig rot, 15 Pfennig grau, 20 Pfennig blau, 25 Pfennig gelb.
"
 
Redigerat:
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
En annan historia om färgkoderna.
På tidigt 2000 talet besökte jag ett högspänningsställverk i Litauen som delvis var byggt under sovjettiden. Jag uppmärksammades på att fasskenorna i ett mellanspänningsfack var målade i rött, gult och grönt som fasmärkning. Min värd förklarade att färgvalet var politiskt eftersom färgerna var Litauens flagga som inte fick visas under sovjettiden. Men politruckerna fattade ju inte det.
 
  • Gilla
Mick13 och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Här är ytterligare en historia.
I ett hus jag arbetade i på 1990-talet så var trapphusens dörrar färgkodade enligt märkningen på motstånd.
Vad vi sysslade med?
Elektronik förstås.12334

/Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
patrikpet och 8 till
  • Laddar…
Och så kan det tilläggas att storleken på proppen är G1 (gänga 1). Den användes företrädesvis före slutet av 50 talet och oftast i lägenheter samt endast i mindre omfattning utanför "stan".
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Här är ytterligare en historia.
I ett hus jag arbetade i på 1990-talet så var trapphusens dörrar färgkodade enligt märkningen på motstånd.
Vad vi sysslade med?
Elektronik förstås.[bild]

/Stickan
Antar att Torbjörn, Tommy och Leif hade lite kul, när det skulle byggas lokaler för Radiosystem.
 
Redigerat:
Stickan56
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Antar att Torbjörn, Tommy och Leif hade lite kul, när det skulle byggas lokaler för Radiosystem.
Ja, det var en rolig tid, även om jag kom in lite senare.

Stickan
 
W Wheelabrator skrev:
Nu svävar vi bort från ämnet, men jag vill passa på att visa mina gammelvärldens 15A diazeder.
Grejerna var snyggare förr.
 
Mats-S
Stickan56 Stickan56 skrev:
Och jag kallar dom för bottenkontakt.
Oavsett namn, ett byte anbefalles när säkringen är bränd till okännlighet.

Stickan
Det ligger i pipen att byta bottenkontakten, traditionsenlig fiskehelg på sommarstället om 2 veckor och i det gänget ingår en elektriker så han får ta en koll. Jag skrapade ren bottenkontakten med en skruvmejsel tills vidare ... och ja, strömmen var avstängd då ;)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och så kan det tilläggas att storleken på proppen är G1 (gänga 1). Den användes företrädesvis före slutet av 50 talet och oftast i lägenheter samt endast i mindre omfattning utanför "stan".
Det var någon som pratade om Neo Zed som alternativ till vårat "gamla" system DiaZed.

Tyckte det lät intressant, det skrevs att denna säkringstyp var vanlig i vissa länder till och med!

Nu stöter jag på denna produkt: http://www.garo.se/storage/ma/f65ca...skiljneoz_8_Produktblad med neozedsäkring.pdf .

Nu är jag ingen expert, men det verkar ju alltigenom smart?

Precis som en slug kombination av våra bägge system. Ganska dyrt, i sanning. Men om många köper kan priset gå ner.

Kan någon säga mig hur kurvorna står sig i jämförelse?

En trepolig är 80 millimeter bred, hur många "moduler" motsvarar detta?
 
Det är en produkt som till och från hälsat på hos oss, inte minst i utländska maskiner. Det har varit problem att hitta nya säkringar då dom inte har varit vanliga hos oss och jag har svårt att tro att dom kommer att bli poppis i framtiden.
Man vill i allmänhet hålla ner på "sortimentet" då det redan finns mer än nog av produkter som fungerar ungefär lika bra. Så ska man börja med en "ny" produkt så ska den vara betydligt bättre än den g:a och inte bara lika eller lite bättre.
 
Mikael_L
M MEE-84 skrev:
En trepolig är 80 millimeter bred, hur många "moduler" motsvarar detta?
En modulbredd är 17,5mm så en 3-polig automat är 52,5 mm bred.
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En modulbredd är 17,5mm så en 3-polig automat är 52,5 mm bred.
Bra Mikel. Och kurvorna då? Motsvarar dessa DiaZed?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.