E elmont skrev:
att det normalt var bättre utan lödning
Varför är det så?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror säkringars värden är tagna ifrån Renard serien...
[länk]
Ok. Det är alltså samma matematik bakom som E-serierna, men annat antal intervall. Då är det bara 35A som sticker ut. Det borde vara 32A enligt serien. 15A eller 16A är då fråga om att avrunda 10*10^(1/5) uppåt eller nedåt.
 
Att betänka är att på gamla goda tiden var nätspänningen 220 Volt, inte som idag ca 240 Volt.
Kör man nu idag dessa gamla pjäser till el-element, får de högre effekt än sin märkeffekt vid 220 V.
 
A Arnodt skrev:
Att betänka är att på gamla goda tiden var nätspänningen 220 Volt, inte som idag ca 240 Volt.
Kör man nu idag dessa gamla pjäser till el-element, får de högre effekt än sin märkeffekt vid 220 V.
Man får uppdatera instruktionen till att de maximalt får köras 9 timmar per dygn så borde det vara lugnt med 230V. Fast jag tror att jag skulle ha fler betänkligheter än så mot att använda dessa gamla element. Inte minst arbetsinsatsen med att vara manuell termostat.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Ok. Det är alltså samma matematik bakom som E-serierna, men annat antal intervall. Då är det bara 35A som sticker ut. Det borde vara 32A enligt serien. 15A eller 16A är då fråga om att avrunda 10*10^(1/5) uppåt eller nedåt.
Ja dom har lyckats knöla till det med 32A, 35A och 40A.
Som diazed är väl 35A, vanligast, men både 32 och 40 verkar finnas att få tag på:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schmelzsicherung#D-System_.28DIAZED.29

Och för automater verkar det ha blivit mest 32A resp 40A.
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför är det så?
Tenn "kryper" med tiden och gör att skruven tappar förspänning/glappar upp sig vilket kan leda till glappkontakt och värmebildning = brandrisk.
Vill man hålla ihop kardelerna ska man använta en ändhylsa som man krimper fast med därför avsedd krimptång.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det är R10 som mycket annat inom eltekniken som säkringar, brytare av olika slag trafostorlekar osv. Där kommer också den mer ovanliga 13 A in som avrundade 12.5 mer tydlig i nästa dekad som 125 A. "Preferred numbers" är vanliga och särskilt för det tidiga 1900-talets ingenjörer, 50 Hz kommer säkert därur också när det skulle väljas bland några tekniskt rimliga.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är R10 som mycket annat inom eltekniken som säkringar, brytare av olika slag trafostorlekar osv. Där kommer också den mer ovanliga 13 A in som avrundade 12.5 mer tydlig i nästa dekad som 125 A.
Vet du varifrån 35 A kommer också?

GK100 GK100 skrev:
"Preferred numbers" är vanliga och särskilt för det tidiga 1900-talets ingenjörer, 50 Hz kommer säkert därur också när det skulle väljas bland några tekniskt rimliga.
Var det inte 25 Hz i början? Finns också i serien i och för sig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det ett jättestort hus. Det borde väl nästan vara det utifrån centralens storlek om den satts upp på 50-talet.
En missionskyrka på drygt 300 kvadrat. 8 meter invändig takhöjd i stora salen.
Ström var väl billigt då eftersom man kunde kosta på sig 50+25+15A huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vet du varifrån 35 A kommer också?

Var det inte 25 Hz i början? Finns också i serien i och för sig.
Skulle tro att det kommer ur kopplingen mellan färgen på tyska frimärken vid 1900-talets början och färgen på diazedsäkringarnas indikeringspärla, de valdes lika som en minneshjälp för DII. Och troligtvis är trådens titel kopplad dit också dvs de äldre materialens märkning 15 A i stället för 16 osv. Frimärkena hade modulen 5 i huvudsak så det blev 5, 10, 15, 20, 25 A med grön, röd, grå, blå, gul färg lätt hänt att det sen blev 35 A också inte långt från R10. Som sagt numer finns ju korrekta och kompletta serien säkringar med 32, 40 A tillgängliga också med samma färg och diameterkodning som grannarna dvs svart 32-35-40 A.

Och frekvensen var som du säger i början 25 Hz i vissa delar men sammanvägt tog sen 50 Hz över pga av fördelar vid konstruktion av EM-maskiner.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Och frekvensen var som du säger i början 25 Hz i vissa delar men sammanvägt tog sen 50 Hz över pga av fördelar vid konstruktion av EM-maskiner.
I början av elektricitetens utveckling förekom det en mängd olika frekvenser, 30 HZ, 50, 60, 67, 125, 133, 140 Hz, allt efter egenskaper på de roterande maskiner som användes (USA). I Europa låg trenden mer åt lägre frekvenser, 40, 42, 50, 60 Hz.
1891 valde Westinghouse 60 Hz som den egna standarden, och AEG (Tyskland) 50 Hz. Och dessa frekvenser har tydligen till sist slagit igenom.
Informationen hämtat från: Edward L. Owen: "The Origins of 60 Hz as a Power Frequency", IEEE Industry Applications Magazine, 1997..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det Avemo menade var vissa delar här i Sverige med tidiga av Vattenfall inblandat. Som starkt influerade av tysk elteknik är det naturligt att 50 Hz kom in när det tog fart och större regioner skulle kopplas samman. AEG som en tidig dominerade aktör hade givetvis stort inflytande och där tvekar jag inte kring att ingenjörsmässiga preferred numbers ligger bakom valet.

I många fall nämns skälet upplevt flimmer i glödlampor till att man hamnat i häradet där både 50 och 60 Hz ligger. Och så en del rent tekniska kring EM-maskiner.
 
Jag tror att 16 A kom på mitten av 60-talet, ungefär samtidigt som de nya kabelfärgerna. I ett lägenhet i Wien byggt 1960 fanns det fortfarande 15 A säkringar för elvärmen, huvudcentralen var inte längre original när jag kom där.

Den gamla indelningen var (om jag minns rätt) 1, 2, 4, 6, 10, 15, 20, 25, 36, 50, 60 A. Idag är det 1, 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 35, 50, 63 A.
 
Och varför tror du att det har varit lika i Sverige som i Österrike ? Visst kan det vara så, men det kan lika gärna vara helt olika.
 
useless useless skrev:
I mitt hus är elementen avsäkrade med 15A-säkringar och strömbrytarna till dom är märkta 380V/15A.
Jag försöker lura ut hur gammal anläggningen är. När bytte man standard till 16A?
Har samma , Funkar det att använda säkring på 16A eller hur gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.