tommib, det handlar om så mycket mer än färger, tex hur man har tänkt för många många år sedan och hur man i olika perioder ändrat "beteende" Och mycket kan man hitta i div litteratur men oerhört mycket finns inte på pränt. Men tveklöst ger en god "läsförmåga" och förmåga att ta till sig innebörden av det skrivna en nödvändig kunskap som räcker långt. Det är ju bara det att alla har lite olika förmåga att omsätta skrift till praktik.
 
  • Gilla
Matten och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jo, absolut är det så och en anledning till att elområdet är lite knepigt är just alla gamla varianter som lever kvar pga den långa livslängden på en elinstallation.

Det jag menar är att folk har olika förmåga att analysera saker och att man med en hyfsad teoretisk förståelse för el kan resonera sig fram till varför saker är gjorda som de är även om man inte sett just den lösningen innan. Saknar man sådan förmåga bygger säkerheten just på att man sett (och kommer ihåg) alla varianter, vilket inom el är svårt och tar tid.

Nu pratar jag om en normal villainstallation, inget annat.

Sen tror jag mig veta att vi i huvudsak är överrens om att det viktigaste är att man vet vad man gör och att installationen blir säker, oavsett hur kunskapen förvärvades ;)
 
Det jag tycker blir klurigt när det gäller eldragning (i normal villa) är att förstå hur installationen fungerar _snabbt_. Om jag får klura, rita och skissa lite så reder jag ut det mesta, men min brist på praktik och erfarenhet gör att jag måste tänka i alla moment. I min värld är det till stor del det som skiljer mig från en normalbra elektriker.

Sen kommer den där erfarenheten lite med tid också. I det här huset hade elektrikern mängdrabatt på röda kablar. Kan vara jord, kan vara mellantråd, kan vara tändtråd. Säkert fas också om någon varit och "fixat" något. Svarta kablar brukar vara både fas och tändtråd, i samma dosa. Ibland även nolla om man känt för det just då.
 
När förbjöds gul och grön FK? Och är det formellt sätt förbjudet eller är det bara mycket olämpligt att använda gul och grön FK i en nyinstallation idag.

Vårt hus som är byggt -81 har grön tändtråd och gulgrön jord i köket.
 
Mikael_L
D Donald-Duck skrev:
Och är det formellt sätt förbjudet eller är det bara mycket olämpligt att använda gul och grön FK i en nyinstallation idag
Just det där har jag också faktiskt undrat ... :)
 
Vårt hus har blå, gul och grön tändtråd, vit nolla samt gulgrön jord. Garaget som är byggt året innan huset har röd jord.
Byggt 71.
 
Om jag försöker minnas rätt var det tillåtet med gul och grön tråd -88-89 men -93-94 var de väck.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
De hindrades via tillverkarledet slutet 80-talet men har man kvar så inget som hindrar att använda den om man tvunget vill. Men det vore ju både onödigt och dumt kan tyckas.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
De hindrades via tillverkarledet slutet 80-talet men har man kvar så inget som hindrar att använda den om man tvunget vill. Men det vore ju både onödigt och dumt kan tyckas.
Tack!
Det var som jag gissade med andra ord.

Att det är en helt onödig risk med att använda gul och grön FK när det finns andra färger att välja på tror jag inte att någon på forumet ifrågasätter.
 
Hur ser det här ut då?
 
  • Elcentral med anslutna kablar i ett hörn av ett rum med gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sköna svarta "isoleringen" eller?
 
Det verkar vara tillräckligt mycket eltejp för att det ska vara godkänt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Troligen är den grova inplastade ledningen urkopplad, om den lådan över huvud taget är i bruk. Konstigare med säkringslådan(?) som man har lagt på golvet. Har man byggt någon hylla eller nått annat så att den inte fick plats?
 
Det med 15 rullar eltejp runt sig är i bruk. Är det alltså godkänt att skarva så fult?

Varför lådan ligger på golvet vet jag inte men det var meningen att det skulle vara med i bilden, för det ser inte snyggt ut precis.

Jag är inte inblandad i varför det ser ut så, jag tog bara bilden.
 
Måste det inte också vara påkörningsskydd eller liknande runt sådana här doningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.