Om man tittar på kablarnas längd så blir det nog svårt att få upp den på väggen...
Finns det vatten i lokalen?
 
Jag vet inte säkert om den här bilden passar. Men brukar inte högspänningsledningar vara nergrävda lite djupare än så här? Eller vill man inte gräva ner skarvarna?
Ytligt nedgrävd kabel med skarvar i ett område med torrt gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Verkar vara något tillfälligt fix efter någon höststorm.

Är det i drift?
 
Det är i drift. Det är hur de lämnade platsen efter att ha grävt ner vad som var luftledning fram till i somras.
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte säkert om den här bilden passar. Men brukar inte högspänningsledningar vara nergrävda lite djupare än så här? Eller vill man inte gräva ner skarvarna?
[bild]
Är du säker på att det är högspänning PEM slangen ser ut att ha ett grönt streck på, och det brukar indikera Fiber.
 
Ibland går det lite väl fort tror jag...:)


Denna 10kv Ett grunt nedgrävt rött elrör synligt under jord och isiga förhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ligger oxå lite grunt
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Är du säker på att det är högspänning PEM slangen ser ut att ha ett grönt streck på, och det brukar indikera Fiber.
Det grävdes ner PEM-slang för fiber i samma dike. Slangarna och högspänningskablarna kommer upp ur marken på samma ställe. Kablarna ligger på marken en bit innan de åter går under jorden åt olika håll. PEM-slangarna bara slutar då de är en förberedelse för framtiden.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att det är elgudens mening att kablar ska ligga lköst uppe på backen på det viset. Jag skulle ringa och felanmäla till nätbolaget och följa upp med ett mail med bilder.
Gick nog lite fort där.
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Avemo, det skadar inte att ringa elbolaget och påpeka att kablarna ligger kvar, men det är säkert en tillfällig fix. Hur tillfällig återstår att se...

Andreas_kalmar, om det är en 10 kV som ligger där bör den ju åtgärdas snarast. Har du kontaktat elbolaget? Är detta något som kommit i dagen p.g.a. tjäle eller liknande kanske de inte ens vet om det.
 
Dom vet men det maler ganska sakta för dom den har nog legat så sen det grävdes efter gudrun
 
hsd
Oj ,så länge -det är säkert bortglömt
Jag hade ringt elbolaget direkt
 
Dom är informerade det kommer bli nedgrävt men det ska ju till lite tillstånd från trafikverket oxå :)
 
F fb35523 skrev:
Avemo, det skadar inte att ringa elbolaget och påpeka att kablarna ligger kvar, men det är säkert en tillfällig fix. Hur tillfällig återstår att se...
Kanske en halv km luftledning har grävts ner och två transformatorer har bytts ut. Arbetet pågick i flera veckor och platsen lämnades sedan som på bilden. Det är mer än ett halvår sedan. Jag förstår inte logiken bakom att ta maskinerna därifrån utan att lägga de sista timmarna på att gräva ner knappt 10 m till. Om det inte är så att skarvarna måste härda innan de grävs ner eller så. Men lämnat blev det.
 
Om det var ett akut jobb så gjorde de kanske så långt de kunde utan att blanda in trafikverket. 6månader räcker inte för att få tillstånd att gräva i vägen
 
@toolman77 om det var min bild du kommenterade så var det varken akut eller nära en väg. Det är bilder på två olika ytliga 10 kv-ledningar i tråden. Kabeln på min bild korsar två privata grusvägar som båda grävdes av när kabeln lades ner efter initiativ av en tomtägare som inte ville ha luftledningen över sin tomt. Platsen där bilden är tagen ligger ett par hundra meter från vägen. Det är våtmark. Kanske kunde de inte köra ut där med sina maskiner. På bilden syns även stumpen av en stolpe som sågades av i stället för att grävas upp som alla de andra stolparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.