hsd hsd skrev:
I en dosa är det enkelt att bara vika ner oskalade parter, vill man vara tydlig så skriver man att de inte är anslutna till central
Varför inte bara ansluta dem? Tar väl mindre tid än att skriva en massa lappar..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men om jag är utan 3 ledare (som det ska vara) och i stället drar en 5 ledare men tar betalt för 3 ledare. Då kan väl ingen gnälla om jag klipper dom 2 trådarna som inte används :thinking:
Det var det snålaste.. Om du inte har det material som faktiskt beställts? Då tycker jag du ska vara glad om kunden inte begär prisavdrag för att du drar en mer skrymmande kabel.
 
N nmeden skrev:
Det var det snålaste.. Om du inte har det material som faktiskt beställts? Då tycker jag du ska vara glad om kunden inte begär prisavdrag för att du drar en mer skrymmande kabel.
Kan man inte dra ur ledarna som inte behövs? Kanske kabeln blir lite sumpig då.. :confused:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
det är ju klart att en EXQ 5g1,5 är ca 10 mm och en EKK-light 3g1,5 mm ca 9 mm och den skillnaden ser ingen hempulare. ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
det är ju klart att en EXQ 5g1,5 är ca 10 mm och en EKK-light 3g1,5 mm ca 9 mm och den skillnaden ser ingen hempulare. ;)
Hmmph. Tar det som en förolämpning *varsfanärskjutmåttet när man behöver det*
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Kan man inte dra ur ledarna som inte behövs? Kanske kabeln blir lite sumpig då.. :confused:
Det är kabel det pratas om och inte fördragen fk i slang. Skulle vilja påstå att det inte är möjligt att dra ur en ledare/kardel i en kabel.
 
R roli skrev:
Det är kabel det pratas om och inte fördragen fk i slang. Skulle vilja påstå att det inte är möjligt att dra ur en ledare/kardel i en kabel.
Då sätter jag emot.
Fast det beror ju på vilken kabel man pratar om, det är ju annars ett bra sätt att få ut kopparn ur en oljekabel, troligen det bästa.
 
Om jag betalar för en 3g1,5 kräver jag att elektrikern drar ut alla extra ledare om han väljer en annan kabel... :devilish:
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Pratar vi inte om installationskabel i husinstallationer...? Oljekabel vet jag inte vad det är men låter som om det något man inte använder inomhus.
 
Isakare Isakare skrev:
Man klipper väl jordledaren för att visa, att här finns ingen jord, och för att ingen ska koppla nått jordat av misstag då det inte är kopplat i centralen.
Citerar mig själv efter ha pratat med en elektriker. " jag drar 3 ledare och lämnar jordkabeln oklipt, 2 ledad finns knappt"
 
R roli skrev:
Pratar vi inte om installationskabel i husinstallationer...? Oljekabel vet jag inte vad det är men låter som om det något man inte använder inomhus.
Nej, påståendet gäller kabel generellt. Men går såklart på installationskabel också, men det blir tufft om kabeln är längre än någon meter, är det böjar troligen omöjligt, då dras den sönder inifrån istället.
 
Aftonbladet skrev:
Svensken gick ut från sitt hotellrum, tog några steg och föll ihop död på trottoaren.

Han ska fått elchock efter att den regnblöta trottoaren blivit strömförande, skriver tidningar på filippinska ön Panglao.
Aftonbladet. Någon som har någon teori angående händelseförlopppet?
Antar han drabbades av stegspänning. Hade han Flip-Flops eller gick barfota? Hur hög spänning rörde det sig om och varför löste inte kabelns skydd, vad har man som fyllnadsmassa? Var det avbrott på kabeln skärm eller det användes inte? Hur ofta sker sånt här? Finns här någon från Filippinerna som kan reda ut begreppen..
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Hittade denna i ett "renoverat" kök.
det såg bra ut på håll. men när man började syna så hittade man brister.
Detta är uttaget bakom spisfläktens rostfria kåpa, jag har endast demonterat utagets hölje.
Felaktigt monterat eluttag med lösa ledningar och synlig fogmassa på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra gjort att få in ledarna i hålen som är för att lossa ledarna.
Det verkar även vara bra att ha uttaget löst så de kan gömmas undan där det får plats.
Det fanns mycket med som var fel inte bara elektriskt.
Fel avstånd mellan häll och spis, ej tätt mellan stos och skortsen trotts mängder med fogmassa eller liknande. ej tätt mellan stos och slang, förök att täta med eltejp hade gjorts. + att hela fläkten höll på att ramla ner. pga riktigt dålig upphägning.


Vi rev ner rubbet. satte ny stos med rätt dimension, hängde upp fläkten på rätt avstånd med skruv och plugg. nytt uttag som skruvades fast. arbetet tog 3 timmar och blev bra.

Att folk håller på fast de inte har en aning om vad de gör är väl lite skrämmande.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det är kabel det pratas om och inte fördragen fk i slang. Skulle vilja påstå att det inte är möjligt att dra ur en ledare/kardel i en kabel.
Det funkar att dra ur på 10-20cm men längre är nog svårt. Det gick tom att få in en extra brun isf den gulgröna. :cool:
 
Mikael_L
H HSP skrev:
[bild]
Bra gjort att få in ledarna i hålen som är för att lossa ledarna.
Ja oj vad personen som gjorde det där måtte ha svurit över "en dålig konstruktion".
Schneider står nog inte högt i kurs där. Troligen hyllas ansluts billiga med extra racklig skruvkoppling. :)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.