O orienterarn skrev:
Interglas på nätet 1700kr för sex st relativt små fönster ,cirka 400 kr för små plåt inkvartering grannen stod för super fint fureträ
Se tidigare inlägg av orinterarn
 
A Arnodt skrev:
Kan man verkligen ha vakuum mellan stora glasrutor. Tryckkraften på rutorna t.ex. på en glasruta med 1 m2 yta, blir enorm, ca 10 ton vill trycka samman rutorna. Därför fyller man med en gas som leder värme dåligt, argon eller kryton, till ett tryck som är samma som atmosfärstryck, dvs ca 1 bar.
Vet inte om detta svarar på din fråga https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade/varmeisolering/pilkington-spacia
Tjocklek 6,5mm med vacuum ger samma värmeisolering som hos ett treglas.(enligt hemsidan)
"Den extremt tunna isolerrutan kan monteras i de gamla byggnadernas smala ramar som egentligen är avsedda för enkelglas. Därmed bibehålls det ursprungliga utseendet hos äldre traditionella byggnader samtidigt som det ger god värmeisolering."
 
A Albireo skrev:
Vet inte om detta svarar på din fråga [länk]
Tjocklek 6,5mm med vacuum ger samma värmeisolering som hos ett treglas.(enligt hemsidan)
"Den extremt tunna isolerrutan kan monteras i de gamla byggnadernas smala ramar som egentligen är avsedda för enkelglas. Därmed bibehålls det ursprungliga utseendet hos äldre traditionella byggnader samtidigt som det ger god värmeisolering."
Men kan vacuum verkligen vara "hållbart" i längden?
Vanlig luft kommer väl att läcka in rätt snart tills trycket är utjämnat?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Vet inte om detta svarar på din fråga [länk]
Tjocklek 6,5mm med vacuum ger samma värmeisolering som hos ett treglas.(enligt hemsidan)
"Den extremt tunna isolerrutan kan monteras i de gamla byggnadernas smala ramar som egentligen är avsedda för enkelglas. Därmed bibehålls det ursprungliga utseendet hos äldre traditionella byggnader samtidigt som det ger god värmeisolering."
Arnodt har rätt. Det skulle inte fungera med glas med vacuum emellan, där bara glasets e-modul skulle hålla emot inböjningen.

Det redovisade Pilkingtonglaset "Spacia" har som små nålar av glas som är 0,2 mm höga och fungerar som stödpelare mellan ytter och innerglaset. Visserligen med köldbrygga i varje nålövergång, men de är så tunna och sitter med 20 mm mellanrum så att man inte förlorar så mycket energi den vägen. Så i detta fall fungerar det med vacuum mellan rutorna. Motsvarande finns som väggisolering i form av en extremt lätt keramisk "svamp" som man innesluter i ett specialgastätt plastmembran och sedan vacuumpumpar. Ger mycket högt isolervärde men trots specialplasten läcker gasmolekyler långsamt in utifrån så att hälften av vaccumet är borta efter 10 år. Troligen nåt liknande här då de två rutorna ju måste sammanfogas runt om, troligen med nåt silikonliknande material?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men kan vacuum verkligen vara "hållbart" i längden?
Vanlig luft kommer väl att läcka in rätt snart tills trycket är utjämnat?
Precis så. Diffusion och kvanteffekter ser till att gasmolekyler jämnar ut det osmotiska trycket. Frågan är bara HUR lång tid det tar. Beroende på konstruktion och material.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok, jag tror att dom kan spara 46% av värmekostnaderna. Men jämfört med vadå? Förmodligen 46% jämfört med ingenting. Lite dåligt. Varför inte 73%?
 
Y yehor skrev:
Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.

Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?
Y yehor skrev:
Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.

Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?

När man pratar procent måste man veta procent av och är det 46% av värmekostnaden som går ut genom fönstren är det helt annat än 46% av hela värmekostnaden och då kan det kanske stämma
 
Det finns glasrutor som har skikt på sidan som vätter inåt rummet. Det skiktet reflekterar tillbaka värmestrålning(långvågig) till rummet istället för att värmen går ut i omgivningen. Sådant skikt finns även på täckglas till solfångare för varmvattentillverkning. Fönsterglas har blivit ingenjörskonst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
M multix skrev:
Mellan tummen och pekfingret:
Ett tvåglasfönster släpper ut 1,5-2 W per grad temperaturskillnad inne och ute om det är 1x1 meter. Det blir med 22 graders temperaturskillnad inne/ute ca 40 watt per fönster, alltså runt 40 kr per månad och 500 kr per år enligt 2020 års el-priser(!) om man har direktverkande el. En halvering sparar då 250 kr per år.

Om man istället har bergvärme blir besparingen ca 70 kr per år på ett fönster istället.
Det är nog inte många som har 22 graders tempskillnad året om. Snarare är värmesystemet helt nedstängt en längre tid på sommaren..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.