K Kapsyl skrev:
..... om jag kopierar (gör der själv) innerfönstren men istället för enkelglaset sätter dit dubbelglas med 6 mm spalt emellan kommer det att vara värt pengarna?
Det är många faktorer som spelar in (om det är "lönsamt") - Jag brukar tänka uppvärmningen kommer aldrig bli billigare än i dag. (sedan hur snabbt det lönar sig är en annan fråga.)
Kanske en hjälp att beräkna vinsten med att fixa mindre värmeförlust genom fönstren.
https://viivilla.se/gor-det-sjalv/fonster-dorrar/effektiva-fonster-en-bra-investering1/

Alternativen är många till en lösning.

En faktor (som jag tror i ditt fall) är att inte tappa bort "själen" i huset. Att sätta dit moderna (mindre?) fönster är något jag ångrar att man gjort på vårt hus, när det monterades 3-glasfönster.

Det finns glastyper (nu hittar jag inte någon bra länk) som ger ett tvåglasfönster samma isolervärde som ett treglasfönster. ( känner några goda vänner som gjorde det valet på sitt hus ). Vet man inget, syns inte "finessen" - Det syns bara som ett gammalt renoverat 2-glas fönster. (men vet man om det, kanske ljusgenomsläppet blir lite mindre av behandlingen. (men inte helt säker...)

Den andra lösningen (beror på vilka bågar och fönster man har) är att byta ut ett av glasen (det yttre?) mot en kassett med två glas. (känner till ett annat hus med den lösningen - blev också bra)

Den tredje metoden är den du föreslår. Den kommer att ge effekt, men kanske inte lika mycket som du tror.
Den stora effekten är att helst få vakuum mellan glasen (eller idag är det vanligare att man fyller med någon gas) - (Vet inte om det var dyrt att tillverka fönster med vakuum - som teoretiskt ger mycket bättre isolering)
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas (bara en länk av många)

Beror på vilken lösning du väljer och vad du får betala, hur snabbt vinsten räknas hem, men andra faktorer kan vara mindre "kallras", tystare inne osv. - Det är faktorer som är svårare att räkna på.

Den fjärde metoden har vi varit inne på i denna länk - något som skyddar fönstern (som inte motarbetar din lösning) - Varför inte isolerade fönsterluckor som stängs varje kväll :cool: och öppnas varje morgon...
 
Kan man verkligen ha vakuum mellan stora glasrutor. Tryckkraften på rutorna t.ex. på en glasruta med 1 m2 yta, blir enorm, ca 10 ton vill trycka samman rutorna. Därför fyller man med en gas som leder värme dåligt, argon eller kryton, till ett tryck som är samma som atmosfärstryck, dvs ca 1 bar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att byta ytterfönstren tänker jag inte göra, de är som du säger en del av husets själ med sina handgjutna (alltså inte valsade )glas. Det är samma glas i innerfönstrena men de spar jag på givetvis. Jag antar att jag får skaffa en IR-termometer och testa med att göra ett fönster. Att räkna på det är nog ogörligt, lär få alltför grova värden då det är mycket som spelar in. Hade hoppats på att någon faktiskt hade gjort det som läste frågan och kunde dela med sig av erfarenheterna.
 
K Kapsyl skrev:
Att byta ytterfönstren tänker jag inte göra, de är som du säger en del av husets själ med sina handgjutna (alltså inte valsade )glas. Det är samma glas i innerfönstrena men de spar jag på givetvis. Jag antar att jag får skaffa en IR-termometer och testa med att göra ett fönster. Att räkna på det är nog ogörligt, lär få alltför grova värden då det är mycket som spelar in. Hade hoppats på att någon faktiskt hade gjort det som läste frågan och kunde dela med sig av erfarenheterna.
Har du tejpat innerfönstren? Annars kan du prova det som första åtgärd.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Förbättring ger det nog alltid, men frågan är hur stor :)



Detta skulle alltså ta 4-14år att spara igen. Visserligen är gardinerna större än fönsterna och det skulle leda till ytterligare besparing. Frågan är dock hur realistisk "en halvering" är? Vad kan man tänka sig spara om man bara drar för de 10 timmar under dagen.
Hej jag har ett delvis gammalt torp med relativt små jättefina spröjsade enkelfönster som jag o en jättebusig granne som tillverkade tunna ramar o fräste ett 20mm bred fals o beställde tvåglas kasetter 12 mm tjocka o monterade dom med kvartstav .Det blevjättebra inget kallras .o billigt blev det ca2000kr iutgifter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Har du tejpat innerfönstren? Annars kan du prova det som första åtgärd.
Japp, jag har klistrat remsor avsedda just för detta men det stoppar bara drag, inte kallras.

O orienterarn skrev:
Hej jag har ett delvis gammalt torp med relativt små jättefina spröjsade enkelfönster som jag o en jättebusig granne som tillverkade tunna ramar o fräste ett 20mm bred fals o beställde tvåglas kasetter 12 mm tjocka o monterade dom med kvartstav .Det blevjättebra inget kallras .o billigt blev det ca2000kr iutgifter
Allting är nog bättre än enkelfönster men det här låter som det skulle vara värt att pröva. Var kom kassetterna ifrån (tillverkare och återförsäljare) och lägg gärna upp bilder !!
 
kapsylen,
medeltemperaturen under eldningssäsongen, 1 okt - 30 april, för Stockholm är 1 oC.
Då har du bara en okänd i ekvationen ovan, nämligen fönsterytan A. Den kan du lätt beräkna genom att räkna ytan för ett fönster och multiplicera med antal fönster. Visst, en berärkning är grov, men bra mycket bättre än att gissa.

Här beräkning per m2 fönsteryta
Före:
Värmeförlust fönster = 2,5* (20 - 1) = 47,5 W/m2

Efter ditsatta dubbelglas
Värmeförlust fönster = 1,8* (20 - 1) = 34,2 W/m2

Om 10 m2 fönsteryta, då minskas förlusterna med 133 W. Det under hela eldningssäsongen 7 månader.
7 månder är ca 5040 h. Är 670 kWh. Blir liten peng det om det är direktverkande el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Japp, jag har klistrat remsor avsedda just för detta men det stoppar bara drag, inte kallras.
Konstigt, vi har inget kallras alls under våra fönster. (Eller inget kallras som man känner, ska jag väl säga.)
 
K Kirre2 skrev:
Konstigt, vi har inget kallras alls under våra fönster. (Eller inget kallras som man känner, ska jag väl säga.)
Hur ser dina fönster ut? Jag har ytterfönster på gångjärn (givetvis :) ) och lösa innerfönster med ca 8 cm mellan ytter och innerglasyta så det är nog inte konstigt att luften roterar mellan ytorna och suger ut värmen från rummen resulterande i kallras. Någonstans har jag läst (förmodligen i kursboken i fysik) att det skall vara max 6 mm mellan ytor om man vill förhindra att luften börjar röra sig.
 
K Kapsyl skrev:
Japp, jag har klistrat remsor avsedda just för detta men det stoppar bara drag, inte kallras.



Allting är nog bättre än enkelfönster men det här låter som det skulle vara värt att pröva. Var kom kassetterna ifrån (tillverkare och återförsäljare) och lägg gärna upp bilder !!
Interglas på nätet 1700kr för sex st relativt små fönster ,cirka 400 kr för små plåt inkvartering grannen stod för super fint fureträ
 
  • Litet vitmålat fönster med isolerglas och leksaksdjur på fönsterbrädan, mörk utsida ses genom rutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fina fönster, mina är typ dubbelt så höga med spröjsade rutor i en karm för dubbelmontage. Något som jag funderat på men inte kommit till skott om att testa är om man skulle kunna sätta ett plastglas innanför ytterfönstret mellan karm och fönsterbåge ungefär som Stocksundet erbjuder för dubbelfönster.

Länk
https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster

Har jag rätt om jag tror att kassetten sitter i ett fräst spår vertikalt och mellan kvartsstavar i över och underkant. Eller fräste han ner över och undersida så att kassetten står emot en klack och det är bara kvartsstav på insidan fönstret?
 
  • Gilla
eternitkompis
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Hur ser dina fönster ut? Jag har ytterfönster på gångjärn (givetvis :) ) och lösa innerfönster med ca 8 cm mellan ytter och innerglasyta så det är nog inte konstigt att luften roterar mellan ytorna och suger ut värmen från rummen resulterande i kallras. Någonstans har jag läst (förmodligen i kursboken i fysik) att det skall vara max 6 mm mellan ytor om man vill förhindra att luften börjar röra sig.
Det är nog ungefär 6 cm mellan dem tror jag. Då är det väl därför det fungerar så bra!
 
K Kapsyl skrev:
De skjuts på plats och säkras med en list emellan innerfönsterna som skruvas på plats.
Hur tätt är det mot inne-luften?
Minns August Strindbergs Ett Drömspel, där gudinnan Indras dotter jobbade som husa i en familj.
Och när hon skulle sätta upp innerfönstren efter sommaren sade hon "Jag klistrar jag klistrar..."
Klistrar du/ni så det blir tätt?
 
Y yehor skrev:
Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.

Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?
gamla englasfönster, tillverkade enkel innanruta, satte upp ikeas vita mörkläggningsrullgardiner o drar ner så snart det blir mörkt vinterhalvåret. det blir liten luftspalt närmast rutan. tycker det ger god isolering. är hela väggen kall, så sätt gardinskena hela vägen, så kan du ha och dra valfri tät gardin som du vill
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur tätt är det mot inne-luften?
Minns August Strindbergs Ett Drömspel, där gudinnan Indras dotter jobbade som husa i en familj.
Och när hon skulle sätta upp innerfönstren efter sommaren sade hon "Jag klistrar jag klistrar..."
Klistrar du/ni så det blir tätt?
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur tätt är det mot inne-luften?
Minns August Strindbergs Ett Drömspel, där gudinnan Indras dotter jobbade som husa i en familj.
Och när hon skulle sätta upp innerfönstren efter sommaren sade hon "Jag klistrar jag klistrar..."
Klistrar du/ni så det blir tätt?
Jo, jag klistrade emot karm och fönsterbåge och mellan den list som sitter mellan fönstren och låser dem och båge så det ser tätt ut. och jag känner inget drag, bara raset nedanför fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.