Y Y62.se skrev:
När vi är inne på gardiner, frugan vill ha gardiner som går ner och över elementet. Jag tror att värmen då leds till fönstret och ut men vad tror ni? Spelar en tunn gardin ingen roll, eller har jag rätt igen? :D
Du har faktiskt fel. Vi placerar element under fönstren av en god anledning. Varm luft stiger och kall luft faller av den enkla anledningen att varm luft är lättare. Den varma luften möter den kalla och drar med sig den och detta gör att luftcirkulatonen blir bättre i rummet, den uppvärmda luften kyls av lite grand men totalt sett blir det varmare i hela rummet. Kallas termodynamik.
Våra fönster var inte lika täta förr och då var det viktigt med den placeringen. Idag är fönster överlag täta, till och med så täta att man ibland har en ventilering upptill på fönstret för att elementets placering ska ha den rätta effekten och orsaka varmluftscirkulation.
 
  • Gilla
Kjular och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alltså om det kan spara 46% av värmekostnaden skulle de bygga upp husets väggar av samma material.
Rätt kan kanske d så spara några procent per år
Nej det låter extremt överdrivet. Det är så överdrivet att jag helt hade skippat produkten.
 
Y Y62.se skrev:
När vi är inne på gardiner, frugan vill ha gardiner som går ner och över elementet. Jag tror att värmen då leds till fönstret och ut men vad tror ni? Spelar en tunn gardin ingen roll, eller har jag rätt igen? :D
Bara så dom inte ligger på golvet kommer in i dammsugare då och det är inget bra sluta 200-300mm ovan golv eller en bit under fönsterbrädan
 
Y yehor skrev:
Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.

Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?
Vi har köpt Ikeas gardiner till sonens rum. Långa från tak till golv.
Det jag reagerar på, är att vi har ju element under hans 3 fönster, som bygger på självdrag. All värme stannar ju därför bakom gardinen och värmer (ca 20 cm:s) ytan mellan gardin och fönster :oops: och där är det varmt!!!
 
R Rob ert skrev:
Kan det inte vara så att de menar att du sparar in 46% av värmeförlusterna som man har vid fönstret. Dvs inte det totala
Så skulle jag också tro spontant, det är mer realistiskt.
Annat är ju trams, vore intressant att ta del av studien

Men generellt så är det en given metod som ger bra resultat, vi har skuggrullgardiner runt om som åker ner när kylan kommer.
 
Y Y62.se skrev:
När vi är inne på gardiner, frugan vill ha gardiner som går ner och över elementet. Jag tror att värmen då leds till fönstret och ut men vad tror ni? Spelar en tunn gardin ingen roll, eller har jag rätt igen? :D
För att få bästa ekonomi vill du så klart isolera bort fönstren (som nästan alltid läcker mycket mer mer värme än väggarna) från övriga rummet. Om du med lagom långa gardiner kan skapa en egen luftficka mellan fönstret och rummet och låta värmen från radiatorerna gå på insidan av gardinerna (alltså inte mellan gardin och fönster) så får du minst värmeutbyte/läckage. Du har alltså rätt i sak, men jag antar att de långa gardinerna ändå inte kommer att täcka hela fönstret utan bara delar av det (i sidled), eller? I så fall spelar det nästan ingen roll, så behåll husfriden och låt frun sätta upp långa gardiner :)

Det bästa man kan göra är att:

- Täta glipor och byta dåliga tätningslister runt fönstret
- Byta fönster till isolerfönster
- I fönster som inte används så mycket kan man passa in en värmeisolerande skiva i fönstersmygen när det är riktigt kallt (ofta ogörligt men kan vara ett alternativ i t.ex. källare)
- Dra för rullgardin

Tjocka gardiner som räcker hela fönstret och hindrar luftcirkulation mellan fönstret och rummet och som inte leder in den varma luften från radiatorn mot den kalla fönsterytan ger samma eller bättre effekt än en rullgardin.

Detta med att skapa en egen luftficka mellan fönster och rum med t.ex. rullgardin går ut på att värmeläckaget i ett fönster eller vägg alltid är proportionellt mot temperaturskillnaden på fönstrets in- och utsidor. Är skillnaden 1 grad sker nästan inget värmeläckage. Är skillnaden 40 grader läcker det 40 gånger mer energi. Kan man skapa en zon/luftficka närmast fönstret som har halva temperaturen mot övriga rummet har man halverat läckaget. Du kan själv mäta detta med en enkel termometer mellan t.ex. rullgardin och fönster. Ju bättre isolering du får mellan rum och fönster desto lägre temperatur kommer du att ha i luftspalten närmast fönstret. Testa med att hänga upp ett duntäcke som du tätar mot fönstersmygen och så mäter du temperaturen mellan det och fönstret. Resultatet bör bli att termometern visar nästan samma som utomhustemeraturen.

Om man i stället leder in värmen från radiatorn mot fönsterytan blir temperaturskillnaden högre och värmeutbytet blir högt, d.v.s. dyrt!

Det blir en helt annan sak om det drar från fönstret. Ovanstående gäller bara om fönstret är (någorlunda) tätt.

/Fredrik
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Allt material förbättrar isoleringen eller "värmemotståndet". Vissa material och hur man använt dem bättre än andra.

Materialet ska ha högt isolationsvärde eller värmemotstånd, dess inverterade värde U-värdet används ofta för att beskriva materialets effektivitet (watt per kvadratmeter och kelvin), ju större yta och ju större dT (skillnad mellan inne och utetemp) man har desto större energiförlust.

Men materialet måste också sluta TÄTT mot den yta det ska isolera. En gardin sluter per definition inte till tätt mot en vägg (då skulle den kallas tjock tapet istället), utan kall luft kan passera runt den.

Man KAN låta den sluta till tätt, men då blir det knepigare att dra undan den. Jag använder tekniken på mitt sommarhus där tillskurna frigolit/EPS-skivor trycks in i fönsterkarmarna till vintern Spara energi vinterstängd stuga | Byggahus.se det fungerar mycket bra. Jag sparar ungefär 1000 kWh per säsong med tekniken. Det kostar mig ca en timme per säsong att sätta upp dem och en halvtimme att ta ner dem på våren och spara dem i förrådet inför nästa säsong.

Numera har jag även en Luft/luftvärmepump för att spara ännu mer energi. November 2021 drog ca 50 kWh i uppvärmning, December fram till 11 december knappt 70 kWh. Pumpen är inställd på 8C vilket var samma som termostaterna på den direktverkande eluppvärmningen var inställd på tidigare. Pumpen sköter dessutom avfuktningen så att det inte luktar instängd sommarstuga längre OCH är fjärrstyrd så att jag kan höja tempen i god tid de få gånger jag åker dit för underhållsbesök under vintersäsongen.

Kostade 6.000:- i inköp och ca 3.000:- i extra material (kanaler, el och markstativ för utedelen) och installation. Pumpens payoff tid är ca 3 år. Räknat på förra vinterns energipriser och förbrukning. Ännu bättre med årets priser förstås.

LLVP´n har dessutom en effektiv AC-funktion som gör livet MYCKET drägligare när hettan slår till några dagar varje sommar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om man blir något klokare av texten nedan men det verkar som om att man kan gör en besparing på ca: 20% mot en "vanlig" gardin.


Enligt tester utförda med laboratoriet ENVEHO (PV n ° M101) på uppdrag av tillverkaren, skulle användningen av en gardin försedd med en av dessa liners göra det möjligt att uppnå 46 % besparingar i uppvärmning, mot 26,1 % med enbart en gardin, referensen är ett bart fönster utan gardin.


https://www.darchitectures.com/produits-utiles-chaud-rideau-a2811.html
 
En gång i tiden (sent 80-tal tidigt 90-tal?) var jag med i ett test med persienner (mellan fönsterglasen).
Huset - en välisolerad kub 1m x 1m x 1m med ett litet fönster - minns inte storleken - men kanske 50x50cm.
"utomhustemperaturen" (i rummet) var ca 20° C.
I det lilla "huset" placerades ett element på 500w (om jag inte mins fel)
Det gjordes tre test. (tyvärr minns jag inte gradtalen) - hoppas jag kan förklara...

- Mätning 1 .: Utgångspunkten var temperaturen i "huset" utan persienn.
- Mätning 2 .: Först mättes vilken temperatur huset hade ?? timmar efter start.

Sedan mättes vilken temperatur rummet fick med neddragen persienn.
Eftersom persiennen (vita (aluminium?) in och utsida) kunde vridas åt två håll, mättes båda möjligheterna
- Mätning 3 .: Antingen lutar locken utifrån och in.
- Mätning 4 .: Eller så lutar locken inifrån och ut.

Att det blev en skillnad med neddragen persienn eller ej, kanske inte var förvånande.
Men att det spelade roll håll locken var vridna kanske känns mer främmande?
(Inte stor skillnad, men ändå mätbar.)

Resultat .: Värmetransporten genom fönstret minskar genom att dra ned persiennen.
Vrids locken (Mätning 4) så minskar cirkulationen och värme transporten minskar
(går inte in på hur det blir så)

Temperaturskillnaden mellan rummet och huset blev inte så stora. (storleksordningen 10° C)
Testet har många brister och skulle kunna göras mer "seriöst"?
Ännu bättre / tjockare isolering i huset?
Försök att hålla omgivningstemperaturen "konstant" - hålla borta ev. yttre kyleffekter som luftdrag osv.
Testa över betydligt många fler dygn.... Men så blev det inte.

Men var ändå - ett test.
Man kanske måste göra om testet - bygga ett litet hus och kolla med dagens fönster och isolering (och gardiner...)

Görs huset lite större, kan det efter testet bli en liten fin lekstuga med dörr och andra finesser....
:)

Ska det bli någon märkbar skillnad med gardiner eller ej - totalt sett - tror jag alla fönster måste inkluderas.
Detta bör dock "motoriseras" och styras med timer - jag skulle inte "orka" dra för / dra upp alla våra 15 fönster morgon och kväll... (och att alla fönster skall vara neddragna 24/7 - känns inte heller realistiskt. :rolleyes:)

Själv har jag gått i funderingarna att testa "kassett gardiner" - men har inte hittat någon bra lösning med timer och inte batteridrift..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I runda siffror brukar man räkna med att 30 till 35 % av värmeförlusterna i en villa försvinner genom fönstren, hur skall då gardiner kunna hindra ett värmeläckage på 46 %?
Möjligen skulle det kunna stämma ifall att man alltid har alla fönster öppna på vid gavel.
 
När vi ändå är inne på fönster. Jag har en stuga byggd på 1910-talet som har inner- och ytterfönster (dubbelfönster) där innerfönstrena förr plockades bort på sommarhalvåret. De skjuts på plats och säkras med en list emellan innerfönsterna som skruvas på plats. Det är typ 8 cm mellan glasen så det känns som om det egentligen är en värmepump jag har som pumpar ut värmen ur stugan när luften emellan glasen roterar. Vad jag undrar är om jag kopierar (gör der själv) innerfönstren men istället för enkelglaset sätter dit dubbelglas med 6 mm spalt emellan kommer det att vara värt pengarna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kapsylen,
Du kan räkna på det.
Total fönsteryta, A, m2
k-värde för fönster: W/(m2 * oC)
enkelglas: ca 4,5
dubbelglas, luftspalt 12 mm mellan glasen:: ca 2,5
treglas, luftspalt 12 mm mellan glasen: 2,0

Ditt fall med 1 st enkelglas luftspalt 80 mm och sedan dubbelglas med argon emellan:
k-värde ca 1,8.

Värmeförlust fönster = A * k-värde * (Tinne - Tmedelute) W
Tinne inomhustemperatur, oC
Tmedelute = medeltemperatur utomhus under eldningsperiod, oC

Har man 100 m2 fönsteryta och inomhustemp 20 oC, och medeltemperatur utomhus under eldningsperiod på 5 oC.
Och dubbelglas. Exempel
Värmeförlust fönster =100 * 2,5* (20 - 5) = 3750 W

Ditt ombyggda fall:
får du räkna ut
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.