Åter dags att starta värmen i huset. Elementen i huset går inte att justera via termostaten på elementen. Vill ha det mycket svalare i sovrummet. Nu har jag öppet fönster och full värme. Visst kan jag sänka värmekurvan på bvp, men då blir hela huset kallt. Känns som om det skulle vara en liten risk att ALLA termostater är trasiga. Skulle vilja ta in en röris som fixar allt men de har väl bättre för sig. Var ska jag börja?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försökte ta en bild men paddan saknar blixt
Om jag ändå hade en lampa.
Medlem
· Blekinge
· 10 374 inlägg
Du behöver reglering på radiatorn i sovrummet, helst en termostat. Om du skruvar ned den och det blir kallt i alla andra rum också då kan du ha ett ett-rör-system (alla raddar i serie) med felinställt bypass.
Du måste strypa värmeflödet i sovrummet.
Du måste strypa värmeflödet i sovrummet.
Det finns termostater. Nu har jag kollat igenom hela huset och de i källaren lever sitt eget liv, och ca 50% i resten av huset. De blir stekheta oavsett om termostaten är på min eller max. Jag har fått sänka kurvan på vp, och då blir det givetvis svalare, men villl ha varmare i kök och vardagsrum.
Det finns ingen returventil vad jag kan se.
Det finns ingen returventil vad jag kan se.
Logga in
Skapa konto
På baksidan av termostathuset närmast ventilen bör det sitta en låsring. Denna flyttar du ut från ventilhuset mot termostathuset, då går det att montera loss termostaten. Sedan sitter det en "Nål" mitt i anslutningen där termostaten suttit, denna kan du prova att smörja och försiktigt trycka in med lämpligt verktyg för att se om den åker in och sedan fjädrar ut. Gör detta ett antal gånger så du känner att nålen lätt åker in när du trycker och själv fjädrar ut. Sätt sedan på termostaten, skjut tillbaka låsringen och testa om det går att stänga och justera.
Skulle detta inte fungera så kan du prova att först byta termostaten och skulle det ändå inte funka så får du byta själva ventilhuset.
Skulle detta inte fungera så kan du prova att först byta termostaten och skulle det ändå inte funka så får du byta själva ventilhuset.
Tack för beskrivningen. Tog ett tag innan jag fattade vad som var vad, men nu är allt loss. Det händer dock inget med nålen, den fjädrar inte ut. Jag kommer inte längre in än bild ett visar och kvarstannar där. Kan flytta ut den (bild 2) manuellt.
Logga in
Skapa konto
Nu är det svalt i sovrummet och varmt i resten av huset. Tacl!NetNut skrev:På baksidan av termostathuset närmast ventilen bör det sitta en låsring. Denna flyttar du ut från ventilhuset mot termostathuset, då går det att montera loss termostaten. Sedan sitter det en "Nål" mitt i anslutningen där termostaten suttit, denna kan du prova att smörja och försiktigt trycka in med lämpligt verktyg för att se om den åker in och sedan fjädrar ut. Gör detta ett antal gånger så du känner att nålen lätt åker in när du trycker och själv fjädrar ut. Sätt sedan på termostaten, skjut tillbaka låsringen och testa om det går att stänga och justera.