S skyisthelimit skrev:
Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?

Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."

Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
.
Det gemensamma projektet är ett applikationslager. HomeKit, Alexa Smart Home, Google Weave, dotdot, m.fl. kommer att kunna tala med varandra med samma protokoll och flertalet kommer säkerligen att försvinna som produkter.
Intressant att Silicon Labs (Z-wave) är med i gruppen. De vill väl få in Z-wave som en av framtida kommunikationskanaler
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Intressant att Silicon Labs (Z-wave) är med i gruppen. De vill väl få in Z-wave som en av framtida kommunikationskanaler
Kollade in utbudet på Silicon Labs i eftermiddags och de har fått till ett rätt bra utbud med Zigbee/Thread-lösningar så man hänger nog på tåget.

https://www.mouser.se/datasheet/2/368/efr32mg1-datasheet-1661392.pdf

Z-wave-lösningarna som säljs idag kommer ursprungligen från tidigare Sigma Design man köpte för något år sedan och det är möjligt att man även försöker få stöd för dessa.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kollade in utbudet på Silicon Labs i eftermiddags och de har fått till ett rätt bra utbud med Zigbee/Thread-lösningar så man hänger nog på tåget.

[länk]

Z-wave-lösningarna som säljs idag kommer ursprungligen från tidigare Sigma Design man köpte för något år sedan och det är möjligt att man även försöker få stöd för dessa.
Silicon Labs tillverkar chip för alla trådlösa hemautomationsprotokoll och köpte som sagt Z-Wave av Sigma Design för nästan 300 miljoner dollar för ett par år sedan. Pengar som de naturligtvis vill ha igen med bra avkastning. I kölvattnet av CHIP så har de därför öppnat upp patentet så inte intresset för Z-Wave ska försvinna; https://www.theverge.com/2019/12/19...dios-smart-home-multiple-vendors-silicon-labs
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
B
S SueCia skrev:
Skitsnack
jo, stängt. Inga lokala integrationsmöjligheter
 
När kommer detta med Thread bli verklighet? Hur långt bort är man från lansering? Låter väldigt spännande. Speciellt att både Google och Apple är med på tåget.
 
hordak
ARJU ARJU skrev:
Homey verkar absolut vettig tycker jag.

Klarar den att styra Ikeas trådfri lampor utan Ikeas gateway?

Hur utbrett upplever du stödet för 433 enheter? RFXcom har jag ännu inte funnit något som den inte fungerar med.

Även om jag idag inte har något incitament att byta från Vera ihopkopplad med RFXcom och GH puckar så skulle Homey ligga i topp om det skulle förändras.
Homeyn kan styra Ikeas lampor utan gateway, men tar då över ”Trådfri”-pucken (fjärrkontrollen). För att kunna använda både fjärr och Homey krävs gateway.
Även Hue går att köra utan gateway, kan dock inte bekräfta hur det fungerar med fjärrkontroll samtidigt, då jag inte har någon fjärr, utan endast styr dessa med Homey.
 
gol gol skrev:
I kölvattnet av CHIP så har de därför öppnat upp patentet så inte intresset för Z-Wave ska försvinna; [länk]
Intressant! Återstår att se om det påverkar prissättningen till slutkund vilket i slutändan nog blir det avgörande faktorn..
 
Redigerat:
hordak hordak skrev:
Homeyn kan styra Ikeas lampor utan gateway, men tar då över ”Trådfri”-pucken (fjärrkontrollen). För att kunna använda både fjärr och Homey krävs gateway.
Även Hue går att köra utan gateway, kan dock inte bekräfta hur det fungerar med fjärrkontroll samtidigt, då jag inte har någon fjärr, utan endast styr dessa med Homey.
Ett litet bekymmer med att inte ha IKEAS gateway emellan blir att du kan inte få uppdateringar av firmware till produkterna. Det kanske är ett ickeproblem med jag har valt att ha IKEAS gateway för att ha koll på deras produkter men sedan så ska någon annan styrenhet få sköta själva "smarthemmet". Det är ju svårslaget pris IKEA har med tex 99:- för en smartplug.
 
  • Gilla
hordak och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Ett litet bekymmer med att inte ha IKEAS gateway emellan blir att du kan inte få uppdateringar av firmware till produkterna. Det kanske är ett ickeproblem med jag har valt att ha IKEAS gateway för att ha koll på deras produkter men sedan så ska någon annan styrenhet få sköta själva "smarthemmet". Det är ju svårslaget pris IKEA har med tex 99:- för en smartplug.
DETTA ÄR FRÅGOR SOM SKALL LÖSAS MED CONNECTEDHOMEIP
 
E Effektministern skrev:
DETTA ÄR FRÅGOR SOM SKALL LÖSAS MED CONNECTEDHOMEIP
Du har spammat den här tråden med samma påstående sedan den startades. Skicka gärna en länk då så vi alla kan bli frälsta som du.
Eller är det så att du rekommenderar något som inte finns ännu?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
DETTA ÄR FRÅGOR SOM SKALL LÖSAS MED CONNECTEDHOMEIP
Är det så viktigt att du måste SKRIKA ut det?
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Som vanligt finns det massor med initiativ till nya "standards" som denna bild så tydligt illustrerar.

Vanligen hoppar alla stora spelare på nya initiativ för att skaffa sig insikt och vara förberedda om en lösning lyckas rent marknadsmässigt. Men det är också lika vanligt att initiativ bara försvinner. Av den orsaken kommer egna satsningar inte heller läggas ner till förmån för en ny standard innan den är tillräckligt väletablerad. Att hänga på nya initiativ är så att säga en del av spelet men ingen garanti för att lyckas.

När det gäller Home Connect IP (CHIP) får vi nog vänta ett par år till 2022 innan vi har facit i hand. Som HA uttrycker sig:

"But don’t hold your breath. Developing a standard takes time. They aim for a draft to be released at the end of 2020. And that’s just the specification. Not any of the devices built with it. If (and that’s a big IF) everything works out, expect this standard to get into your home in 2022."

https://www.home-assistant.io/blog/2019/12/20/all-i-want-is-open-standards/#read-more
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
S
B Boan skrev:
jo, stängt. Inga lokala integrationsmöjligheter
Inte det som var skitsnack...
 
E Effektministern skrev:
DETTA ÄR FRÅGOR SOM SKALL LÖSAS MED CONNECTEDHOMEIP
Jag får en känsla av att du inte diskuterar här som en privatperson utan som en företagare med ett ekonomiskt intresse i den här frågan. Du gjorde dessutom reklam för ditt företag för några inlägg sedan.
Jag tror att det är över gränsen för vad som är tillåtet på forumet, men någon moderator får gärna ge sin syn på det.

Hursomhelst så kanske du ska komma med lite konkret information och gärna länkar till frälsningen som du pratar om.
 
  • Gilla
Effektministern och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det så viktigt att du måste SKRIKA ut det?
Cap lok fastnade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.