S skyisthelimit skrev:
Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?

Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."

Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
.
Nu tycker jag vi drar lite handbromsen. Det har offentliggjorts att ett antal företag har gått ihop och skapat en arbetsgrupp/intresseorgan. Än så länge har de inte åstadkommit något av värde mer än aviserat en 16e standard...

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag kommer inte ihåg om den har varit uppe i tråden innan, har den det så ber jag om ursäkt.

En tecknad seriestripp om hur antalet standarder ökar från 14 till 15 trots försök till enighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
goranw och 11 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag kommer inte ihåg om den har varit uppe i tråden innan, har den det så ber jag om ursäkt.

[bild]
Den är lika bra varje gång.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Nu tycker jag vi drar lite handbromsen. Det har offentliggjorts att ett antal företag har gått ihop och skapat en arbetsgrupp/intresseorgan. Än så länge har de inte åstadkommit något av värde mer än aviserat en 16e standard...
Jag misstänker fortfarande att detta enbart kommer att sluta med standardiserade format för URLar, dvs dimning av en lampa görs på samma sätt av alla controllers osv.

Redigerat:
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Zigbee övergår i Thread och ZCL i dotdot, detta står hela världen enad om. Det kommer att gå uppgradera IKEA:s lampor till dotdot
Härligt med alla dessa akronymer som tex YAML - Yet Another Markup Language. :p Någon som kan förklara bakgrunden till "Dotdot" som en alias för ZCLIP? :thinking:

S skyisthelimit skrev:
Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?

Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."

Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
.
Zigbee övergår som sagt i Thread då det är baserat på IP, vi har under 2-3 år haft ett antal tester med Thread 1.2 och det är nu klart för vidare mer skarpa tester.

E Effektministern skrev:
Zigbee övergår som sagt i Thread då det är baserat på IP, vi har under 2-3 år haft ett antal tester med Thread 1.2 och det är nu klart för vidare mer skarpa tester.
Finns det någon minimalt paketerad PCBA/SOC med Zigbee el Thread? Ska motsvara Sigma Designs (numera Sil-labs) 700-serie som är en 5x5 mm PCBA/SOC med Z-wave.

• Gilla
Effektministern
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Det borde gå bra att satsa på Zigbee nu och sedan är det kompatibelt med Thread...?

• Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Finns det någon minimalt paketerad PCBA/SOC med Zigbee el Thread? Ska motsvara Sigma Designs (numera Sil-labs) 700-serie som är en 5x5 mm PCBA/SOC med Z-wave.
det finns många att välja på kolla www.threadgroup.org

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det borde gå bra att satsa på Zigbee nu och sedan är det kompatibelt med Thread...?
rätt

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet eller kör Zigbee2mqtt add-on på Hassio (Home Assistant) med tex "IKEA TRÅDFRI" ?

Redigerat:
Snailman
R Robert-san01 skrev:
Försök få golvvärmen intrimmad ordentligt först. I vårt är allt så bra justerat med flödet så vi har inga termostater. Allt går på utgivare och framledningstemp.

Jag var skeptisk i början men det funkar bra och jag slapp typ 20 ställdon och givare.
Jag har heller inga termostater (bott här ett år), om man ska ha några alls, så är väl sovrummen ett lämpligt ställe att ha sådana.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag har heller inga termostater (bott här ett år), om man ska ha några alls, så är väl sovrummen ett lämpligt ställe att ha sådana.
Hmmm, intressant, då kanske jag inte behöver så många, sovrum känns som ett minimum för min del, vet både de som tycker 16 och 22 är lämpliga temperaturer att sova i, sedan vill jag nog kontrollera källare och garage separat...

Men frågan återstår då; finns det någon trådad lösning som går att köra med HA?

S skyisthelimit skrev:
Hmmm, intressant, då kanske jag inte behöver så många, sovrum känns som ett minimum för min del, vet både de som tycker 16 och 22 är lämpliga temperaturer att sova i, sedan vill jag nog kontrollera källare och garage separat...

Men frågan återstår då; finns det någon trådad lösning som går att köra med HA?
Du kan mkt väl ha olika temperaturer i olika rum, det är bara att justera in lagom flöde i golvvärme eller radiatorer.
Det är bara om tillförd värme som solinstrålning eller liknande varierar mkt i ett rum som en termostat kan göra lite nytta där.
Och oavsett, en koppling till smart hem är rätt onödig och kan ge mer huvudvärk än komfort, glöm inte att golvvärme och uppvärmning generellt är väldigt tröga system.
Det mest avancerade man behöver egentligen är temp (och möjligen fukt)- givare i alla rum samt möjlighet att styra bvp centralt, tex höja några timmar innan man kommer hem från resa eller liknande.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.