80 053 läst · 317 svar
80k läst
317 svar
Välja system för smarta hem 2020
Om du kopplar ihop Vanderbilt SPC med Homey eller annat hemautomationssystem (HA) så kan du utnyttja alla larmets magnetkontakter, rörelsedetektorer och branddetektorer som sensorer i HA. Finns även möjlighet att larma av/på från HA (om man tillåter det). Kopplingen är baserad på Vanderbilts officiella nätverksprotokoll (alltså ingen fullösning som de flesta andra larmintegrationerna). Lösningen påverkar inte larmets larmklassning och ger alltså det bästa av båda världarna.S skyisthelimit skrev:Hur resonerar ni gällande larm och "smarta hem"?
Då det blir nybygge för mig så vill jag försöka undvika batterilösningar så långt det går och för ex. rörelsesensorer och magnetbrytare så finns det ju inte så många (ens någon?) som är trådad och kör ex. zwave eller zigbee....
Det är ju skillnad på inbyggnadsbrytare då de har strömmatning konstant.
Jag ser ju ändå en poäng med att försöka få in allt i "samma system" då man kanske vill ha rörelsesensorer och magnetbrytare för andra ändamål än bara larm (ex. styra lampor etc.). Känns ju fånigt att ha dubbla magnetbrytare eller rörelsesensorer.
Vad är "rätt" lösning? Läste lite om SPC larm som diskuterats en del i tråden och som jag fattade det kunde man iaf till viss del koppl ihop detta med en kontroller, men hängde inte riktigt med på "hur" integrerad en lösning egentligen blev.
.....sedan antar jag att om man vill få någon direktkoppling till larmcentral så "duger" inte de vanligaste kontrollers för smarta hem utan då måste man ha ett mer renodlat larm...
SPC är ett riktigt proffslarm som du äger och hanterar själv. Vill du få det kopplat till larmcentral bör du anlita en larmfirma annars kan du installera det helt själv om du vill.
Det låter ju väldigt bra! Det jag inte riktigt förstått är om de (trådade) sensorer man kör med till SPC är av någon standardtyp eller om man måste köpa Vanderbilts "egna"... har inte så bra koll på larm och har inte kollat priser på vanderbilt, men vet sedan tidiagre att många trådade larm kör någon standard där man kan få loss ex. magnetkontakter för någon krona bara.....gol skrev:Om du kopplar ihop Vanderbilt SPC med Homey eller annat hemautomationssystem (HA) så kan du utnyttja alla larmets magnetkontakter, rörelsedetektorer och branddetektorer som sensorer i HA. Finns även möjlighet att larma av/på från HA (om man tillåter det). Kopplingen är baserad på Vanderbilts officiella nätverksprotokoll (alltså ingen fullösning som de flesta andra larmintegrationerna). Lösningen påverkar inte larmets larmklassning och ger alltså det bästa av båda världarna.
SPC är ett riktigt proffslarm som du äger och hanterar själv. Vill du få det kopplat till larmcentral bör du anlita en larmfirma annars kan du installera det helt själv om du vill.
Funkar det även åt "andra hållet", dvs att ett event/sensor i min HA kan trigga larm i SPC:n? Känns mindre viktigt, men vore ju bra...
Förutom överlägsen driftsäkerhet så är fördelen med trådade sensorer att du kan välja vilket fabrikat som helst, så en magnetkontakt behöver inte kosta många kronor. Till SPC kan du även använda trådlösa sensorer men då måste du hålla dig till Vanderbilts egna.S skyisthelimit skrev:Det låter ju väldigt bra! Det jag inte riktigt förstått är om de (trådade) sensorer man kör med till SPC är av någon standardtyp eller om man måste köpa Vanderbilts "egna"... har inte så bra koll på larm och har inte kollat priser på vanderbilt, men vet sedan tidiagre att många trådade larm kör någon standard där man kan få loss ex. magnetkontakter för någon krona bara.....
Funkar det även åt "andra hållet", dvs att ett event/sensor i min HA kan trigga larm i SPC:n? Känns mindre viktigt, men vore ju bra...
I dagsläget kan du inte generera logiska larm i SPC från sensorer i ditt HA-system.
Lysande! Verkar tveklöst bli både enklast, billigast och bäst att gå på denna lösning för magnetkontakter vid nybygge, det blir ju en del för alla fönster.... Även rörelsesensorer känns klockrent i mitt fall....gol skrev:Förutom överlägsen driftsäkerhet så är fördelen med trådade sensorer att du kan välja vilket fabrikat som helst, så en magnetkontakt behöver inte kosta många kronor. Till SPC kan du även använda trådlösa sensorer men då måste du hålla dig till Vanderbilts egna.
I dagsläget kan du inte generera logiska larm i SPC från sensorer i ditt HA-system.
... och glöm inte brand/rökdetektorer. Kanske det allra viktigaste!S skyisthelimit skrev:
Stämmer. De nya är dock OK.K Knight skrev:
Jag har Fibaro FGD212 till alla takspottar i huset, dvs den uppdaterade versionen, fungerar utmärkt.
Köpte Qubino dimmer först men sedan visade det sig att de måste monteras tillsammans med en separat säkring i dosan om man skall uppfylla elsäkerhetskraven. Det är Flush 2 relay och Flush dimmer som kräver separat säkring.
Fibaro har även bättre parametrar än Qubino också, man man ställa dimrate mm.
Kör Domoticz sedan fem år med
2st RFXCOM en i hus, en över lång kabel till garage, till temp/fuktmätare samt fönsterlampor (129kr för 3 mottagare..)
Aeotec Zwave stick för inbyggnadsdimmers samt brytare med elmätning vid avfuktare, TV, komfortgolvvärme badrum mm.
Conbee II Zigbee stick för billiga och bra IKEA-smartlampor som är dimbara och färgvalbara
1-wire kort till 48 st tempgivare och ställdoni värmesystem och golvvärme
Nätverk (kabel Modbus TCP) till Solcellsinverter samt energimätare för hela huset
Nätverk (wifi) till en Esp Easy nod som styr värme mm i garaget
Musikserver samt mediaspelare är integrerade.
Tack vare enkelt api kan tom jag fulkoda in nya givare, ställdon och funktioner. Man kan göra vad som helst... Enda jobbiga var Zigbee-stickan.
Om man vill ha något mera färdigt från hyllan är nog Homey det närmaste man kan hitta.
Redigerat:
Jag pratar inte om ljuskällor med inbyggd Zigbee....ARJU skrev:Jag skulle vilja påstå att någonstans 20-40 enheter räcker för att skapa ett ganska smart hem, för 10-20kkr + 1-10kkr för en controller. Ganska mycket pengar men inte dyrt.
Utan att behöva programmera in ny utrustning när en lampa går sönder eller flyttas till en annan plats.
På det antalet enheter med Zigbee lampor så är jag rädd att man ledsnar på underhållet när lampor går sönder.
Jag har en billig Nexa dimmer som Kjell sålde ut för något år sedan som faktiskt flimrar med en svagare variant av E14, snålheten bedrar visheten. Har inga såna problem med t.ex Qubino mfl. Anser att ett fåtal dåliga ägg har skapat en lite för högljudd debatt kring det och Zigbee i sig är inget botemedel.
Det kommer alltid vara dyrare att köpa en Zigbee lampa än en utan intelligens, på sikt jämnar kostnaden alltså ut sig och med en Zwave puck/plugg och den kräver mindre underhåll.
På systemnivå gillar jag heller inte att en förbrukningsvara som en lampa blir en del av infrastrukturen i huset.
Utan om att kunna styra LED-drivers som jag vill. Som driver andra utbytbara ljuskällor, spots främst.
Zigbee övergår i Thread och ZCL i dotdot, detta står hela världen enad om. Det kommer att gå uppgradera IKEA:s lampor till dotdotpacman42 skrev:ZigBee för lampor och wifi för brytare är det som gäller nu och ett bra tag framöver vad det verkar.
Sedan gäller det bara att välja server, men det spelar egentligen inte så stor roll. Personligen gör jag mer och mer via egna tjänster (från script) då jag är less på begränsningarna i de vanliga systemen.
Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?E Effektministern skrev:
Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."
Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
.
gol skrev:
.... funderade lite till och kom på att jag behöver en precis lika smidig lösning för golvvärme, jag kommer säkert ha 20 rumstermostater som ska styra olika rum/slingor. Jag vill gärna ha dessa trådade Och möjlighet att få upp de i min HA, samtidigt som de väl bör vara kopplade mot reglercentral(er) för värmen...
Finns det något bra system som funkar på liknande vis som vanderbilts larm, dvs går att integrera mot en HA?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Försök få golvvärmen intrimmad ordentligt först. I vårt är allt så bra justerat med flödet så vi har inga termostater. Allt går på utgivare och framledningstemp.S skyisthelimit skrev:.... funderade lite till och kom på att jag behöver en precis lika smidig lösning för golvvärme, jag kommer säkert ha 20 rumstermostater som ska styra olika rum/slingor. Jag vill gärna ha dessa trådade Och möjlighet att få upp de i min HA, samtidigt som de väl bör vara kopplade mot reglercentral(er) för värmen...
Finns det något bra system som funkar på liknande vis som vanderbilts larm, dvs går att integrera mot en HA?
Jag var skeptisk i början men det funkar bra och jag slapp typ 20 ställdon och givare.
Jag vet vad IKEA håller på med, Zigbee och Thread bygger på radion IEEE 802.15.4 och Thread är så förbasket mycket bättre så därför har Zigbee valt att gå över till Thread.S skyisthelimit skrev:Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?
Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."
Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
.
Redigerat av moderator:
Kör du värmepumpsuppvärmning så är det bättre (nödvändigt för bästa effektivitet på vp) att trimma framedningstemp som funktion av utetemp. Ev kan man ha 1-2 innegivare om det ofta blir sol eller bakvärme i köket tex.S skyisthelimit skrev:.... funderade lite till och kom på att jag behöver en precis lika smidig lösning för golvvärme, jag kommer säkert ha 20 rumstermostater som ska styra olika rum/slingor. Jag vill gärna ha dessa trådade Och möjlighet att få upp de i min HA, samtidigt som de väl bör vara kopplade mot reglercentral(er) för värmen...
Låter bra. Kan jag enkelt bygga mig puckar tex själv?E Effektministern skrev:
Du kan skaffa utvecklingskitt från många tillverkare https://www.threadgroup.org/What-is-Thread#certifiedproductsK karlmb skrev:
Men det kräver en hel del kunskap, vi skall visa vad vi gjort snart.