Otur eller SBS.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vilken ska man välja som router; ER X eller ER X SFP ?

Om man tar ER (5 portars) så kopplar man såhär ?
WAN på fiberkonv->ingång POE injektor
utgång på POE injektor->eht0/POE in
eth4/POE ut->in på AP
 
Nja om man använder dhcp och 192.168.0.* så funkar det nog utan problem då apn har ett förinställt ip i det nätet.
Men det var egentligen inget som var svårt bara man hittade hur man skulle göra
 
Ok jag hittade ingen wizard i min, får uppdatera den då å se om det hoppar fram
 
Jag velar och tvekar till vad jag ska välja för utrustning, står mellan en Asus RT-AC66U eller router samt AP från Ubiquity. Helst vill jag ju ha Ubiquitys lösning då jag fått uppfattning om att det är stabila grejer.

Har lite frågtecken som jag fortfarande hoppas få svar på.

Vart ligger WebGUIt, i routern (192.168.1.1) eller APn (som verkar få 192.168.0.1) ?
Vad bör APn ha för IP, samma subnät som routern ?
Vad ska man ha controllerprogramvaran till, måste man ha den för att det ska fungera ?
Kopplar man: WAN från fiberkonverterare->ingång på POE injektor, utgång på POE->eth0/POEin på router, eth4/POEout till LAN in på AP ?
Hur är det med garanti på dessa produkter ?

Ja, jag har sysslat en del med detta i företag men inte konfigurerat separat router och AP (bara satt upp förkonfigurerat Cisco´s produkter med POE injektor)
 
För edgeroutern ligger guit i routern.

För accesspunkterna kör man en controllermjukvara på sin dator som hittar accesspunkterna och kommunicerar med dessa. Olika guis alltså.

Om du skippar edgeroutern och kör en USG, security gateway så konfas den i samma gui som accesspunkterna.
 
jag har olika subnät för wlan och lan, apn ligger således på wlan sidan
controller programmet använder man när man ställer in apn, sen kan man ha den igång eller slå av den och slå på den vid behov, eller köpa tex en raspberry pi som man kör den på, finns även en extra produkt frpn ubiquity att köpa om man vill, cloud nåt tror jag den hette

jag har edgerouter lite, så där kopplade jag injektorn på nätverkskabeln till apn, alltså eth1 till injektor, injektor till ap

routern får det nät du väljer likaså apn
 
Redigerat:
Ap ip: ge den statisk adress via dhcp ("permanent lease")

Man kopplar nog som du skriver på den lilla routern, på de andra så har man injektorn på ap' eller inte alls eftersom dom gåhar poe portar.

Garanti: vanlig garanti, som på alla andra produkter?
 
controller programmet är nog absolut bäst om man har ett större nät med många ap, man kan tex klicka locate så blinkar ringen i apn så kan man gå ut och leta var den sitter

Skärmdump av Unifi Controller-program med öppen flik för att lokalisera en AP-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild från edge gui
Skärmbild av EdgeMAX router GUI med översikt av nätverksgränssnitt och datatrafikdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oorganiserade kablar och elektroniska enheter kopplade till eluttag längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många grejer blir det :)
 
Riktigt bra täckning på apn, med Telia routern så hade jag knappt nån täckning i andra ändan av huset, oftast så slog jag över till mobilt när jag var där (skithuset :) ) nu har jag full täckning även där.

Åkte från hemma och när jag svängde ut på stora vägen och följt den en liten bit så man ser mitt hus ca 100-150m bort över en linda så märker jag att mobilen kopplar in sig på mitt hemmanät, helt klart jäkligt nöjd med apn
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
nino skrev:
Riktigt bra täckning på apn, med Telia routern så hade jag knappt nån täckning i andra ändan av huset, oftast så slog jag över till mobilt när jag var där (skithuset :) ) nu har jag full täckning även där.

Åkte från hemma och när jag svängde ut på stora vägen och följt den en liten bit så man ser mitt hus ca 100-150m bort över en linda så märker jag att mobilen kopplar in sig på mitt hemmanät, helt klart jäkligt nöjd med apn
Hur stort hus har du? 2 våningar?
 
1 plans ca 13x8m + 6m (19) där det är garage och tvättstuga
 
mortimer skrev:
Jag velar och tvekar till vad jag ska välja för utrustning, står mellan en Asus RT-AC66U eller router samt AP från Ubiquity. Helst vill jag ju ha Ubiquitys lösning då jag fått uppfattning om att det är stabila grejer.

Har lite frågtecken som jag fortfarande hoppas få svar på.

Vart ligger WebGUIt, i routern (192.168.1.1) eller APn (som verkar få 192.168.0.1) ?
Vad bör APn ha för IP, samma subnät som routern ?
Vad ska man ha controllerprogramvaran till, måste man ha den för att det ska fungera ?
Kopplar man: WAN från fiberkonverterare->ingång på POE injektor, utgång på POE->eth0/POEin på router, eth4/POEout till LAN in på AP ?
Hur är det med garanti på dessa produkter ?

Ja, jag har sysslat en del med detta i företag men inte konfigurerat separat router och AP (bara satt upp förkonfigurerat Cisco´s produkter med POE injektor)
Om du kör med UNiFi USG och deras AP's då kan du köpa till en cloudkey så får du controllern däri + access till den via deras molnlösning :)
 
Tackar för alla svar. Blev en Asus RT-AC66W i fredags från Webhallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.