Hej

Jag blir med fiber inom kort och kommer mest troligt välj en bredbandsleverantör där det inte ingår trådlös router. Frågan är vilken router man ska välja. Vad har ni för erfarenheter av trådlös router, finns det någon som är bättre än Asus RT-AC66U i samma prisklass på runt 1100kr som Dustin har kampanj på just nu ? Fungerar switchningen mellan 2.4 och 5ghz bra ?

/M
 
För den prislappen så är ASUS det bästa valet skulle jag säga. Lägg till en tusenlapp så har du mer/bättre val...
 
Jag har en AC66U och är nöjd även om jag hade trott att signalstyrkan (täckningen) var bättre. Byte mellan 2,4 och 5 GHz fungerar bra men eftersom det inte finns något i standarden som prioriterar 5GHz framför 2,4 så vill du förmodligen köra med två olika SSID. Har du inga andra nät på 2,4 GHz som stör så spelar det ingen roll, då är skillnaden mellan 2,4 och 5GHz inte märkbar.

Hastighetsmässigt så levererar den mina 100Mbit om signalstyrkan är bra. Det som jag hade som ett av kraven var att den skulle klara gigabit på portarna vilket den också gör utan bekymmer.
 
anders07 skrev:
För den prislappen så är ASUS det bästa valet skulle jag säga. Lägg till en tusenlapp så har du mer/bättre val...
Vilket val hade varit bättre för runt 2000kr och vad får jag för den merkostnaden mot Asus routern ?
 
För 2000 skulle jag valt Netgear Nighthawk X6 R8000
 
Vad behöver du?
Kör du bara trådlöst eller även kabel?
Man får extremt lite för pengarna när man betalar 2000kr istället för 1000kr, om man bara vill ha en router som klarar några hundra Mbit.

Jag har en Archer C7 V2 med Openwrt. Fungerar fantastiskt. Ska nog köpa en till o sätta på vinden på andra sidan huset för bättre kapacitet på det trådlösa.
 
Redigerat:
Kör trådat Cat 6 också. Linksys är ju en del av Cisco men mina tidigare erfarenheter av Linksys är sisådär.
Behöver egentligen ingen värsting utan en som är stabil och inte behöver startas om var och varannan dag. Vill inte behöva lägga tid på den utan bara kopppla in och glömma den. Bra om det går sätta någon form av veckoschema för internetåtkomsten för alla enheter som ansluts. Och även att det är gigabit LAN portar på den.
 
Ubiquiti Edgerouter skulle jag köpa idag. Passar fint ihop med Unifi AC för det trådlösa.
 
  • Gilla
kent971 och 3 till
  • Laddar…
Om man är inne på Ubiquiti så kan man även köra med deras Security Gateway. Det är i princip samma maskin som edgeroutern, men den konfigureras med samma controller som accesspunkterna.
Jag kör med den och den tuffar på bra, tycker jag.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ubituiti är bra grejer.

Mina routrar (3 st) med Openwrt är stabila, det största hotet mot uptime är att jag ibland envisas med att uppgradera till nyare version. Senast var det 194 dagar sedan uppgradering (=omstart).
 
BirgitS
mortimer skrev:
Kör trådat Cat 6 också. Linksys är ju en del av Cisco men mina tidigare erfarenheter av Linksys är sisådär.
Behöver egentligen ingen värsting utan en som är stabil och inte behöver startas om var och varannan dag. Vill inte behöva lägga tid på den utan bara kopppla in och glömma den. Bra om det går sätta någon form av veckoschema för internetåtkomsten för alla enheter som ansluts. Och även att det är gigabit LAN portar på den.
Du lär inte behöva starta om en Asus-router i första taget. Vi har haft vår i långt över ett år och enda gångerna den är omstartad är i samband med uppdatering av firmware, annars glömmer man bort att den finns. Ladda ner manualen från Asus så kan du läsa om vilka funktioner som finns och om de uppfyller de krav du har t ex på schema för åtkomst. RT-AC66U har GB-portar.
 
Jag har en Asus RT-N66U och en 88AC och båda två behöver startas om lite nu och då. 66'an är mer stabil nu efter senaste två firmwares.
Jag upplever att det främst är problems när det är många klienter och mycket "hopp" mellan dem.
Döttrarna och frun har varsin IPad och iPhone och det är ofta de som upplever problem (och oftast samtidigt).
Startar jag om routern fungerar allt för dem igen.
Min Samsung S7 edge eller mina datorer har jag inte märkt av problemen på...

Jag tror att det lika gärna kan vara problem med Apples prylar som routern men eftersom routern är den gemensamma nämnaren är det den som får "skiten"...
 
BirgitS
BirgitS skrev:
Du lär inte behöva starta om en Asus-router i första taget. Vi har haft vår i långt över ett år och enda gångerna den är omstartad är i samband med uppdatering av firmware, annars glömmer man bort att den finns. Ladda ner manualen från Asus så kan du läsa om vilka funktioner som finns och om de uppfyller de krav du har t ex på schema för åtkomst. RT-AC66U har GB-portar.
Jag kollade sen och det är en RT-AC66U vi har, och det ska förstås vara Gb-portar.
 
BirgitS
anders07 skrev:
Jag har en Asus RT-N66U och en 88AC och båda två behöver startas om lite nu och då. 66'an är mer stabil nu efter senaste två firmwares.
Jag upplever att det främst är problems när det är många klienter och mycket "hopp" mellan dem.
Döttrarna och frun har varsin IPad och iPhone och det är ofta de som upplever problem (och oftast samtidigt).
Startar jag om routern fungerar allt för dem igen.
Min Samsung S7 edge eller mina datorer har jag inte märkt av problemen på...

Jag tror att det lika gärna kan vara problem med Apples prylar som routern men eftersom routern är den gemensamma nämnaren är det den som får "skiten"...
Kan det vara så att routern blir för varm?
Eller är det torrenter som går så att routern får för mycket jobb med väldigt många samtidiga koppel?

Vi har en iPad och Android-mobiler, förutom Windows-datorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.