Kollade på Triton 3.0 på jobbet (coop) eftersom vi äntligen fått in grillar av lite Märke :)

verkar riktigt stabil måste jag säga! och tydligen är det OK att förvara liten gasolflaska undertill, eftersom det är anpassar för det, samt dragits regulatorslang etc dit (större flaskor kan man montera på utsidan av den)

har dessutom personalrabatt etc.. så mitt pris blir ju 3150kr :)
 
najks skrev:
Har sållat ned det till följande modeller nu!

[länk]
lägg till nån broilking å :) tror de säljs av bygghemma bla.
 
camaro1969 skrev:
lägg till nån broilking å :) tror de säljs av bygghemma bla.
jo jag vet.. men då går de upp i pris också!

man vill ju gärna ha något med garanti!

har inte landmann garanti mot rost osv?

och hur vanligt är det med rost om den förvaras ute - under dyrt överdrag, och under tak på vintern?
 
De var denna Broil King jag var nära på att köpa först : http://www.icahemma.se/gasolgrill-crown-440-broil-king-p-34065-c-2041.aspx (Crown 440). Kändes stabil vid till början men sen märkte vi att den faktiskt svajade lite, man kunde se det på dörrarna när man knuffade på enheten. Jag ställde mig frågade till om det var butiken som inte skruvat ihop den helt men tydligen kom de förmonterade(till butik). Provade kontakta Broil King om det men inget svar alls så då blev valet enkelt WEBER.

Generellt verkar folk gilla Broil men det fanns ett par rapporter om rost bara efter något år.
 
najks skrev:
Har sållat ned det till följande modeller nu!

[länk]
Åk runt i känns på dem men rent spontant skulle jag personligen inte betala så mycket för en Landmann, har hört för mycket dåligt om dem.
 
snowjim skrev:
Åk runt i känns på dem men rent spontant skulle jag personligen inte betala så mycket för en Landmann, har hört för mycket dåligt om dem.
vad exakt har du hört?
 
Ni som har Weber Q3200 - hur är kvaliteten/stabiliteten? med tanke på att det är så mycket plast menar jag!

utseendet är väl sådär.. känns mest som en elgrill på anabola, men är den bra så köper jag det!
 
najks skrev:
vad exakt har du hört?
Det var ju 1 år sen jag sökte och Landmann försvann från listan ganska tidigt, vill minnas att det var på grund av att folk då skrev att de rostade och blev ostabila. Men sök runt lite nätet, det lär ju finnas en hel del att läsa.
 
najks skrev:
Ni som har Weber Q3200 - hur är kvaliteten/stabiliteten? med tanke på att det är så mycket plast menar jag!

utseendet är väl sådär.. känns mest som en elgrill på anabola, men är den bra så köper jag det!
Har bara använt min en säsong men drar den fram och tillbaka en hel del och anser att kvalitén är hög. Visst är det plast men är det sämre egentligen? Det lär aldrig rosta och jag har inte läst om någon som haft problem med att det spruckit.

såhär ser jag på det :
Tjock gedigen plåt > Plast > Tunn plåt

Och tjock plåt får man generellt betala bra för.

Men som sagt, åk runt och känn på dem, det kommer ge dig mer än vad någon här kan.
 
snowjim skrev:
Har bara använt min en säsong men drar den fram och tillbaka en hel del och anser att kvalitén är hög. Visst är det plast men är det sämre egentligen? Det lär aldrig rosta och jag har inte läst om någon som haft problem med att det spruckit.

såhär ser jag på det :
Tjock gedigen plåt > Plast > Tunn plåt

Och tjock plåt får man generellt betala bra för.

Men som sagt, åk runt och känn på dem, det kommer ge dig mer än vad någon här kan.
det har du iofs rätt i, hur är det där gallret som "varmhållningshylla", lätt att sätta dit/plocka bort?

ska nog ta mig till bauhaus, de brukar ha en hel del modeller från bla weber inne..

grillens storlek, är den lämpad för 2-3pers? eller är den mer för ensamhushåll?
 
Kan verkligen detta exempel på uträkning gällande gasolens potential hålla? (taget från Landmann)


Låt säga att du har en 6kg gastub och en grill som förbrukar 1,17kg/h på full effekt. (Exempelvis Flatbed Original 12221).

Då kan du grilla i ca 5 timmar (6/1,17=5,12) på full effekt.

Eftersom du vid ett normalt grilltillfälle grillar i ca en halvtimme blir det 10 tillfällen på full effekt.

Vid normal grillning brukar man inte köra på full effekt, utan ungefär på halv effekt. Då blir det ju faktiskt 20 grilltillfällen.

Om då grillytan tillåter dig att tillaga mat åt 14 personer kan du alltså totalt tillaga 280 portioner med din 6kg gastub (14x20=280).

Gasen i flaskan kostar ca 200:- vilket innebär att kostnaden för gas per portion blir ca 70 öre (180/280=0,71).
 
najks skrev:
det har du iofs rätt i, hur är det där gallret som "varmhållningshylla", lätt att sätta dit/plocka bort?

ska nog ta mig till bauhaus, de brukar ha en hel del modeller från bla weber inne..

grillens storlek, är den lämpad för 2-3pers? eller är den mer för ensamhushåll?
Q3000/Q3200 har faktiskt en ganska stor yta att grilla till så man kan med lätthet grilla mat til 8 st men visst det beror såklart lite på vad det är man grillar och om vi bara pratar om en påläggning.
 
funderar mest över åtgången på en 5kg gasolflaska

om man är 2-3 pers och grillar i snitt 3 gånger per vecka (burgare, flintastek, grillspett, ryggbiff osv)

kan man räkna med att den klarar en säsong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.