Nissens Nissens skrev:
Du menar att läsa en bok gör att verkligheten förändras och färgen inte kommer att försvinna som tidigare? 😂
Nej det menar jag inte. Färgen försvinner av mekanisk nötning, vatten, vind och så vidare. Det tar olika lång tid beroende på art. Lång tid på tallar och kortare på björkar. Det yttersta lagret på barken är tvärt om vad du tror det äldsta då barken barken växer inifrån. Sprickorna som uppstår på grund av stammen hela tiden blir grövre och gör stammen skrovlig. Om du någon gång täljt en barkbåt så kan du ha noterat att barken har en skivig struktur. Varje sådant lager är ett års barktillväxt.
 
Nissens
G gmogmo skrev:
Nej det menar jag inte. Färgen försvinner av mekanisk nötning, vatten, vind och så vidare. Det tar olika lång tid beroende på art. Lång tid på tallar och kortare på björkar. Det yttersta lagret på barken är tvärt om vad du tror det äldsta då barken barken växer inifrån. Sprickorna som uppstår på grund av stammen hela tiden blir grövre och gör stammen skrovlig. Om du någon gång täljt en barkbåt så kan du ha noterat att barken har en skivig struktur. Varje sådant lager är ett års barktillväxt.
Grövsta delen på stammen kan bli skrovlig ja, men den spricker inte. Liksom grenar inte heller spricker.

Det jag protesterade mot var att barken skulle spricka och att färg kan sitta kvar på ett träd i decennier.

Då rådde du mig att läsa en bok. 🙄

Det låter som att du googlat sedan dess och ökat på kunskapen något , även om du har en bit kvar…
 
Nissens Nissens skrev:
Grövsta delen på stammen kan bli skrovlig ja, men den spricker inte. Liksom grenar inte heller spricker.

Det jag protesterade mot var att barken skulle spricka och att färg kan sitta kvar på ett träd i decennier.

Då rådde du mig att läsa en bok. 🙄

Det låter som att du googlat sedan dess och ökat på kunskapen något , även om du har en bit kvar…
Skrovligheten ÄR sprickorna! 🤡
 
Nissens
G gmogmo skrev:
Skrovligheten ÄR sprickorna! 🤡
😂😂
Nej, det är bara ytan på barken som är skrovlig. Barken spricker INTE.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
😂😂
Nej, det är bara ytan på barken som är skrovlig. Barken spricker INTE.
Jo. Varje år blir stammen grövre genom att veden blir en årsring tjockare och varje år växer även barken en årsring. Detta sker i tillväxtområdet som är mellan veden och barken. Veden växer alltså utifrån och barken inifrån. Eftersom barken inte är oändligt töjbar och den yttersta barken skapades många år tidigare då stammen var mindre grov så spricker de äldre och mer ytliga barklagren till slut. Det är därför unga träd har en tunnare slät bark, medan äldre träd har en tjockare skrovlig bark. Skrovligheten beror alltså på att de yttre barklagren inte kunde tänja sig mer och sprack.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
vad hände med ts
 
Nissens
G gmogmo skrev:
Jo. Varje år blir stammen grövre genom att veden blir en årsring tjockare och varje år växer även barken en årsring. Detta sker i tillväxtområdet som är mellan veden och barken. Veden växer alltså utifrån och barken inifrån. Eftersom barken inte är oändligt töjbar och den yttersta barken skapades många år tidigare då stammen var mindre grov så spricker de äldre och mer ytliga barklagren till slut. Det är därför unga träd har en tunnare slät bark, medan äldre träd har en tjockare skrovlig bark. Skrovligheten beror alltså på att de yttre barklagren inte kunde tänja sig mer och sprack.
Jösses, det är ju det jag säger, det är ytan som blir skrovlig - men barken spricker INTE. Trädet skulle bli skadat om barken sprack.

Jag kan detta, och att du sitter och googlar utan att förstå vad det står blir bara dumt.

Barken spricker INTE och färg kan inte sitta kvar i decennier. Det är så verkligheten ser ut vare sig du gillar det eller inte.

Som någon sade: läs en bok. 😊
 
M maria01 skrev:
vad hände med ts
Stör inte!
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Elofsson och 5 till
  • Laddar…
T
M maria01 skrev:
det kan inte vart kommunen som har sagt till vägsamfälligheten finns ju krav när det kommer till sopbilar skolbuss och så vidare
Det är inte ett problem, träden ifråga är inget hinder för sopbilen och skolskjutsar är inget som existerar där ute.
Oavsett så gällde frågan lagligheten i att måla på träd på annans mark.
Det var ju inget som hindrade dem från att markera träden med plastband istället, vilket annars är det normala vid markering av träd.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
T
L Laths skrev:
Den vägföreningen jag satt i hade liknande case med en markägare som satt upp i detta fallet olagliga skyltar.
Bara en fråga, hade den markägaren satt upp skyltarna på sin egen tomt eller samfällighetens väg?
Vi pratar om att gå in på någons privata avstyckade tomt och spraymåla på ett par träd,
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses, det är ju det jag säger, det är ytan som blir skrovlig - men barken spricker INTE. Trädet skulle bli skadat om barken sprack.

Jag kan detta, och att du sitter och googlar utan att förstå vad det står blir bara dumt.

Barken spricker INTE och färg kan inte sitta kvar i decennier. Det är så verkligheten ser ut vare sig du gillar det eller inte.

Som någon sade: läs en bok. 😊
"Jag kan detta" 🤡

Så hur menar du att skrovligheten uppstår? 🙄
Hur växer barken utifrån som du skriver?
 
Nissens
G gmogmo skrev:
"Jag kan detta" 🤡

Så hur menar du att skrovligheten uppstår? 🙄
Hur växer barken utifrån som du skriver?
Jag skriver INTE att den växer utifrån, jag skrev att den slits ner utifrån. Däremot läggs årsringarna på utifrån.

Skrovligheten är endast i barkens ytskikt, den gpr inte genom barken.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag skriver INTE att den växer utifrån, jag skrev att den slits ner utifrån. Däremot läggs årsringarna på utifrån.

Skrovligheten är endast i barkens ytskikt, den gpr inte genom barken.
Nej. Du skrev att träd växer utifrån och in. Hånfullt.
Nu backar du.
Vidare så duckar du fortfarande att beskriva hur processen kring hur skrovligheten uppstår och fortsätter att vara spydig.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det är mer skadegörelse att måla på andras träd. Sen kan man ju alltid diskutera graden av klotter och om det är värt att bråka om.
"Klottret" ifråga är runda markeringar något större än locken på 1 liters färgburkar (10-15cm i diameter) gjorda med klargul sprayfärg.
Det handlar inte om någon liten "prick" på träden.
 
Claes Sörmland
Vill du praktiskt lösa det så spruta på lite svart sprayfärg så slipper du reta dig på det. Blir kanske också en markering mot styrelsen att de ska ge fan i att färgmärka dina träd.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.