A
Sittställning Forlowt skrev:
Men kontentan är att det går inte att köra stora maskiner på el för att gräset blir dåligt och det vet du för att du testat eller för att du kan se in i framtiden ? Eller du kanske greppar efter strå nu :crysmile:

Fossilt är inte lösning, det är ett problem som ska lösas. Eldrift är en del i en lösning inte ett helt pussel detta hade vetat om du haft koll.
har jag skrivit att fossilt är enda lösningen? :thinking:
Nä men däremot att bättre drivmedel är det för den fossila motorn.. ;)
vilket gör att jag inte skrivit heller att batteri inte är en del av utvecklingen, med det är inte den slutgiltiga lösningen som många verkar tro...

Ska bli kul att läsa alla trådar eller gnäll inlägg i framtiden där folk inte kan använda sina maskiner då det inte finns el, eller är för dyr... Det finns inte komponenter pga att gruvnäringen inte får tillstånd..
vanadin är ett grundämne som är mer lämpligt till batteri men det får ännu inte brytas i Sverige... pga miljödomstolarnas tolkning av miljöbalken... precis som i cementa krisen...

ett helt samhälle är mer känsligt för samma kris som med halvledare... Och ingen inhemsk tillverkning finns...

Nä ta och acceptera att bränsle från skogsbruket är en bättre lösning framåt än att vara batterihysterisk..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Lite tänkvärt ;

Läsaren Anders: "Är det en mänsklig rättighet att åka på semester till Thailand två gånger om året och tro att man kan kompensera det genom att köra elbil?"

Läsarbrev: Stoppa bilmissbruket, inte förbränningsmotorn! (msn.com)
synd att den låg bakom lås... :D
 
A
oshu oshu skrev:
Skatt på fordon går till fordon lika lite som matmomsen går till mat Alla skattepengar hamnar i en stor hink och putsas ut efter politiska beslut.
Om vägarna inte håller den kvalitét du önskar beror det på att majoriteten av svenskarna inte tycker det behövs.
framförallt för att staten inte anser att det behövs mer bidrag i denna myndighets budget... speciellt när vi har det "gröna" smörjan sittande.. de skulle helst se att vi inte kör bil alls... Då är renovering av vägar onödigt..
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Vad jag förstår så var det just t.ex. vägunderhåll som fordonsskatten var tänkt att täcka. Så tänker inte politikerna längre. Tanken var god dock. Men var inte orolig att det inte kommer att komma in skattepengar för elbilarna. Bara att kolla på hur historien upprepar sig. Först ska man köra bensinbil. Sen blir diesel ”miljövänligt” och subventionerat. Massor med folk köper dieselbil. Helt plötsligt är det så smutsigt det bara kan bli, och du blir straffbeskattad, och dieseln blandas med miljögegga som det växer alger i.. Nästa gång är det etanol. Många små mackar tvingas lägga ner pga att de inte har råd att bygga om när kravet kommer. Då var etanolen rätt billig i förhållande till bensinen. Det är den inte längre (kolla inte literpris, för en bil förbrukar generellt betydligt mycket mer etanol än bensin, så prisskillnaden blir inte stor om man räknar på sträcka). Hur många känner du som kör på etanol idag? Och nu ska alla ha elbilar. Diesel och bensin är smutsigt och straffbeskattas.och kolla vad soppan kostar! Även innan covid låg det högt. Vad tror du händer när tillräckligt många kör elbil sen? Kanske inte straffskatt, men du ser ju hur elpriserna sett ut på sistone. Och det drabbar ju inte bara de som måste ladda bilen hemma. Utan det drabbar ALLA som använder el till något alls. Vissa har tur och har möjlighet att ladda ”gratis” (skattebetalarna betalar för det. Inget är gratis). Det produceras massor med el i vårt eget land (Norrland främst), och ändå är priserna skyhöga. Det är inte elbrist det är fråga om. Det är dels gamla och underdimensionerade kraftledningar. Och dels att elen säljs till Finland, vidare till Litauen och sedan tillbaka till Sverige. Personligen kommer jag inte skaffa elbil. Hybrid möjligen, så man kan välja. Rör mig ofta ute i ”skogen” och en bit ifrån större byar/städer. Där ute finns inte äns 98 oktan att tillgå (nu när de har spätt ut 95 ytterligare med etanol, som många äldre bilar inte mår bra av) och nån laddstolpe har jag inte sett på många mils avstånd. Så jag får tanka hemma innan jag kör. Eller köra ett antal mil extra för att tanka (eller ladda, om jag hade haft elbil). Inte så längesen jag läste att snabbladdare kan skada batterierna. Och vem har lust att lägga 200tkr på ett batteribyte? Och vad kostade en ny elbil sa du? Och hur miljövänlig var nu avfallshanteringen där? Typ en Smart hade kanske gått. Men bor man inte i stan så är det knappt hållbart (Har själv haft en.. Inte el dock. Kul bil! Men livsfarlig vintertid, så jag bytte. Hade jag flyttat tillbaka till ”stan” och mest rört mig där, så hade jag nog skaffat mig en ny Smart hehe). Och sen det där med laddningsmöjligheten igen.

Som du hör är förtroendet för politiker förbrukat sedan länge, och jag litar inte en sekund på vad de hittar på denna gången heller. Jag tänker köra min ”smutsiga” bensinbil tills den är död. Det är mer miljövänligt än att byta till elbil. Och i längden billigare för mig om man räknar in kostnader för tankning/laddning, underhåll, värdeminskning o.s.v. Hur ser andrahandsvärdet ut på elbilar t.ex? Snordyra att köpa nya. Och jag skulle aldrig våga köpa en begagnad när jag vet att det kostar en kvarts miljon att byta batterier när de är uttjänta.
 
  • Gilla
tompas11 och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
har jag skrivit att fossilt är enda lösningen? :thinking:
Nä men däremot att bättre drivmedel är det för den fossila motorn.. ;)
vilket gör att jag inte skrivit heller att batteri inte är en del av utvecklingen, med det är inte den slutgiltiga lösningen som många verkar tro...

Ska bli kul att läsa alla trådar eller gnäll inlägg i framtiden där folk inte kan använda sina maskiner då det inte finns el, eller är för dyr... Det finns inte komponenter pga att gruvnäringen inte får tillstånd..
vanadin är ett grundämne som är mer lämpligt till batteri men det får ännu inte brytas i Sverige... pga miljödomstolarnas tolkning av miljöbalken... precis som i cementa krisen...

ett helt samhälle är mer känsligt för samma kris som med halvledare... Och ingen inhemsk tillverkning finns...

Nä ta och acceptera att bränsle från skogsbruket är en bättre lösning framåt än att vara batterihysterisk..
Skepticism är bra, men att bara se problem är ingen lösning. Men kul att du ändå inser det är ett pussel där ingen bit ensam är den stora lösningen.

Hyundai kona är väl inte en status pryl, men va vet jag - du kommer ju ändå berätta för mig vad jag tycker eller bör tycka :crysmile:
 
  • Gilla
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej men att man inte behöver ha övertro till hysterin heller..
Finns inget idag som egentligen säger att batteri maskiner/bilar är överlägsna..
speciellt om man ska börja skrubba på ytan..
Eller har du missat cementa krisen?
miljöbalken som ställer till det med tillstånd... Och just gruvdrift är ytterst viktigt för batteri industrin...
Handlar inte om nån övertro och hysteri.
Jag tycker hysterin står andra för, på båda sidor då man triggar varandra. Man måste öppna ögonen och använda hjärnan.

Elbilar är inte överlägsna det påstår jag inte men utvecklingen kommer gå mot det, oavsett om man vill se det eller inte. Det kommer vara ohållbart annars.
Vad du menar med att dra in Cementa vet jag inte.
 
  • Gilla
jcoboy
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Märks att det finns bakåtsträvare här..

Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.

Jag är för kilometerskatt.
Nu är jag för elbilar även om de billigare i dagsläget är lite för mycket Farmor Anka/Fiat Multipla, men blir riktigt irriterad på det fetmarkerade citatet och det kan till och med vara så att sådana "Zalman-uttalanden" gör att många som annars varit positiva till elbilar väger över till att bli negativa.
Du kan köpa en vanlig Volvo V60 (dragvikt 2000 kg), Golf Alltrack (dragvikt 2000 kg), Passat (dragvikt 2200 kg) eller Tiguan (dragvikt 2500 kg). Jag har själv en vanlig kombi med 140 hk diesel och den får dra 2 ton. Det är väl bara Tesla X, E-tron och någon toppversion av MB som får dra det i dagsläget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bilägare betalar idag inte i närheten av vad deras bilkörande kostar.
Bilismen är kraftigt subventionerad av dagens och framtidens skattebetalare.

Privatbilismen behöver minska kraftigt oavsett om bilarna kommer att rulla utan utsläpp eller inte. Denna minskning kommer att behöva göras främst i och omkring större städer men även de mindre tätorterna behöver anpassa sig.
 
  • Gilla
  • Arg
Wolser och 8 till
  • Laddar…
Sittställning
H hydrolift skrev:
Nu är jag för elbilar även om de billigare i dagsläget är lite för mycket Farmor Anka/Fiat Multipla, men blir riktigt irriterad på det fetmarkerade citatet och det kan till och med vara så att sådana "Zalman-uttalanden" gör att många som annars varit positiva till elbilar väger över till att bli negativa.
Du kan köpa en vanlig Volvo V60 (dragvikt 2000 kg), Golf Alltrack (dragvikt 2000 kg), Passat (dragvikt 2200 kg) eller Tiguan (dragvikt 2500 kg). Jag har själv en vanlig kombi med 140 hk diesel och den får dra 2 ton. Det är väl bara Tesla X, E-tron och någon toppversion av MB som får dra det i dagsläget.
Jodå dragbilar är det ont om men jag och mååååånga andra drar aldrig tungt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Handlar inte om nån övertro och hysteri.
Jag tycker hysterin står andra för, på båda sidor då man triggar varandra. Man måste öppna ögonen och använda hjärnan.

Elbilar är inte överlägsna det påstår jag inte men utvecklingen kommer gå mot det, oavsett om man vill se det eller inte. Det kommer vara ohållbart annars.
Vad du menar med att dra in Cementa vet jag inte.
Du har inte koll på vad som krävs för att kunna producera dessa maskiner?
eller ska vi importera allt?
Inte ha någon som helst inhemsk produktion när det gäller allt från gruvdrift till färdig produkt...

Hade man läst vad jag skrev så hade man förstått vad cementa kom in i bilden någonstans... ;) och då insett att hinder finns för denna utveckling... vilka blir stora och svåra att överkomma...
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Du har inte koll på vad som krävs för att kunna producera dessa maskiner?
eller ska vi importera allt?
Inte ha någon som helst inhemsk produktion när det gäller allt från gruvdrift till färdig produkt...

Hade man läst vad jag skrev så hade man förstått vad cementa kom in i bilden någonstans... ;) och då insett att hinder finns för denna utveckling... vilka blir stora och svåra att överkomma...

Du bidrar inte ett smack genom att påpeka fel och okunskap hos alla.

Om du kan allt och har svaren så ge oss dom sakligt så att vi dumma också kan se ljuset.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Skepticism är bra, men att bara se problem är ingen lösning. Men kul att du ändå inser det är ett pussel där ingen bit ensam är den stora lösningen.

Hyundai kona är väl inte en status pryl, men va vet jag - du kommer ju ändå berätta för mig vad jag tycker eller bör tycka :crysmile:
Åh nä inte alls.
Men frågan är mer komplex än att säga som bolund" att allt som krävs är fler uttag på väggen när brist på el uppstår... "

Samma här..
Man stirrar sig blind på en lösning och glömmer att jämföra denna lösning emot alla problemfrågeställningar som finns..

Eller ska vi göra en typisk s och mp fråga av detta och bara anta och godkänna utan minsta ifrågasättande?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Du bidrar inte ett smack genom att påpeka fel och okunskap hos alla.

Om du kan allt och har svaren så ge oss dom sakligt så att vi dumma också kan se ljuset.
Vart har jag påpekat fel hos er alla?
är det gällande att det fattas halvledare och att batteriproducerande bolag måste strida om tillstånd?
gruvnäringen måste ha dessa tillstånd..
Men okej... ni är alltså som alla andra prylnissar och batteritokar...
Så fort man ställer fram fakta och motargument så vänder ni det till angrepp på er personliga övertygelse om batterier..

Va seriöst... Och sedan kallar ni de som för diskussion för påhoppare och oseriösa...
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du har inte koll på vad som krävs för att kunna producera dessa maskiner?
eller ska vi importera allt?
Inte ha någon som helst inhemsk produktion när det gäller allt från gruvdrift till färdig produkt...

Hade man läst vad jag skrev så hade man förstått vad cementa kom in i bilden någonstans... ;) och då insett att hinder finns för denna utveckling... vilka blir stora och svåra att överkomma...
Ja men det var inte det jag pratade om från början.
Självklart kommer det produceras annars så blir det ju inget.
På allvar undrar jag om du och andra verkligen tror att utveckling inte kommer ske? Kommer vi stå och stampa på samma hela tiden?
Det har inte varit så historiskt och det kommer inte bli så i framtiden.
Man brukar säga att problem är till för att lösas.

Bakåtsträvare och sådana mot utveckling har inte fått plats historiskt, utveckling har skett
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Förutom mär det inte finns el.
Då blir det svårt att fly om alla har elbilar som inte laddats eftersom den lede fi naturligtvis har slagit ut landets elförsörjning.
Så du tänker fly din fegis! Själv kommer jag stanna och slåss för att försvara kvinnor, barn och elproducenter.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.