Marike
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Förutom mär det inte finns el.
En gammeldiesel behöver ingen el för att gå, puttar man igång den så krävs noll el. Jag tänker alltså i ett läge av kris/krig. Då blir det svårt att fly om alla har elbilar som inte laddats eftersom den lede fi naturligtvis har slagit ut landets elförsörjning.
Lede Fi får väl inte komma om de inte kör på el? Det finns det säkert en skriven A4-sida på.
 
  • Haha
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Förutom mär det inte finns el.
En gammeldiesel behöver ingen el för att gå, puttar man igång den så krävs noll el. Jag tänker alltså i ett läge av kris/krig. Då blir det svårt att fly om alla har elbilar som inte laddats eftersom den lede fi naturligtvis har slagit ut landets elförsörjning.
Och hur många klarar av att inte se på mobilen eller datorn...
precis som du skriver så är elförsörjningen ett av det viktigaste mål att angripa i ett modernt samhälle vid konflikt...

diesel får man alltid tag på.. värre med el.. den lagras inte på samma sätt...
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Lede Fi får väl inte komma om de inte kör på el? Det finns det säkert en skriven A4-sida på.
Eller så kör även fienden på el..och då båda väntar på att laddning skall ske så spelar de poker och blir bästa vänner... kriget över..

näää... snarare att de går tillbaka till att slå ihjäl varandra med stenar...;):rofl:
 
Marike
Maskintok skrev:
Eller så kör även fienden på el..och då båda väntar på att laddning skall ske så spelar de poker och blir bästa vänner... kriget över..

näää... snarare att de går tillbaka till att slå ihjäl varandra med stenar...;):rofl:
Tja, kanske, vi får kanske se, om så är fallet är det bara att följa strömmen.
 
  • Haha
tompas11
  • Laddar…
P
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Förutom att du måste stanna och ladda var 500:e kilometer eller så, kass värme på vintern, kan inte dra husvagn och kör runt med ett halvt ton brandfarliga batterier som kostar några hundra tusen att byta efter några år eller efter en liten krock med en idiot som inte kände till högerregeln.
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 4 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Tja, kanske, vi får kanske se, om så är fallet är det bara att följa strömmen.
aldrig..
Louise Hoffsten sjöng.. endast en död fisk följer strömmen..
Jag är varken död eller fisk...
Så jag följer ingen ström... ;)
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Har absolut inte läst alla inlägg så kanske redan sagts, nästa generationen batterier från Tesla verkar få en återladdningsgrad som gör att de förväntas snarare återanvändas mellan bilar än tvärt om. Dvs batterierna kan laddas i stort sätt helt utan förslitning och kommer att räcka längre än bilen anses moderna så när den kan gå till skrot kan batteriet säljas vidare (om det räcker så länge så finns det säkert batterier ytterligare en generation bättre men byte över batteri lär inte vara något att ligga sömnlös över).

Jag vet inte vad ni har för elavtal men nog betalar jag energiskatt redan, inte lika dyrt som på dieseln men nog finns den där redan, är väl bara att skruva på kranen om man vill öka kassa inflödet.
 
  • Gilla
jcoboy
  • Laddar…
Marike
P Peter787 skrev:
Förutom att du måste stanna och ladda var 500:e kilometer eller så, kass värme på vintern, kan inte dra husvagn och kör runt med ett halvt ton brandfarliga batterier som kostar några hundra tusen att byta efter några år eller en liten krock med en idiot som inte kände till högerregeln.
Alternativet är ju batteribyten. https://elbilen.se/nyheter/nytt-system-for-batteribyte-ska-testas-i-sverige/
Vad jag tror ett vettigt alternativ. Alltid friska batterier. Snabba byten. Skattmasen får lätt att beskatta. Man slipper faran med batteribränder i bostadsområden. Det har många fördelar. Om man nu nödvändigtvis måste överge Ottomotorn. Bättre använda elen att tillverka vätgas, det är lika rent det. Faktiskt renare då vi slipper okontrollerade batterier.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
aldrig..
Louise Hoffsten sjöng.. endast en död fisk följer strömmen..
Jag är varken död eller fisk...
Så jag följer ingen ström... ;)
He, men om Lede Fi kommer så blir det kanske så.:poop:
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Jo just..
Och du hade bra koll märker jag på när värderna på gräset går ner?
Och hur fort nytröskad säd kan mögla, om den inte har en låg fukthalt...
vilket gör att det inte finns tid eller möjlighet att hålla på att ladda eller byta traktorer...

Seem jag vet inte ena hur jag ska svara på ett problem du just hittade på.
Marike Marike skrev:
Jag har haft en SAAB tvåtakt, där kunde man snacka utsläpp, nej det var inte bättre förr. Men denna hysteri om co2 förstår jag inte. Jag har länge förespråkat räddande av urskogarna och nyplantering. Glädjande hörde jag att världssamfundet nu var inne på samma väg, att med ekonomiska medel få länder att sluta skövla. Men de vill väl utvecklas de med, därför bör de som försöker överleva av skövling-odling istället bli skogsvårdare betalda av de som förbrukar mest syre/genererar mest co2. För även om co2 stannar vid markytan så kommer det att påverka oss direkt. Förresten är lustgas 100-falt värre än co2, och det är inte roligt, eller jo den är rolig.
Jo tack, bättre va det inte förr :)
Hysterin finns det massvis med info om på nätet för den som är manad att läsa. Gillar dina teorier om gasens tyngd men hade det inte blåst så jävligt hade jag köpt rakt av :p
Ny skog kontra gammal, ja nej.. jag vet för lite..

Men kärnkraft vill jag ha ! Det ska inte ta mer än 7 minuter att få massa mil på sin traktor ;)
 
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Skatt på fordon går till fordon lika lite som matmomsen går till mat Alla skattepengar hamnar i en stor hink och putsas ut efter politiska beslut.
Om vägarna inte håller den kvalitét du önskar beror det på att majoriteten av svenskarna inte tycker det behövs.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Seem jag vet inte ena hur jag ska svara på ett problem du just hittade på.


Jo tack, bättre va det inte förr :)
Hysterin finns det massvis med info om på nätet för den som är manad att läsa. Gillar dina teorier om gasens tyngd men hade det inte blåst så jävligt hade jag köpt rakt av :p
Ny skog kontra gammal, ja nej.. jag vet för lite..

Men kärnkraft vill jag ha ! Det ska inte ta mer än 7 minuter att få massa mil på sin traktor ;)
att näringsvärde går ur gräset är inget hittepå.. ;)..
Det hade man vetat om man hade koll..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
att näringsvärde går ur gräset är inget hittepå.. ;)..
Det hade man vetat om man hade koll..

Men kontentan är att det går inte att köra stora maskiner på el för att gräset blir dåligt och det vet du för att du testat eller för att du kan se in i framtiden ? Eller du kanske greppar efter strå nu :crysmile:

Fossilt är inte lösning, det är ett problem som ska lösas. Eldrift är en del i en lösning inte ett helt pussel detta hade vetat om du haft koll.
 
galento
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Men kontentan är att det går inte att köra stora maskiner på el för att gräset blir dåligt och det vet du för att du testat eller för att du kan se in i framtiden ? Eller du kanske greppar efter strå nu :crysmile:

Fossilt är inte lösning, det är ett problem som ska lösas. Eldrift är en del i en lösning inte ett helt pussel detta hade vetat om du haft koll.
Nej kontentan blir att när väl den där traktorn slagit allt gräs är batteriet slut om ens den hunnit göra allt jobbet..
vilket jag tvivlar starkt på.. ;)

Då ska bonden byta batteri eller traktor..
Sedan ska den stränga eller om den gör hö.. vända åtskilliga gånger.. Vilket kommer kräva många traktorer eller batterier..

Så nä, hade du varit insatt i detta så hade du i din iver över statusprylar och eldrift, förstått ganska fort att detta är ohållbart..

Eller bara den lilla saken att när temperaturen sjunker så gör även effekten i ett batteri.. ;)
vilket har visats när det gäller motorsågar och röjsågar med denna drift...
Har ganska bra koll på hur det är för de maskiner som är eldrivna i skogsbruket..
De är ingen höjdare på vintern.. :cool:
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.