Magnus E K
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Lekrum och samsovning fick mig att tänka på LAB nr1 Movehome. Ett projekt som gick ut på att man ritade ett hus som utgick ifrån studier kring hur moderna barnfamiljer spenderade sin tid i hemmet. Resultatet var ett enplanshus med en flexibel användning av rummen där föräldrasovrummet var extra stort för att rymma en stor säng för hela familjen och en avdelning i vardagsrummet som kan nyttjas som lekrum samt typ öppet mellan kök och vardagsrum.
[bild]
Fräckt med radiator på ytterväggen! Antar att huset har en villareaktor med konstant effekt så man behöver någonstans att dumpa värmen när den inte behövs inne?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara svårt att få bygglov för alla lösningar eftersom det finns specat vissa krav. Med en man som gått med kryckor hela sommaren så märker man ju verkligen hur oerhört viktigt det är med korta avstånd och sammanhängande bänkytor.
Jag förstår vad du menar, samtidigt vill vi gärna ha ett utspritt kök så att så många som möjligt kan arbeta samtidigt. Detta är nåt vi upptäckt när vi bott i en liten lägenhet, inte kul när alla inte kan hjälpa till pga av trånga utrymmen. Drömmen är ju att kunna vara två som lagar mat, två som bakar och flera barn som kan pyssla vid matbordet samtidigt.

Finns det avstånd som kan ställa till det vid bygglov, typ för långt mellan diskmaskin och häll?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Lekrum och samsovning fick mig att tänka på LAB nr1 Movehome. Ett projekt som gick ut på att man ritade ett hus som utgick ifrån studier kring hur moderna barnfamiljer spenderade sin tid i hemmet. Resultatet var ett enplanshus med en flexibel användning av rummen där föräldrasovrummet var extra stort för att rymma en stor säng för hela familjen och en avdelning i vardagsrummet som kan nyttjas som lekrum samt typ öppet mellan kök och vardagsrum.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Lab 01 verkar inte finnas kvar på hemsidan, vet du nåt mer om det projektet?
 
coconut
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Här finns lite mer information. Tar du kontakt med arkitektfirman som nämns där kan du nog få ännu mer insikt.

[länk]
Tack, gillar verkligen deras tankar!
 
BirgitS
F Fläktköparen skrev:
Jag förstår vad du menar, samtidigt vill vi gärna ha ett utspritt kök så att så många som möjligt kan arbeta samtidigt. Detta är nåt vi upptäckt när vi bott i en liten lägenhet, inte kul när alla inte kan hjälpa till pga av trånga utrymmen. Drömmen är ju att kunna vara två som lagar mat, två som bakar och flera barn som kan pyssla vid matbordet samtidigt.

Finns det avstånd som kan ställa till det vid bygglov, typ för långt mellan diskmaskin och häll?
Jag förstår men det är inte nödvändigt att dela upp ytan i separata delar. Vi är två som lagar mat ihop och vi har försökt stå på olika ställen (typ en på vardera sidan av diskhon) men det har alltid blivit så att vi till slut står bredvid varandra mellan diskhon och spisen. Där har vi 100 cm och det funkar hyfsat men i när köket ska renoveras så blir det 120 cm i stället. Jag tror att det beror på att det blir mycket mer praktiskt när allt finns samlat på ett ställe och man slipper flytta omkring ingredienserna så mycket.

Är det mer än 120 cm mellan två ställen så kan man inte stå emellan och flytta sakerna utan man måste bära några i taget emellan, t.ex. när man plockar ut ingredienser från kyl och frys så kan man lägga ifrån sig dem på en bänk som är max 120 cm ifrån, och då är det praktiskt om det stället också nås från diskhon utan att man först behöver gå fram och tillbaks flera gånger.

Diskmaskinens placering finns det inga krav på så vitt jag vet men det finns krav på att det ska vara 80-120 cm arbetsbänk mellan diskhon och hällen (vare sig mer eller mindre), passager ska vara minst 120 cm breda om det finns skåp/lådor som kan öppnas där och antagligen några till som jag inte kommer ihåg på rak arm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.