Bästa svaret

Gammelnörden
Lekrum och samsovning fick mig att tänka på LAB nr1 Movehome. Ett projekt som gick ut på att man ritade ett hus som utgick ifrån studier kring hur moderna barnfamiljer spenderade sin tid i hemmet. Resultatet var ett enplanshus med en flexibel användning av rummen där föräldrasovrummet var extra stort för att rymma en stor säng för hela familjen och en avdelning i vardagsrummet som kan nyttjas som lekrum samt typ öppet mellan kök och vardagsrum.
Ritning av enplanshus med öppen planlösning, stort föräldrasovrum och lekutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enplanshus av typen LAB nr1 Movehome i vinterlandskap vid skymningen med belysning som lyser upp fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enplanshus med modern design belyst på kvällen, öppna ytor synliga genom stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern hallinredning med planteringshyllor, skoförvaring och skateboard på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt enplanshus med öppen planlösning som visar ett kök med gröna skåp och svarta detaljer samt utsikt till lekrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning för lekrum med tält, gungbräda och inbyggd sittbänk vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplanshus med öppen planlösning som visar vardagsrum med sittbänkar, matplats och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Lekrum och samsovning fick mig att tänka på LAB nr1 Movehome. Ett projekt som gick ut på att man ritade ett hus som utgick ifrån studier kring hur moderna barnfamiljer spenderade sin tid i hemmet. Resultatet var ett enplanshus med en flexibel användning av rummen där föräldrasovrummet var extra stort för att rymma en stor säng för hela familjen och en avdelning i vardagsrummet som kan nyttjas som lekrum samt typ öppet mellan kök och vardagsrum.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Grymt! Det är precis nåt sånt vi tänkt oss, här kan vi nog hitta mycket intressent. Spontant gillar jag dock inte den långa korridoren, jag skulle funderat på att ta bort den övre köks väggen och flytta dem till motsatt sida istället så slipper man en onödig korridor med "oanvändbara" kvadratmeter. Men det finns säkert en bra anledning till att de gjort så.
 
T Turbo_Tail skrev:
Det jag menar är att (kvadratiska) rum inte behöver "radas upp" kring ett vardagsrum och att man inte är fast i att ytterväggarna är rektangulära. Ett exempel bland hundra:

[bild]

I detta specifika fallet så är planlösningen för ett stockhus och därför uppfyller de extra knutarna även ett annat syfte, nämligen att stabilisera och bryta av väggarna.
Ingen diss men detta känns för mig väldigt gammaldags, små trånga korridorer med förlorade kvadratmeter. Den förvaring du syftar på skapar bara korridorer, tycker jag.
 
BirgitS
F Fläktköparen skrev:
Spontant gillar jag dock inte den långa korridoren, jag skulle funderat på att ta bort den övre köks väggen och flytta dem till motsatt sida istället så slipper man en onödig korridor med "oanvändbara" kvadratmeter. Men det finns säkert en bra anledning till att de gjort så.
Sovrummen blir tystare och korridoren används ju till en massa garderober så tar man bort den får man i stället göra en klädkammare som också behöver många kvadratmeter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Häll 80 cm
Arbetsyta minst 80 cm
Diskho minst 60 cm
Avställningsyta minst 40 cm på vardera sidan.
Det blir minimimått på allt där om det ska få plats på 3 m och det brukar inte bli bra. Dessutom hamnar då diskmaskinen mellan hon och hällen vilket inte är särskilt praktiskt.
Det finns även utrymme för arbetsytor och 2 diskmaskiner på kanterna är tanken. Så ingen diskmaskin i köksön är tanken.
 
T
F Fläktköparen skrev:
Ingen diss men detta känns för mig väldigt gammaldags, små trånga korridorer med förlorade kvadratmeter. Den förvaring du syftar på skapar bara korridorer, tycker jag.
Det tar jag inte ställning till eftersom det ju verkligen inte var min poäng med exemplet, utan poängen var ju att en lekman inte har samma kunskap och förmåga att lösa problem som uppstår då man försöker få en fungerande planlösningen med ett visst antal element som man vill få med.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sovrummen blir tystare och korridoren används ju till en massa garderober så tar man bort den får man i stället göra en klädkammare som också behöver många kvadratmeter.
Du har nog rätt i att det är därför de gjort så! Jag skulle dock funderat på att göra Sovrummen större istället och ha garderoberna där inne. Men som sagts tidigare av andra så är de ju proffs och bör ha tänkt igenom det rätt noga. Hursomhelst gillar jag tankarna där supermycket, känns modernt och smart!
 
Redigerat:
BirgitS
F Fläktköparen skrev:
Det finns även utrymme för arbetsytor och 2 diskmaskiner på kanterna är tanken. Så ingen diskmaskin i köksön är tanken.
Det kan vara svårt att få bygglov för alla lösningar eftersom det finns specat vissa krav. Med en man som gått med kryckor hela sommaren så märker man ju verkligen hur oerhört viktigt det är med korta avstånd och sammanhängande bänkytor.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Det tar jag inte ställning till eftersom det ju verkligen inte var min poäng med exemplet, utan poängen var ju att en lekman inte har samma kunskap och förmåga att lösa problem som uppstår då man försöker få en fungerande planlösningen med ett visst antal element som man vill få med.
Nä det håller jag med om, men att arkitekter alltid har rätt stämmer inte. Bara att titta på många sjuttitalshus, människan utvecklas så det som var rätt och smart för 20 år sen är inte det idag.
 
T
F Fläktköparen skrev:
Du har nog rätt i att det är därför de gjort så! Jag skulle dock funderat på att göra Sovrummen större istället och ha garderoberna där inne. Men som sagts tidigare av andra så är de ju proffs och bör ha tänkt igenom det rätt noga. Hursomhelst gillar jag tankarna där supermycket, känns modernt och smart!
Varför skall garderober vara i sovrummen? Bara för att det har varit praxis i 50+ år? Det är ju egentligen skitdumt att förvara (rena) kläder i sovrummen, då man ju oftast står i badrummet då man vill ha rena/andra kläder! Vi som har sovrummen på övre våningen och bastu/badrum på nedre våningen så springer ju nakna med en våt handduk upp i trappan genom halva huset bara för att få rena kläder efter en dusch - idiotiskt då man tänker på det! Sen skall ju handduken ned för trappan igen för att hängas upp i badrummet/hjälpkök...
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T
F Fläktköparen skrev:
Nä det håller jag med om, men att arkitekter alltid har rätt stämmer inte. Bara att titta på många sjuttitalshus, människan utvecklas så det som var rätt och smart för 20 år sen är inte det idag.
Rena arkitektritade hus har ju oftast de mest idiotiska plalösningarna till mycket dyra priser. Jag har hela tiden pratat om att uttnyttja alla de planlösningar från etablerade husleverantörer som gratis finns till förfogande på nätet för att få en början. Dessa planlösningar är ofta väldigt bra lämpade för t.ex. barnfamiljer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Rena arkitektritade hus har ju oftast de mest idiotiska plalösningarna till mycket dyra priser. Jag har hela tiden pratat om att uttnyttja alla de planlösningar från etablerade husleverantörer som gratis finns till förfogande på nätet för att få en början. Dessa planlösningar är ofta väldigt bra lämpade för t.ex. barnfamiljer.
Nu finns det ju duktiga och mindre duktiga arkitekter på samma sätt som det finns o/duktiga husbyggare, o/duktiga byråkrater, o/duktiga elektriker etc etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Varför skall garderober vara i sovrummen? Bara för att det har varit praxis i 50+ år? Det är ju egentligen skitdumt att förvara (rena) kläder i sovrummen, då man ju oftast står i badrummet då man vill ha rena/andra kläder! Vi som har sovrummen på övre våningen och bastu/badrum på nedre våningen så springer ju nakna med en våt handduk upp i trappan genom halva huset bara för att få rena kläder efter en dusch - idiotiskt då man tänker på det! Sen skall ju handduken ned för trappan igen för att hängas upp i badrummet/hjälpkök...
Jag håller med i stort, ännu värre att ha dem i en korridor. Bästa kanske vore att ha dem i badrummet, men då kanske man får fuktproblem istället?
 
T
F Fläktköparen skrev:
Jag håller med i stort, ännu värre att ha dem i en korridor. Bästa kanske vore att ha dem i badrummet, men då kanske man får fuktproblem istället?
Nä, det blir nog ingen hit.

Min tanke är att man borde få tillstånd ett separat lite lyxigare klädvårdsrum med garderober och "loungekänsla" i anslutning till både badrummet och tvättstuga.
 
T
yonna yonna skrev:
Nu finns det ju duktiga och mindre duktiga arkitekter på samma sätt som det finns o/duktiga husbyggare, o/duktiga byråkrater, o/duktiga elektriker etc etc.
Jovars, så är det. Men de flesta arkitektritade hus visar ju endast hur arkitekten med våld velat visa omgivningen hur speciella/säregna/storslagna lösningar just den arkitekten är kababel att komma på samt en vilja av husägaren att visa hur mycket pengar man kan plöja ner i ett hus..? :sleep:
 
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.