HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Jag har kikat lätt på planlösningen och även om jag ser en del förbättringar så är det inte det jag ser som det största problemet.

Att du har ett genuint intresse för att rita vet jag sedan innan och har full förståelse för det, för jag själv har samma intresse.

Problemet med detta huset som jag ser det är att det är så otroligt nischat. Ett lyxhus med en totalyta om 700m² som dessutom är ett sluttningshus. Storleken på huset sätter begränsningar på tomt, kostnaden på bygget lär ju landa på >20 miljoner vilket innebär att det bara är det absoluta toppskiktet i Sverige som kunnat bygga detta huset, på den tomt du tänkt dig.

Sådana hus har jag svårt att se skulle byggas på löpande band, jag kan tänka mig att det på sin höjd handlar om 1-2 hus om året som faktiskt är av den kalibern, om ens det. Då klientelet redan där är extremt nischat så ska de dessutom ha en tomt med rätt förutsättningar för detta huset, sen ska man dessutom ha en detaljplan eller ett förhandsbesked som tillåter storleken.. ja du förstår själv.

Det gör att hur välplanerat detta huset än är så är klientelet så litet att det troligtvis aldrig blivit byggt, och det är även där jag känner att hela grejen då blir förlorad.

I något svar nämnde du något om "varför finns det då typhus" eller i stil med det. Svaret är enkelt, ett typhus fungerar därför att man fokuserar på den större skalan.

Mitt råd är att vill du rita hus och publicera här för att få ett omdöme kring designen, fokusera då på hus som hade fungerat för den större massan! Det kan antingen vara ett välplanerat familjehus eller det lite lyxigare pensionärs huset, men det bör vara hus som medparten faktiskt hade kunnat bygga. Då kommer du garanterat få en bättre feedback här och en bättre förståelse från forumet.
Jag ritar naturligtvis fantasier, såklart ska jag inte bygga huset. Men när jag gjorde om huset tycker jag inte det är svårplacerat.

14df94be3afa8d09b6d1d7212f7384eb.jpg
 
Allt är ju relativt.

Om jag ändå ska analysera den planlösningen (utan att ha speciellt många konkreta tips på förbättringar) så ser jag följande
- Väldigt mycket korridorer
- Skafferiet är långt ifrån köket
- Sovrummen på bottenplan kommer vara kolsvarta pga balkongens stora överhäng
- Hobbyrummet kommer stöta på problem pga att garaget är placerat ovanpå. Pelare lär vara ett måste, alternativet är ett rejält kraftigt bjälklag = påverkan på takhöjden.

Jag gillar dock layouten för kök/vrum/hall. Öppen planlösning men ändå avskiljt kök. Man ser även rakt igenom huset när man kommer in vilket är ett stort plus. I övrigt är det väldigt gott om förvaring, kanske nästan lite "slösaktigt" mycket?

På bottenplan hade jag haft en liten ommöblering av laundry, intilliggande closet och bathroom. Just pga att det redan finns så gott om förvaring så hade jag istället konverterat om det förrådet till en groventré i anslutning till tvättstugan.
Där uppe hade jag tagit bort "bathroom" och även korridoren vid "closet"/"bedroom", gjort hela ytan till sovrum och delat av "storage" i 2 halvor, en för badrum och en för walk-in-closet. Det gamla "bathroom" hade jag istället gjort en sluss utav så att man kunnat gå från garaget direkt in i huset men ändå ha någonstans att hänga av sig kläderna. Väggen mot "study" och korridoren till sovrummet hade jag nog tagit bort för att istället utnyttja golvytan mer effektivt.
Där nere hade jag tagit bort den lilla "closet" i "bedroom" och gjort samma upplägg som våningen ovanför, på så vis får man 2st master bedrooms, eller ett fullkittat gästrum som man så vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja det måste det kanske, det gör mig ingenting. Annars tycker jag det är fult med stolpar innomhus. Sånt tyckte man var tufft i början på 90-talet typ, men eftersom det ska vara utomhus-känsla i vinterträdgården gör det inget.

Hur tänker du med takbjälklaget...? Jag vet inte om det ska vara platt tak över vinterträdgården eller takfönster (som det brukar vara i vinterträdgårdar). Men har inte tagit mig an att rita i 3D än, så får se...
i vilket program har du gjort ritningarna i?
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
i vilket program har du gjort ritningarna i?
SketchUp.
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Där uppe hade jag tagit bort "bathroom" och även korridoren vid "closet"/"bedroom", gjort hela ytan till sovrum och delat av "storage" i 2 halvor, en för badrum och en för walk-in-closet.
Ta bort badrummet? Var ska det va då? Om man tar bort korridoren mellan arbetsrummet och sovrummet/KLK måste man ju gå igenom antingen sovrummet eller arbetsrummet för att komma till vinterträdgården.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ta bort badrummet? Var ska det va då? Om man tar bort korridoren mellan arbetsrummet och sovrummet/KLK måste man ju gå igenom antingen sovrummet eller arbetsrummet för att komma till vinterträdgården.
Här är ju ett praktexempel på svar från dig, som gör att du får den respons du får.

Jag har radat upp flera synpunkter/förbättringar/tips men du väljer att bara ta in och fokusera på en liten del. Denna lilla del har du dessutom missförstått, kanske formulerade jag mig lite otydligt, kanske inte.

Problemet är att du går mot attack, kanske just att du inte förstår, eller så är det för att jag har en åsikt. I ärlighetens namn vet jag inte själv svaret där. Jag vet bara att det är tråkigt att vilja ge dig tips och feedback och bli dåligt bemött för att man försöker vara till hjälp.

För att ändå besvara denna del:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ta bort badrummet? Var ska det va då? Om man tar bort korridoren mellan arbetsrummet och sovrummet/KLK måste man ju gå igenom antingen sovrummet eller arbetsrummet för att komma till vinterträdgården.
Så får du här mitt svar.

Angående badrummet så står svaret i mitt tidigare inlägg, så jag hänvisar dig till att återigen läsa igenom inlägg #122.

Som svar på det andra så får du ett, både ja och nej svar. Korridoren mellan sovrum och arbetsrum är kvar, men genom att ta bort väggen mot arbetsrummet (inte flytta någon vägg, inte förlänga någon vägg) så suddas korridoren ut. Så man behöver vare sig gå igenom sovrum eller arbetsrum för att nå vinterträdgården. Se lösningen lite som ett öppet allrum, lite i stuk med Intressanta hus C131:1's lösning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Apropå dörrar som slår i varandra. Om du är i ditt sovrum och ska in i din klädkammare vill du nog inte ha din dörr öppen ändå när du byter om. Så det är en bra ursäkt att du måste stänga din dörr för att slippa att folk ser in när du fixar med dina kläder.
Varför skulle jag stänga dörren för att öppna garderoben om jag går runt naken i huset annars? Är du amerikan?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Inte ett dugg? :rofl: Utmaningen är ju att få det både snyggt och praktiskt (och bekvämt). Hur ska dom duscharna få plats där menar du. Om du inte har en dörr till duscharna får man knacka på och fråga om dom duschat klart för att får gå på toa istället.
Man behöver ingen dörr till duschen, det räcker med en genomskinlig glasvägg. får utmärkt plats där du ritat tvättställen. Om man kan bada bastu tillsammans kan man nog stå ut med att se varandra i duschen också.
 
  • Älska
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Reflekterande ljusbrunn? Hur menar du? Jag tror två källarfönster ger mindre ljus än två dubbla dörrfönster med balkong och växthus utanför. Men vem vet.
Du verkar tro att hela sidoväggarna är i stort sett förtäckta i souterränghus, men vanligtvis ser man faktiskt större delen och det brukar inte vara något problem att ha rätt stora fönster även på sidoväggarna.

Sedan är det lite kul att du i stora sovrummet ritar dörrarna så att man måste stänga sovrumsdörren för att komma åt garderoben, och skyller på att det är bra att tvingas stänga om sig när man byter om.

Och sedan ha 4 sovrum innanför poolen där man tvingas visa upp sig för hela världen via dubbeldörrarna ut på altanen. Inget privatliv där inte.
 
  • Älska
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag ritar naturligtvis fantasier, såklart ska jag inte bygga huset. Men när jag gjorde om huset tycker jag inte det är svårplacerat.

[bild]
fireplace är något nytt i ett enfamiljshus, men det kanske kunde vara ett alternativ till räddningstjänsten
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Här är ju ett praktexempel på svar från dig, som gör att du får den respons du får.

Jag har radat upp flera synpunkter/förbättringar/tips men du väljer att bara ta in och fokusera på en liten del. Denna lilla del har du dessutom missförstått, kanske formulerade jag mig lite otydligt, kanske inte.

Problemet är att du går mot attack, kanske just att du inte förstår, eller så är det för att jag har en åsikt. I ärlighetens namn vet jag inte själv svaret där. Jag vet bara att det är tråkigt att vilja ge dig tips och feedback och bli dåligt bemött för att man försöker vara till hjälp.

För att ändå besvara denna del:

Så får du här mitt svar.

Angående badrummet så står svaret i mitt tidigare inlägg, så jag hänvisar dig till att återigen läsa igenom inlägg #122.

Som svar på det andra så får du ett, både ja och nej svar. Korridoren mellan sovrum och arbetsrum är kvar, men genom att ta bort väggen mot arbetsrummet (inte flytta någon vägg, inte förlänga någon vägg) så suddas korridoren ut. Så man behöver vare sig gå igenom sovrum eller arbetsrum för att nå vinterträdgården. Se lösningen lite som ett öppet allrum, lite i stuk med Intressanta hus C131:1's lösning.
När har jag gått till attack?

Men jag tror jag förstår hur du menade med sovrummet garderoben och badrummet. Du menar att man ska gå igenom vinterträdgården för att komma till sovrummet? Ja, det kan man ju göra.

Men det där med arbetsrummet, då kan man ju inte stänga om sig om man vill jobba i fred. Eller har jag missförstått nåt nu igen?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
När har jag gått till attack?

Men jag tror jag förstår hur du menade med sovrummet garderoben och badrummet. Du menar att man ska gå igenom vinterträdgården för att komma till sovrummet? Ja, det kan man ju göra.

Men det där med arbetsrummet, då kan man ju inte stänga om sig om man vill jobba i fred. Eller har jag missförstått nåt nu igen?
Varför är vinterträdgården så viktig?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle jag stänga dörren för att öppna garderoben om jag går runt naken i huset annars? Är du amerikan?
Nej går man runt naken i huset behöver man ju inte stänga om sitt sovrum när man klär om. Men jag går inte runt naken i ett helt hus.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Man behöver ingen dörr till duschen, det räcker med en genomskinlig glasvägg. får utmärkt plats där du ritat tvättställen. Om man kan bada bastu tillsammans kan man nog stå ut med att se varandra i duschen också.
Nu pratade jag ju om toan.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Du verkar tro att hela sidoväggarna är i stort sett förtäckta i souterränghus, men vanligtvis ser man faktiskt större delen och det brukar inte vara något problem att ha rätt stora fönster även på sidoväggarna.

Sedan är det lite kul att du i stora sovrummet ritar dörrarna så att man måste stänga sovrumsdörren för att komma åt garderoben, och skyller på att det är bra att tvingas stänga om sig när man byter om.

Och sedan ha 4 sovrum innanför poolen där man tvingas visa upp sig för hela världen via dubbeldörrarna ut på altanen. Inget privatliv där inte.
Nej men en del av sidornas vägg i ett sluttningshus kan inte ha vanliga fönster, där får det bara plats källarfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.