HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
fireplace är något nytt i ett enfamiljshus, men det kanske kunde vara ett alternativ till räddningstjänsten
Vad menar du? Vad är det för nytt med öppen spis i ett enfamiljshus?
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
Varför är vinterträdgården så viktig?
Jag gillar inte kallt väder. Eller vad är din poäng?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad menar du? Vad är det för nytt med öppen spis i ett enfamiljshus?
missuppfatta nog ritningen
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag gillar inte kallt väder. Eller vad är din poäng?
Gillar man inte kallt väder kanske man ska bygga ett enklare hus i Spanien;)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dom har dom mått som krävs.

Det första jag skrev i trådstarten var: "Har bara gjort en enkel ritning än så länge."

Måste alla hus ha det? Är det en ny regel? Kan man ha sånt i tvättstugan? Annars kanske en klädkammare kan göras om till det. Men det sk ajag tänka på.

Det finns ett badkar också. Varför är dom dumt placerade...?

Det är en toalett. Det är bara uppdelat så duschavdelningen är mer privat och gästerna kan gå på toa utan att rota i det privata.

Vilken av dom? På vilket vis?
Det blev lite konstigt när jag citerar ditt inlägg men ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Gällande toaletterna upplever jagg dem som små med tanke på dina intentioner (lyx-hus).

I skolan skulle vi rita höghus med lägenheter. Varje kvadratmeter kostar så därför skulle vi hålla nere antalet kvadratmeter så mycket som möjligt. Det var inga större problem att rita små lägenheter, problemet uppstod när man skulle få plats för betjäningsytor (enligt SS 91 42 21) och ytor för tekniska installationer så som ventilationsanläggning, värmesnläggning, VVB och plats för ex. Nätverk och elcentral. Det var då det roliga började ;)

Med en möblering och måttsättning blir ritningen mycket enklare att tyda och det blir lättare att få en bild av dispositionen. På så sätt kan du få bättre kritik och förståelse för de val du gör.

Gällande köket och spis och utslagsvask är de resultatet av att Sverige en gång i tiden bedrev intensiv forskning på hur rörelsemönster i köket ser ut och för att man med en kastrull full med kokande vatten inte ska behöva gå med den över golvet och riskera skållning.

Planritning av bottenvåningen i ett hus med pool, jacuzzi, vinterträdgård, hobbyrum, sovrum, badrum, tvättstuga och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppning inåt ger väldigt liten förvaringsyta. En vanligt trapp är inte mer än 1.2m bred, det finns inget bättre du kan göra av det utrymmet? Jag hade även valt att ändra hängningen på dörren till tvättstugan, som det är nu måste man stänga dörren för att komma åt alla skåpen.

Gällande duscharna och dess placeringar: i källaren är de så långt bort från jacuzzi som det bara går, dessutom bakom toaletten. På entréplan ser det ut att vara ett badkar, till vilken nytta? Slutligen så hade jag gärna sett ett master- bedroom med wic och egen toalett och badkar, kanske ett större hörnbadkar?
 
N NoOne2k skrev:
Det blev lite konstigt när jag citerar ditt inlägg men ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Gällande toaletterna upplever jagg dem som små med tanke på dina intentioner (lyx-hus).

I skolan skulle vi rita höghus med lägenheter. Varje kvadratmeter kostar så därför skulle vi hålla nere antalet kvadratmeter så mycket som möjligt. Det var inga större problem att rita små lägenheter, problemet uppstod när man skulle få plats för betjäningsytor (enligt SS 91 42 21) och ytor för tekniska installationer så som ventilationsanläggning, värmesnläggning, VVB och plats för ex. Nätverk och elcentral. Det var då det roliga började ;)

Med en möblering och måttsättning blir ritningen mycket enklare att tyda och det blir lättare att få en bild av dispositionen. På så sätt kan du få bättre kritik och förståelse för de val du gör.

Gällande köket och spis och utslagsvask är de resultatet av att Sverige en gång i tiden bedrev intensiv forskning på hur rörelsemönster i köket ser ut och för att man med en kastrull full med kokande vatten inte ska behöva gå med den över golvet och riskera skållning.

[bild]
Öppning inåt ger väldigt liten förvaringsyta. En vanligt trapp är inte mer än 1.2m bred, det finns inget bättre du kan göra av det utrymmet? Jag hade även valt att ändra hängningen på dörren till tvättstugan, som det är nu måste man stänga dörren för att komma åt alla skåpen.

Gällande duscharna och dess placeringar: i källaren är de så långt bort från jacuzzi som det bara går, dessutom bakom toaletten. På entréplan ser det ut att vara ett badkar, till vilken nytta? Slutligen så hade jag gärna sett ett master- bedroom med wic och egen toalett och badkar, kanske ett större hörnbadkar?
Finns det inte byggregler som säger att minst en utrymningsväg från ett rum ska öppnas utåt?
 
Violina Violina skrev:
Finns det inte byggregler som säger att minst en utrymningsväg från ett rum ska öppnas utåt?
TS hus är som han själv beskriver ett fantasihus men inte genomtänkt för fem öre
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
Gillar man inte kallt väder kanske man ska bygga ett enklare hus i Spanien;)
Om man måste bo i ett kallt land då p.g.a. att man har jobb, familj osv. här?
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Här är ju ett praktexempel på svar från dig, som gör att du får den respons du får.
Såg du inte att jag hade tryckt på Gilla-knappen för ditt inlägg?

Sen måste ite alla tycka lika. Man får väl diskutera och prata om något. Ska jag bara lyda alla er direkt? Vore ju helt absurt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Om man måste bo i ett kallt land då p.g.a. att man har jobb, familj osv. här?
Familjen kan ju flytta med till Spanien och det finns säkert jobb där
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
Familjen kan ju flytta med till Spanien och det finns säkert jobb där
Så är inte alltid fallet.
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
TS hus är som han själv beskriver ett fantasihus men inte genomtänkt för fem öre
Vilket av dom två husen menar du då?
 
HOBBY ARCHITECT
N NoOne2k skrev:
Det blev lite konstigt när jag citerar ditt inlägg men ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Gällande toaletterna upplever jagg dem som små med tanke på dina intentioner (lyx-hus).

I skolan skulle vi rita höghus med lägenheter. Varje kvadratmeter kostar så därför skulle vi hålla nere antalet kvadratmeter så mycket som möjligt. Det var inga större problem att rita små lägenheter, problemet uppstod när man skulle få plats för betjäningsytor (enligt SS 91 42 21) och ytor för tekniska installationer så som ventilationsanläggning, värmesnläggning, VVB och plats för ex. Nätverk och elcentral. Det var då det roliga började ;)

Med en möblering och måttsättning blir ritningen mycket enklare att tyda och det blir lättare att få en bild av dispositionen. På så sätt kan du få bättre kritik och förståelse för de val du gör.

Gällande köket och spis och utslagsvask är de resultatet av att Sverige en gång i tiden bedrev intensiv forskning på hur rörelsemönster i köket ser ut och för att man med en kastrull full med kokande vatten inte ska behöva gå med den över golvet och riskera skållning.

[bild]
Öppning inåt ger väldigt liten förvaringsyta. En vanligt trapp är inte mer än 1.2m bred, det finns inget bättre du kan göra av det utrymmet? Jag hade även valt att ändra hängningen på dörren till tvättstugan, som det är nu måste man stänga dörren för att komma åt alla skåpen.

Gällande duscharna och dess placeringar: i källaren är de så långt bort från jacuzzi som det bara går, dessutom bakom toaletten. På entréplan ser det ut att vara ett badkar, till vilken nytta? Slutligen så hade jag gärna sett ett master- bedroom med wic och egen toalett och badkar, kanske ett större hörnbadkar?
Som sagt, med lyxhus menar jag att det är 700 kvm. Hade jag inte varnat och skrivit att det var ett lyxhus fån början hade nog folk skrivit att vem fan bygger ett hus på 700 kvm.

Som sagt så var det första jag skrev i tråden att det bara är enkla skisser än så länge eftersom jag håller på att rita och fila på det.

Så man får inte bara ha spisen och diskhon mittemot varandra?

Det finns även en klädkammar mitt emot, men visst kan man göra så, men folk klagar ju på att dörrarna svänger i vägen för där man går.

Ja det där med badrummet långt från bubbelpoolen har jag ändrat i den andra versionen av huset.

Badkaret är till för att man ska kunna ta ett smidigt bad naken för sig själv om man inte vill bada på ett större mer allmänt ställe som poolen eller bubbelpoolen. Kanske rensas poolerna för tillfället och därmed är vattnet utsläppt. Men det är inte viktigt. Men jag måste erkänna att jag är fascinerad av badkar inbyggda i kakel, det är snyggt och mysigt på nåt vis.
 
Gammelnörden
Utifrån andra inlägg på forumet får jag känslan att din främsta passion är att rita just planlösningar och utifrån det kan jag varmt rekommendera RoomSketcher. Det är ett lätt program att lära sig där man har möjligheten att kunna se planlösningen i 3D. Om man betalar lite extra kan man även gå runt i huset och få en upplevelse och känsla för hur idéerna funkar i "verkligheten". Det är ett lätt och bra sätt att lära sig gå från planlösningar till att tänka hus.

För ett hus är så mkt mera än bara en samling abstrakta ytor och kvadratmetrar som ska pusslas ihop. Du visade tidigare prov på att du tittar mkt och brett på andra "proffsiga" arkitekters verk och personligen tycker jag att den viktigaste lärdomen man kan ta till sig genom att studera arkitektur och arkitekters ritningar är att de val som görs ofta handlar om rytm mellan stängda och öppna ytor, riktning och flöde hur man rör sig i huset och ljus, siktlinjer, utsikt, insyn, proportioner mm. för arkitektur är tredimensionell och material, platsens förutsättningar samt konstruktionstekniska lösningar sätter ramen för besluten. En tavla är inte fullständig utan sin ram...:geek:

Med ditt intresse för arkitektur ska du någon gång försöka ta dig till Alhambra beläget i närheten av Granada i Spanien. Det är förkroppsligandet av det jag försökt beskriva. Jag skulle också vilja tipsa om att läsa biografier om de främsta namnen inom arkitektur för det är väldigt intressant att få en fördjupad förståelse för hur ideologi påverkar arkitektur och hur sammanvävt arkitektur är med samhällsuppbyggnad. Samt nordiska museets skrifter om kök och badrum för att få en djupare förståelse för varför dagens regler ser ut som dom gör. Det ligger så mkt eftertanke och omtanke bakom besluten som gör att vi idag inte får placera häll och disko mitt emot varandra t ex. Är man det minsta feminist så borde man vara intresserad av den delen i vår svenska historia. ;)

Jag tycker absolut inte att du behöver lyda någon på forumet men om du någon gång skulle vilja omsätta dina idéer till verklighet måste du i princip "lyda" de regler som finns i samband med bygglov, vilket i vissa fall är det som beskrivs i svaren till dig.
Samt det vore dumt att inte lyssna och lära av de forumister som faktiskt har praktisk erfarenhet och/eller yrken som tangerar med ditt intresse, ifall du kanske skulle vilja jobba med din passion i framtiden.

Om man lägger upp en fråga "Vad tycker ni om detta hus jag har ritat?" på ett forum vars medlemmar kanske domineras av yrkesverksamma inom de tekniska aspekterna av husbyggande och konstruktion eller som har mkt praktisk erfarenhet av att de själva renoverar eller byggt hus, så får man troligtvis svar som rör det tredimensionella och faktiska/praktiska byggandet av ett hus - inte om man bara gillar en teoretisk planlösning eller ej - det kan vara bra att tänka på när man startar trådar i just detta forum... :)
 
  • Gilla
sollentuna och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Ny version igen.
Handritad skiss av en byggplan med rum och möblering på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan med markeringar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textdokument med förklaringar till bokstavsnotationer för rum i enkel skisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.