magentis skrev:
Ja vem har inte hört alla dessa "tyck synd om mig" från företagare (är själv företagare förresten) men det konstiga är att så många ändå vill fortsätta med "eget".

Men att påstå att det är så synd om dom.., mig, det är bara skitsnack.. Dom, jag har massvis med möjligheter till avdrag, å så lite inkomstbringande svartjobb, som grädde på moset, gör att de flesta klarar sig mycket bra..

magentis
Vet inte hur mycket du tycker synd om dig själv eller vilka som klagar!? Jag tycker inte det är ett dugg synd om mig, jag har har valt att bli egen av andra orsaker än (dina egna?) jobba svart och skaffa förmåner.
Jag kan dock bli duktigt trött på att folk påstår att jag har det så jäääävla bra, för att jag gör vad jag tycker om och tjänar bra med pengar på det. Vilka andra argument ska jag jag ta upp än att jag jobbar mera, tar med mig jobbet och kundkontakten hem på kvällar och helger, har mera ansvar och tar en större risk än någon som är anställd. Och går 8 till fem.. Vilka andra argument finns än att jag rimligtvis har mer betalt än mina anställda?
 
Redigerat:
290.- + moms och 25 kr/milen och bara nöjda kunder.
 
De flesta hantverkare står ju dessutom i telefon 15-20% av tiden så vi får ju plussa lite på debiteringen för att få en faktisk kostnad....
 
Paul-Staffanstorp skrev:
H
Sen pratar jag väldigt lite i telefon på arbetstid och framförallt om jag går på löpande debitering...
Jag planerar mina samtal till jag sitter i bilen och har dötid på väg hem eller till annat arbete.
Men det är du det... dina kollegor ute i landet är inte lika restriktiva med det.. Men jag pratar själv i telefon under arbetstid och tycker väl att det är ok, lite surt när man ska betala någon uppemot 4-500:- timmen för att göra det bara...
 
290.- + moms räcker gott.
Har i princip bara Makita,Hitachi,Fein verktyg. Lasern är en Leica bilen är en nyare Vito. Handlar mest om att vara effektiv och sköta det så att man verkligen kan debitera fulla dagar och givetvis vara rädd om sina verktyg så man slipper köpa nya osv.

Ang telefon tid är det ganska självklart att man måste prata med övriga kunder osv.
Löste det genom att köpa Peltor med blåtand. Och det kan jag verjligen rekomendera.
Det funkar hur bra som helst.
 
Redigerat:
Vad tjänar en snickare idag igentligen som har fast timlön?
 
storkarp skrev:
IT-konsult som tar extra betalt för att han använder egen dator? 440 kr per timme blir väl drygt 800 000 per år. Räcker inte detta till alla OH-kostnader som t.ex. maskinslitage. Om inte, varför inte öka timtaxan med t.ex. 10 kr så blir det 18 000 till slitaget. Räcker inte detta så öka mer.

Avgiften för bil kan jag förstå och det är ganska vanligt att på något sätt debitera bil/körkostnader. Tar snickaren inte betalt för körtiden till dig så är det billigt att ta ut 40 kr/mil.
Hmm vilken IT-konsult har utrustning för närmare en milj per person och en förbrukningsmaterial/slitagekostnad på ca 150k om året. Till detta en lokal för 2-3milj och ansvarsförsäkringar mm mm
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...

Du debiterar bara 290:- per arbetstimme
Du debiterar bara 25:- per mil din Vito rullar
Du ger alla dina materialrabatter till kunderna

Kan lova dig att jag är en av de effektivaste av de närmsta kollegorna jag har, men jag skulle aldrig dragit runt min verksamhet på de premisserna.

Cred. till dig... ;)


Räknade lite på det hela som hastigast...

168tim/mån x 290:- = 48720:-

Blir ingen höjdarlön när omkostnaderna är betalda...

Har själv omkostnader på i runda slängar 10000:-
Typ...revisor - förrådshyra - arbetskläder - maskiner/verktyg - försäkringar - kontorsmaterial - domän - marknadsföring m.m m.m
(Skåpbilen och diesel samt övriga bilkostnader täcks upp av körersättningen.)

Vi snackar om att lönen landar på typ 15-17000:- ut i månaden...

Det hade jag inte överlevt på i alla fall...:(
...och denna uträkning är gjord med tanke på att man fakturerar 8tim om dagen varje vecka året runt, och huuur många lyckas med detta.
Man har ju ganska mycket arbete som inte kan faktureras...
Serva maskiner, städa bilen, tvätta bilen, fylla på bilen med förbrukningsmaterial, kontorsarbete, telefonsamtal, räkna på jobb, inköp, fakturering och övrig pappershantering m.m m.m.
Lyckas man få ut en lön på 15-17k med en total intäkt på 48k så blir jag imponerad, med en mer "realistisk" omkostnad för en byggnadssnickare om man ska köra helt enligt reglerna och ha en BRA utrustning så känns det som 10-12k är mer rimligt. Bara försäkring på allt är ju minst 3-4k i månaden? ok då har väl en byggnadssnickare troligtvis betydligt mer lager än en inredningssnickare har men iaf. Minst 2 fordon behövs, + släpkärra. maskinpark för minst 200k. Container, 300m2 innomhuslager, uppställning för fordon, entrepenadförsäkringar, 12% semesterlön osv osv
 
optimum
Intressant läsning.
Jobbar inom tillverkningsindustrin. Där har vi krav på 5% effektivisering varje år.

Det jag läser om här pekar inget på effektiviseringar och minskade kostnader utan endast på ökade kostnader varje år.

Även intressant hur mycket värdeskapande tid det blir med störande mobiltelefoner mm under arbetstiden.

Finns säker många effektiva hantverkare men när jobbade ni med motsvarande Lean-verktyg som tillverkningsindustrin gör?

För de som inte vet vad Lean går ut på så innebär det inte till att jobba hårdare eller snabbare utan att plocka bort allt som inte tillför nytta för kunden. Alltså minska slöserier i form av icke värdeskapande arbete. Går givetvis lika bra inom bygg som inom industrin. Kommer ursprungligen från Toyota.

Med sådant arbetssätt kunde vi gladeligen betala 500-600 kr/timme.
Men då med dubblerat resultat per timme.

Ni kommer tjäna mer och era kunder skulle få minskade kostnader samt glöm inte att tempot snarare skulle minska på arbetsplatsen och olycksfall är något man verkligen vill få bort då det är det största slöseriet som kan uppstå.

mvh Roland
 
Men telefonen har man väl givetvis inte på sig under arbetstiden? Det finns ju altid en massa "dötid" som luncher och resor mm där man kan använda denna och nummerpresentation och svarare har väl alla numera?
Jag skulle iaf bli förbannad om ngn av mina gubbar pratade i tel på arbetstid om dom inte är lika villiga att arbeta på sin fritid som vissa av dom faktiskt är.
Dom kmmer helt enkelt och säger "fan jag har pratat i tel så mycket denna veckan pga barn o familj osv så jag stannar en timme extra på på fredag o röjer"
Enkelt o smidigt och alla blir glada o nöjda.
 
Självfallet har du ganska rätt i det du skriver och man blir ju imponerad av en anställd som själv erbjuder sig att stanna kvar för han slösat bort sin tid på annat under veckan...men han är nog tyvärr ganska unik i sitt slag. ;)

Som liten egenföretagare måste man ibland svara och prata i telefon även om man är hos en kund och utför arbete.
Dock försöker jag själv i möjligaste mån ringa upp folk när jag sitter i bilen på väg mellan jobben istället då jag anser mig ha dötid ändå.

Har dock en kollega som jag slutat samarbeta med för snart ett års tid sedan och en av anledningarna var bland annat att han pratade bort 40% av dagarna och vägrade låta bli och svara och förlägga samtalen till det fanns dötid vilket irriterade mig med tanke på att han ville ha 50% av kakan när arbetet var färdigt.
Körde vi på löpande var han fräck nog att debitera alla timmarna och på de premisserna kan inte jag arbeta och vara nöjd med mig själv.
 
Inlägg (och svar på dessa) där man inte diskuterar som konsument har raderats. Skärpning krävs på detta område.

//Mod
 
Visst skilljer sig kostnaderna mellan hantverkare & hantverkare.
Likaså kvaliteten på dem samma.
Men som privat person vill man veta vad som är rimmligt och vad man bör se upp med när man anlitar och kollar olika offerter, de flesta inläggen man ser här är av typen "rör inte mitt tim pris", men det som inte framkommer är vilka avdrag som gör inom de respektive hantverkar områdena, utan bara "sina" kostnader.
Gör om gör rätt.
 
Inlägg från hantverkare raderade. /mod
 
Diskussioner om moderering och byggahus regler raderade. Som vanligt så diskuteras detta inte i trådarna i detta forum, utan har man synpunkter så ta det via ett PM till mig eller Marlene. /mod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.