M
pappskallen skrev:
Förklara gärna hur någon klarar att bedriva ett företag seriöst med att debitera 150 sek/tim med ansvarsförsäkringar, garantier , verktyd, bil osv. Slavlön kallar jag det och rent utnyttjande.

Man får vad man betalar för, det är min erfarenhet.
Konstigt påstående... Du, precis som de som kommer från andra länder, kan ju ha sin lön genom sitt företag i hemlandet, konstigare än så är det inte. För inte åker väl du till t.ex Indien å jobbar för 10 sek/tim, bara fär att dom har så låga löner där? Nää, tänkte väl det.. Du, precis som många andra kommer då att jobba för att du är uthyrd av t.ex ett bemanningsföretag, eller att ditt svenska företag har anlitats för uppdraget. Så den låga lönen i våra ögon, kan vara otroligt bra betalt för andra, för att ligga borta å jobba en vecka eller två, å kan inte jmf med löneläget i landet, där jobbet utförs.

magentis
 
Redigerat:
storkarp skrev:
Går knappast att jämföra datakonsulten på detta sätt eftersom han kanappast kan debitera 100% av sin tid.
Och det tror du snickaren kan, tror du inte han ska kolla på jobb, fakturera, osv. osv. nä där får du nog tänka ut ett bättre argument.
 
storkarp skrev:
Hittills kan jag i alla fall såga utfifrån erfarenhet att Polackerna har i 10 fall av 10 varit snabba, effektiva, skickliga, trevliga och enormt mycket billigare. .
Bara att gratulera för det är raka motsatsen mot min erfarenhet (om man bortser från trevliga, för det är dom för det mesta), det är för det mesta strul, mycket pga. språksvårigheter men även för att dom har dålig materialkännedom om våra svenska material våra arbetssätt och standarder, säkerhet ska vi ju inte tala om, men det är klart, det kostar ju att hyra ställning och andra säkerhetsanordningar. Ett hus som ligger ca 500m från mitt eget byggdes av Polacker, där hängde en kille ut över takkanten och sågade av råsponten......med motorsåg! Ställning fanns inte på hela byggtiden, lite sugen man var att ringa yrkesinspektionen då.

En annan rolig incident var när vi i veckan var och la om ett garagetak.
Husägarens granne hade en Polack som grävde runt grunden (för hand givetvis) och skickade över honom några dagar innan vi kom för att höra om han kunde få göra det för en billig peng, han kunde även fixa vvs, badrum, el, mm. mm.
husägaren avböjde............
 
Redigerat:
magentis skrev:
Konstigt påstående... Du, precis som de som kommer från andra länder, kan ju ha sin lön genom sitt företag i hemlandet
Och i det läget tror du det funkar bra med garantier, kompletteringar osv. Kul att processa nere i Polen om det skulle vara nåt, ARN biter nog sådär......

tycker fortfarande att 150 pix låter svårt att få det att fungera även om dom har dålig lön i hemlandet med tanke på att säkerhetsregler ska följas och svenska krav för arbetslagarna ska efterföljas, men, men.


Tyvärr så tycker jag den svenska arbetsmodellen är bland dom allra bästa i världen, dock åsidosätts den vid lönedumpning som denna (att påstå att det är något annat är i mina ögon bara hyckleri)
alla ska ha samma rättigheter och spelregler på arbetsmarknaden, men OM det skulle bli ett problem (vilket jag knappast tror det blir, det borde isåfall blivit det för länge sedan) så lär det bli som i tex. tyskland där man har lagstadgad minimilön. Nä, även dessa individer borde ha samma rätt till riktiga bodar, riktiga traktamenten och riktig lön.
 
ok. snickare kan kanske inte debitera 100% om han nu själv skall fixa med fakturering mm men alla företag är inte enmansföretag. Ofta har man ett kontor med assitestenter. Datakonsulter t.ex. kan i visas brancher ha en debiteringsgrad på 20-30%. jag har mycket god erfarenhet av olika hantverksjobb både för egen del men även större delen av släkten så jag gissar knappast. Jag har också tvingats anlita hantverkare många gånger tidigare p.ga. lägehnehtsboende. Numera har jag några riktigt kunniga bekanta och de anser själva att deras bransch stinker numera. dessa hantverkare är svenska. Jag kan bara ange mina egna erfarenheter och påstår inte att dessa stämmer alltid och överallt.

Dessa Polacker som hänger i taken och sågar med motorsåg låter minst sagt som en råttan i pizzan. Undrar om de använder samma motorsåg till parketten där hemma så att de kan såga ut och odla potatis i vardagsrummet. Det har jag hört att dom gör :)

Snacket om lönedumping förstår jag övervuvudtaget inte. I så fall skall man aldrig köpa en pryl tillverkad i Asien (exkl Japan) det om något är dumping. Löner på 1-5 kr i timmen. 50 kr/tim är ju rena lyxen i jämförelse.
 
M
Vi tillhör EU, inom vilket det finns regler för hur arbetskraft kan användas/får användas, vilket bara är att acceptera.
Det är ingen lönedumpning, utan helt vanlig konkurrans, som vem som helst kan ägna sig åt inom EU.
Vi svenskar utnyttjar t.ex den möjligheten inom vårdsektorn i Danmark, men har uppenbart svårt att se att hantverkare från andra länder göra det i vårt land..
Däremot går det väldigt bra att få t.ex polska tandläkare att laga våra tänder billigt, då hörs minsan inga protester..
Det är vi själva som valt den här modellen, med fri rörlighet av arbetskraft, då vi gick med i EU.
Att det skulle bli konkurrens inom alla sektorer, var just en av anledningarna till att vi gick med.
Så vi kommer under ett antal år framåt få se en anpassning, där lönerna går både upp å ner, beroende på hur man ser på det.
Med tiden kommer förstås det mesta att jämna ut sig, men under tiden lär yrkesgrupper som har höga lönelägen i resp länder, få se sig hårt ansatta av konkurrens från andra länder.
Det här är en utveckling vi får leva med..., surt för en del, possitivt för andra, men inget som nån kan göra nåt åt, utan att överträda de bestämmelser för fri konkurrens, som finns inom EU.

magentis
 
Redigerat:
storkarp skrev:
Ofta har man ett kontor med assitestenter. Datakonsulter t.ex. kan i visas brancher ha en debiteringsgrad på 20-30%.
låter ju helt otroligt, dom datakonsulter jag känner har normal debiteringsnivå och tjänar riktigt bra med pengar, och det ska dom klart göra, kan man ta betalt så varför inte.

Nu var det inte det som var det intressanta utan själva upplägget där konsulten har en rejält tilltagen timpeng kontra en lägre timpeng som kunden hänger upp sig på och sedan extra debitering på allt annat.

storkarp skrev:
Dessa Polacker som hänger i taken och sågar med motorsåg låter minst sagt som en råttan i pizzan. Undrar om de använder samma motorsåg till parketten där hemma så att de kan såga ut och odla potatis i vardagsrummet. Det har jag hört att dom gör :)
Ja du får gärna tro att det är påhitt från min sida och jag hade nog inte riktigt trott det själv om jag inte sett det med egna ögon, jag kör nämligen förbi där minst två ggr per dag. jag har gott om konkreta exempel i detta ämne och det är enbart EGNA upplevelser. (just det bygget hade så mycket brister så det vore rena straffsparken här)





Som sagt, Hyckleri var ordet..........

Undrar vad som hade hänt om arbetsgivaren sagt att "jaha nu tar vi in ett gäng F-skattare som jobbar för 60 spänn i timman så ni är uppsagda, eller så kan ni skaffa varsin egen F-skatt och få samma lön. regler har vi knappt några då vi utgår från ett land med urusla villkor"
Detta på ett företag som verkar I Sverige, inte i utlandet.


nähä, nu ska jag o min familj åka en vecka på semester så nu slipper ni mina inlägg på ett tag här, det kan man ju göra då man har fem veckors betald semester och en shysst lön!
 
M
Det löser sig med tiden, när vi svenskar väl förstått vad EU är. Ännu är vi bara nybörjare, mot de flesta andra länder ute i Europa, så det dröjer några år innan vi lärt oss hantera allt nytt.
För efter att ha levat så skyddat som vi svenskar har gjort, blir det förstås en brutal omställning för de arbetsområden som har varit mest gynnande.
Men jag hoppas verkligen att t.ex Byggnads inte kommer att enbart gnälla å bråka om allt, utan tar tag i problemet, vilket innebär en anpassning till det nya.
Gör dom inte det, ja då lär det gå samma väg som med varvsindustrin, tekoindustrin å nu bilindustrin...

magentis
 
storkarp skrev:
Snacket om lönedumping förstår jag övervuvudtaget inte. I så fall skall man aldrig köpa en pryl tillverkad i Asien (exkl Japan) det om något är dumping. Löner på 1-5 kr i timmen. 50 kr/tim är ju rena lyxen i jämförelse.
Ok, så du skulle kunna tänka dig jobba för 50 kr/tim?
 
M
5.2 racing skrev:
Ok, så du skulle kunna tänka dig jobba för 50 kr/tim?
Alla med en lön på normalt 5 sek/tim skulle va jäkligt glada för 50 sek/tim.. Jag har själv legat borta på jobb i veckor, å bott i husvagn då. Så vad är det för konstigt att dom kommer hit från våra grannländer, å jobbar här under veckorna å bor i husvagn? Dom åker ju hit för att jobba, inget annat. Å jag antar dom inte bryr sig mycket mer än om pengarna, precis som jag/vi gjorde när man låg borta på jobb. Vi jobbade oftast 12-15 tim/dag 10 dar i sträck, inte för att nån krävde det, utan enbart för att det gav klirr i kassan.

magentis
 
Jag tjänar hemsk gärna mer än 50 kr i timmen men det var inte så länge sedan jag tjänade sämre än så. Jag förstår att snickare och andra hantverkare gärna vill skydda sin tillvaro, det hade jag också försökt men det jag inte förstår är varför alla andra skall konkurrensutsättas till max men inte hantverkarna. Hade det funnits en fungerande konkurrens hade ingen hantverkare haft råd att vara otrevlig mot kunderna, blåsa kunder med konstiga fakturor o.s.v. Inte heller hade man kunnat plocka ut den lön som väldigt många har i dag (i storstadsregionenrna är lönen i alla fall minst sagt bra)

Skall man nu vara lite positiv så kan man i alla fall säga att tack vare sveriges hantverkare har vi troligtvis världens mest händiga befolkning och treviliga forum som detta :)
 
Yeah right. Som om det skulle bero på hantverkarna?? Snarare folks dumsnålhet.
 
Vet inte om det är lönt att bemöta racing inlägg men att det skulle vara dumsnålt låter riktigt absurt. Man betalar ofta närmare 500 kr i timmen för att en hantverkare skall utföra ett jobb som man inte är tillräckligt bra på. Det betyder att folk med normala löner måste jobba ca 6 timmar för att finansiera en svensk hantverkare i en timme. Är då hantverkaren 6 gånger så effektiv? Visst. När man anlita elektrikern för att slutkolla sitt jobb och de tar 1000 kr för en timmes arbete kan jag faktiskt tänka mig att det är lönsamt för mig. Skall jag sätta mig in i alla regler som gäller så tar det mig 50 gånger längre tid än att arbeta in dessa 1000 kr.

Jag tror att de allra flesta på detta forumet har kämpat med både teori och praktik och lyckats ganska bra med sina byggen. Hjälps vi åt med tips så blir det ännu roligare (och billigare) att bygga och renovera. Men tyvärr använder några fackmänniskor detta forum till at försvara sitt fack för att vi inte skall kunna spara några pengar alls. Några mycket kunniga el, vvs, snickare mm hjälper säkert till i detta forum också. all heder åt er.
 
M
Det är bara att konstatera, nästan alla svenska företag inom byggnads (borträknat de största) har inte ens en engelskspråkig hemsida, än mindre en på tyska.
De tar heller inte in offertar från hela sitt arbetsområde, d.v.s EU, utan anser att Sverige är nog.
Med den forntida inställningen, så kan det inte mer än gå åt helvete, när övriga EU-länder jobbar över hela området..
Själv har jag fär länge sen slutat tänka Sverige, när jag handlar varor å tjänster.
För mig existerar numera nästan enbart EU.
"Nästan", då valutan kan göra så att det t.o.m kan vara lönsamt att gå utanför EU, för att få bästa pris..

magentis
 
Jag jobbar som lågavlönad i Japan, för att ha råd med högavlönade snickare i ett låglöneland som Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.