Efter att ha utvecklat ett visst hemnet-beroende under de senaste åren så har jag hunnit att titta igenom en och annan annons under den tiden. En del är riktigt bra, informativa och tydliga bilder, gott om skriven information om huset/tomten samt bra planritningar över hus och ibland även andra byggnader på tomten.

Men sen finns det lite störande moment också.
- Dåliga bilder som ser ut att vara tagna med en 10 år gammal mobilkamera.
- Överdrivet vidvinkliga bilder, motsvarande 12-15mm på fullformat/35mm film ger extremt konstiga perspektiv och kan få en klädkammare att se ut som ett vardagsrum.
- Onödiga bilder, typ en närbild på ett fruktfat med övermogna bananer (exempel från verkligheten)
- Total avsaknad av ritningar eller felaktiga ritningar.
- Hus som är snabbrenoverade bara för att kunna säljas dyrare.

Värst för min egen del är när det inte finns ritningar eftersom det då för mig är svårt att avgöra storlek på rum och dess placering vilket till stor del är det som är intressant för mig när jag ska välja om ett hus är värt att titta på eller inte. Tapeter och någon annans möbler är mindre viktigt. Badrum, kök och tvättstuga och annat som är dyrt att fixa till är desto intressantare att kunna göra en bedömning om hur det ser ut.

Så, vad är det som ni stör er på i en husannons?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag har ungefär samma lista som dig OskarJ och retar mig också på bilder på fruktfat och alla andra dekorationer som säljaren kommer att plocka bort när huset är sålt.

Ritning är mycket viktigt och visar planlösningen såsom inga bilder kan göra.
 
M
Att de aldrig måttsätter planskisserna, helt omöjligt att se hur stort det kan vara enda man har att gå på är ju ytan som inte alls behöver stämma vidare bra med verkligheten. Håller med om fruktfaten och pasta-burkarna - Idioti att fota dem.

Sedan så finns det aldrig någon skiss över tomten och hur hus och garage ligger, man måste alltid in på google maps för att se det.
 
Korvgubbe
Jag instämmer med er.
Fyra bilder på ett jäkla fruktfat men inte en enda inne i garaget?!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
harry73
Jag vill lägga till områdesbilder. Framförallt när området ligger någom kilometer bort.
Fruktfat och designmöbler stör jag mig också på
 
Det finns aldrig några vettiga bilder eller beskrivningar på garage och uthus.
Fruktfatsbilder som andra redan nämnt.
Floskler som "På entréplanet finns öppna ytor, och en trappa upp ligger den rofyllda sovrumsavdelningen", "lugnt och barnvänligt område där den härliga bullerbykänslan genomsyrar detta trevliga villaområde" osv.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
KristinaRT
På senaste objektet jag tittade på störde jag mig på det var så smutsigt... Kunde de inte tagit en trasa och tvättat väggen och dörren lite (var en bild på en hall).

Annars är det väl det som redan nämnts; fruktfat och blomstervaser.
Irriterar mig också på annonser där man inre får se något av omgivningarna - om man inte känner till området mycket väl vill man ju gärna veta hur nära husen egentligen ligger, om grannen har ett jätteträd som hänger över uteplatsen eller om det ligger en grishage bredvid :)
 
Redigerat:
Håller med er, bilder på blomvaser, fruktfat och ljuslyktor är irriterande att det förekommer på mäklarbilder.
Det jag tycker saknas förvånansvärt ofta är bilder på garage och uthus. Det omnämns bara i texten:
" villagarage på tomten med plats för en bil". Det är ju inte särskilt uttömmande eller givande.
Garage och uthus kan ju ha stor betydelse för den presumtive husköparen om den/dem kan använda utrymmet
till sin hobby eller bisyssla. Exempelvis:
Får min amerikanska bil plats i garaget, kan jag få plats med en svarv med mera
i en tilltänkt slöjdbod, finns det utrymme att inreda en frisersalong i uthuset,
räcker utrymmet till en atelje' o.s.v.?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Stör mig på de 100% meningslösa närbilderna på skitdetaljer. Sedan tycker jag det är allt för ofta de glömmer att skriva överhuvudtaget om eventuellt garage. Detsamma gäller eventuella uthus. Dessa två saker är något jag vill ha info om. Sedan tycker jag det är lattjo när de flyttar runt vissa saker till alla rum. Blommor och fruktfat är ok, det har jag själv allt som oftast, men en skål citroner går bort.
 
När det är samma moln över huset oberoende av riktningen på bilden. Dessutom verkar inte mäklarsolen i stort sätt kasta några skuggor på fasaden. Eller för att sammanfatta, för mycket Photoshop.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
• Välplanerade bilder som får det att verka avskilt när närmaste grannhus i själva verket står en spottloska bort.
• Att vissa mäklare konsekvent vägrar lägga ut vilken typ av uppvärmning det är.
• Och så samma som många andra röster i tråden, försvinnande lite information om garage och uthus.
 
  • Gilla
Zune01 och 1 till
  • Laddar…
Som många skriver redan i tråden, saknaden av information om garage, uthus, vind, garderober eller liknande. Självklart så behövs ingen foto då det ofta kan vara personliga saker eller ostädat men iaf information. Det har hänt att man kommer på en visning och får en chock "varför visa de inte de är 95kvm stora garaget med loft".

Sen stör jag mig på också på renoveringshistoriken som verkar vara helt tagen från bakhuvuden på en bakfull säljare. Har varit med om en säljare som drog bort ca 5 år på alla sina renoveringar, men köparen (inte jag) bad att få se kvitto så kröp han till korset, det blev ingen affär från hans sida. Tror det är flera som gör så.
 
Särskrivningar!
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
A
Nu har jag inte följt nåt på hemnet sen vi köpte huset men när vi letade så var det aldrig bilder på garage om det inte var ett sånt som är inbyggt i källarplan, då kanske man fick se porten på nån fasadbild.

Sen stör jag mig på att bilderna ska vara så sjukt ljusa/vita, har de sprutat klorin på alla snickerier eller?
 
:mad: Det här satans otyget med "kvällsbilder" som helt uppenbart är photoshoppade dagsbilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.