Sen ska bromsarna släpps så de inte kärvar.
Luft hjulen och lyssna efter missljud och känn efter glapp i lager.

Ytligt skick säger mycket om skicket, är släpet helt och rent, lite fett på smörjnipplat som visar att det smorts och all el och reflexer hela så är det goda tecken
Kryp under med lampa och titta efter sprickor. Ramen spricker först intill axelns infästningar, där brytkraften är störst
 
Ett sätt att få ett hum om bromsarna är att med en medhjälpare handbromsa på grusplan.
En person kör i snigelfart, den andre går med och drar med ökande kraft i handbromsen.
Det ska finnas rörelsereserv och hjulen ska låsas ungefär samtidigt.

OBS! Detta är inte helt ofarligt om t ex medgångaren snavar och bilföraren är ouppmärksam. Var försiktig!

Behöver bromsarna justeras är det i första hand backarna och inga dragstänger som ska ändras.
 
1 Slacka vajrarna (nu märker du om de kärvar, biltema har för 110kr som passar om du har tur).

2 Justera backarna ända mot mot trumman och backa ett halvt varv. Enklast nås de från insidan om du tar bort en gummikåpa, eller genom ett skruvhål för fälgen beroende på fabrikat. Har du inte gjort det förr sparar du svordomar på att lossa trumman och se hur det ser ut.

3 Justera bort slacket i vajrarna, påskjutet behöver man oftast inte röra då det inte slits på samma sätt som bromsbackarna men kolla hur man tar bort glappet där också
http://www.valeryd.se/fragor/fragor1.asp


Kolla regbeviset eller googla fråga på annat fordon för att få reda på tsv nummer, det är bromskonstruktionen. Googla för att hitta bilder och reservdelar
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
påskjutsbromsen kollas lättast med ett spännband fäst i släpflaket och bandet fram framför kulhandsken. Sen spänner man spännbandet tills bromsen tar. Fullt kontroll och lätt att rulla släpet lite för att se hur mycket bromsen tar och om båda hjulen tar ungefär lika.

2.jpg

Själv skulle jag inte välja annat än Thulesläp som alltiallosläp, de klenare mår man ju bara dåligt av att titta på. Det billigaste jag haft var ett 4P 750 bromsat släp som köptes nytt tidigt -90 tal och redan då kändes i klenaste laget. Såldes Med en 4hjuling ganska kvickt så man slapp det...

Thule D1000 är det perfekta inkl. tipp (gasdämpare eller skruvtipp vilket man föredrar) och gallergrindar. Finns kapell till om man gillar det. Går att överlasta (gedigna) bra om man gillar det.

Bifogar bild på släp jag överlastat ordentligt, 750 totalvikt lastat till runt 1.500kg (byttes mot nuvarande Thule D1000 totalvikt 1.000kg 325x152cm flakmått som är i underkant av vad som är en smidig storlek att ha till alltiallosläp)

skall man sen lasta större och mer får man gå upp och då väljer man totalvikt 3.500kg och inget annat iomd. att man då har BE och det är det faktiska vikten som räknas och inte släpets totalvikt. =du kan dra ett tomt släp 3,500kg släp med en liten bil. Bifogar ett par bilder på större släp jag använt genom åren.

Sen bjuder jag på en bild på D1000 släpet från i somras på tippen, hade jag haft nått litet minisläp med måtten 254x125cm hade inte ens grenarna fått plats i och resorna till tippen hade blivit sjukt många och det = ohållbart. Och de som står och handavlastar på tippen måste gillar arbeta i onödan ;)
 
  • IMG_1514.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0742.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0806.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flytt 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flytt 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
750kg släpet som var överlastat kom visst inte med i ovan inlägg
 
  • anonym.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om fellastade släp så hamnade jag bakom nedan ekipage för ett tag sedan. Notera alltså att lasten helt saknar surrning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Å du vågade ligga bakom....
 
och täcka bakljusen var tydligen en bra idé också...
 
Värsta jag sett var i Stockholmsförort när arbetskraftsinvandrare vart och köpt vitvaror, då ställdes en av killarna på släpet för att hålla i skåpen medans ekipaget rullade på E4an...
 
Noseone skrev:
Å du vågade ligga bakom....
Den svängde ut precis framför oss och vi svängde av vid nästa korsning.
 
Man ser skit hela tiden på vägarna, kopplat till släpvagnar. Det är märkligt att det inte händer fler tokigheter.

Senast såg jag en Passat som drog en biltrailer med en Chrysler 300c på. Det borde ha varit cirka 1900kg+400kg på kroken och det vobblade redan i 70kmh, dvs förutom ordentligt överlass så saknades kultryck nästan helt.


Definitivt ett ekipage som man vill hålla sig långt borta från.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Fick helt nyligen en gammal släpvagn (Broderna fransson 750) från en kompis och funderar lite på vad jag skall fixa innan besiktning. Den gick igenom för tre år sedan men har nu i princip stått sedan dess.

Lite problem med ljusen har jag redan hittat och de måste självklart avhjälpas men sedan är stötdämparna helt upprostade och där undrar jag vad man behöver göra. Kan det räcka att ta bort dessa eller måste jag ersätta med nya?

Damasken har släppt i det främre fästet eftersom gummit är helt torrt/slut, behöver detta vara ok för besiktning eller räcker det att byta senare?
 
Dämpare kräver inte besiktningen, damask över påskjutsbromsen gissar jag att du får en tvåa på
 
B
Tokslut skrev:
750kg släpet som var överlastat kom visst inte med i ovan inlägg
Jag läste på något husvagnsrelaterat ställe om överlast. Enligt ett inlägg, som påstods vara författat av en trafikpolis tar de körkortet på plats om det är 100 % överlast. Undrar varför jag kom att tänka på det nu...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Satan vad folk kör fort med sina släp... Låg själv på farthållaren i 90 (c:a 85 på gps) och blev omblåst av massor med släp på E4 i helgen. Är det samma regler som utan släp, kortet ryker vid 30 km/h över 80?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.