Gummitorsionsfjädring är nog en av dom mest förekommande fjädringarna på axlar sedan många år tillbaka.
Dom brukar inte krångla vid normal användning av kärran.
 
Yrrol skrev:
  • ALKO axlar samt gummitorsionsfjädring - bra eller dåligt?
  • Dom där klistermärkerna ger mig jula/biltema-kvalitekänsla men är det någon som tror Trigano Trailers / Neptun är lågkvalitetillverkare?
Bilden ger mig lite dåliga vibbar med tunn plåt och massa nitar överallt. Liknande kärra,
http://www.blocket.se/kalmar/NY_1300kg_hogbyggd_Slap_18490___57170639.htm?ca=11&w=3

Lemmar som man kan lägga över benet och böja osv.

Lägg på ett par tusen så kan man få en kärra som är rejälare. Beroende på körtkort och bil samt hur mycket du ska använda den så skulle jag satsa på en boggikärra pga många fördelar och få nackdelar.
 
Y
peternicklas skrev:
Här har du en bra släp:
[länk] lastar 1080 kg och kan dras lagligt efter de flesta bilarna i Sverige.
Såg fin ut men hur får man hem en sådan? Måste bli ruskigt dyrt att få den via posten.
 
Redigerat:
peternicklas
Yrrol skrev:
såg fin ut men hur får man hem en sådan?
Finns även att köpa i Sverige. Finns en tråd här på Byggahus.se hur man gör. Finns ett flertal som köpt i Tyskland och sedan hämtat den själv i samband med andra inköp, speciellt då inför någon helg...
Jag köpte min på en auktion för 10 år sedan
 
Kostar 22kkr plus moms här hemma.
 
Y
22+moms är för mycket och Tyskland vågar jag inte åka till, men annars var den lockande. :)
Kanske kan få kamraten att hämta den inför hans alko-resa, får motivera det med att han kan handla mer då. ;)
 
Om du har BE så köper du givetvis en kärra på 2 ton, knappt tyngre än 1200-1300kg kärror samt att du slipper låna ut den så ofta. :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Kostar 22kkr plus moms här hemma.
Vart hittar du dom för 22k+ hemma?
 
Jag köpte ett begagnat IGASS 1000A från 1983; förutom lite modernare lampor på de nya släpen så säljs de precis likadana nu. För mig var bromsat/obromsat ingen svår fråga då vår bil bara får dra 450kg obromsat men 1000kg bromsat - 450kg kommer man inte långt med...

Det jag saknat på släpet är, som många tidigare tipsat om, galler när man ska köra ris och grenar samt kapell eller kåpa när man ska köra känsliga saker. Annars har släpet gått som en dröm, både med tunga (kanske något över tillåten maxlast...) lerlass och tre fullvuxna motorcyklar på (för tre motorcyklar rekommenderar jag dock ett större släp, det blev trångt!). Trots över 30 år på nacken har det inte varit några egentliga fel på det, jag har bytt elhandsken samt några lampor och i övrigt bara smort upp det. Bottenskivan skulle dock behöva bytas framöver.
 
dubblasidor, tippbar och det där lilla framhjulet ^_^ kupan kan man alltid köpa efteråt.
 
En av våra kärror är en f d Thule hyrkärra med gallerhäck som jag köpt ut. Det är riktigt rejäla och överdimensionerade grejjer.
Den andra är en Gisebo med kåpa och det är ovärderligt när man ska köra möbler etc utan att ta hänsyn till regn och rusk.

Mycket bra råd har redan nämnts i tråden Fullstorlek för byggskiva är ett måste! Pruta inte på det.
Tipp klarar du dig utan om du lägger pengarna på en bra ramp istället.
Stödhjul är bra.
 
Y
Funderar på att åka och se på en gammal fogelsta, stor, hög lastvikt, lite rostig men till "lågt" pris. Anar att något kan vara fel då billiga kärror brukar säljas fort.

Är det uppenbart synligt när fjädringen är kass, eller ramen knäckt?
Vore typiskt mig att köpa hem något som behöver dyr-renoveras.
 
Upp och hoppa på släpen, och ha någon att titta. Den ska fjärda väldigt uppenbart.
Samt att axlen får inte vara grovt rostskdad, sprucken eller böjd.
Provkör du och bromsar hårt ska släpen bromsa och nästintill låsa upp hjulen tom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.