Y
Reko - är det bra kärror? Galvade och långlivade?

Hittade två stycken 1300 kärror, 145x303cm, 980-1000kg lastvikt. Då får jag både hög lastvikt och ett mellanting på flakstorlek.
 
Det är bra kärror.
Kolla dragbalkarna efter sprickor och böjtendenser. Stora kärror kan ha fått en överlast som knäcker dom. Mindre kärror går axlar och infästningar där före.
 
Y
När man besiktar en kärra, kollar besiktningsmannen efter sprickor då?
 
Han borde, men med tanke på tiden dom spenderar så...

Man kan vända på det också. Om det finns en viss nedböjning i balkarna, speciellt i området där flaket slutar och balkarna går fritt mot draget så har släpen blivit välanvändt och troligen lastad tungt.
Då hade jag undvikit eller prutat ordentligt. Har det börjat böja sig så kommer det fortsätta.
 
Yrrol skrev:
När man besiktar en kärra, kollar besiktningsmannen efter sprickor då?
Japp, det gör de. Fick en tvåa på mitt Fogelsta släp i vintras. U-balken som hjulaxelinfästningen är skruvad till hade spruckit mellan två infästningshål.

Var "bara" att rensa upp i garaget och ta in släpet för att få balkarna svetsade, var ju naturligtvis sprickor på båda sidor. Så numera sitter hjulaxelinfästningen med tre skruvar per sida (tidigare två) och dessutom jämnt över hela ytan (tidigare var det glapp i framkanten mellan infästning och U-balk).
 
Kollar besiktningen durken också? Min är så rutten att man kan trampa igenom den om man har otur och jag funderar på om jag måste fixa det före besiktningen.
 
Y
Vill bara dubbelkolla, betyder följande att jag med vanligt B-kort får köra en 1300 kärra eller är det någon hake i det hela?

* Max släpvagnsvikt, kg: 1800
* Max släpvikt kg, obromsad: 750
* Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1320
* Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2070


Synd att alla 1300 kärror har så långa armar bara, verkar gott otympligt.
 
hsd
Ja, bromsad 1300 kärra
 
Ni som funderar på ett skattefritt släp i 750-klassen som är den bäst lämpade för privat bruk, finns en riktig fin model som jag precis beställde från Carlsson & Co i Falkenberg = Brenderup LM0751, den har nämligen en 1000kg axel istället för den klenare som LM750 har, maxlasten ligger på 490 kilo, istället för 510 kilo som på LM750 men eftersom LM0751 har samma axel.mm som på LM1000 så klarar den utan problem en " överlast " på 250-350 kilo = 740-840 kilo! Det skiljer bara typ 2000:- emellan LM750 & LM0751, så välj en LM0751, det har jag gjort iaf :) Jag gav 19000:- + moms inkl kullås & gallergrindar ( 80CM )

270 X 138 x 28, bra längd på släpet!
 
Redigerat:
Tänker man inte lite galet om man beställer släp efter hur stora överlass de håller för? Är det inte vettigare att köpa ett släp som faktiskt är godkänt för de vikter man tänkt lasta? Eller är det jag som tänker fel?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Tänker man inte lite galet om man beställer släp efter hur stora överlass de håller för? Är det inte vettigare att köpa ett släp som faktiskt är godkänt för de vikter man tänkt lasta? Eller är det jag som tänker fel?
Absolut, du har en poäng i det :)

Släpen vi har på jobbet är rejäla doningar, men saken är att då är det få som får köra den efter sin bil!

Privat så kör man/vi mest skräp och virke, ibland hämtar man ett lass med singel eller grus och då blir det lätt en 800 kilo last då är det skönt att veta att kärran pallar detta utan problem och inte vinglar hem med böjd axel! det som väger över för vår del och säkerligen för många andra är att denna 750 kärra med 1000kg axel får dras av nästintill alla bilar och då blir det inte ett problem vid utlåning till släkt och vänner, risken finns att man åker fast, men jag har då aldrig sett en poliskontroll med vägning av släp, ifall man blir stoppad så kollar dom isf endast att släpet är godkänt att dra efter bilen och då är det värre att ha en kraftig kärra som ej får dras efter bilen...
 
Men att ha lite extra kraftig axel är ju inte fel för det är inte alltid så lätt att räkna rätt på vikten. Själv kan jag hämta virke på en såg och även grus i des närhet så jag bara har 5 km till t.ex. fritidshuset via mindre grusväg och då kan man ta lite "extra last". Men visst troligtvis skulle en 750kg axel/drag också klara det vid sådan körning;)
Sävsjökärran jag har med broms är typad till 750kg, men axel/drag ligger på mycket högre värde enligt skylten på kärran. Minns inte riktigt men någonstans mellan 1000-1500kg.
 
Marre666 skrev:
men jag har då aldrig sett en poliskontroll med vägning av släp
Det förekommer, när de väger tunga fordon brukar de passa på att håva in personbilar med släpkärror också.
Själv har jag råkat ut för att de räknat på lastvikt. Med utgång från kubikmetervikten och ett uppskattat volymmått gjorde de en ungefärlig beräkning. Hade det blivit misstanke om överlass fanns det nog risk för att en våg hade letats fram.
 
AndersS skrev:
Men att ha lite extra kraftig axel är ju inte fel för det är inte alltid så lätt att räkna rätt på vikten.
Självklart är det så. Jag vill också ha ett rejält släp, så jag är med på resonemanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.