D09 skrev:
Ironiskt att du startat en tråd om köksrenovering nu ;)

Förlåt, kunde inte låta bli ;)
Haha jo men precis börjar med min lyxrenovering som är obligatoriskt för styrelsemedlemmar ;)
Nee min sambo fick pengar av sin mormor som är typ 93 år och har börjat göra sig av med sina pengar :p
 
Det är inte ditt jobb att agera paragrafryttare och nitiskt sätta dit vanliga människor som har något harmlöst bygge på sin tomt. Nu kanske jag har missat något i denna tråd men om det är ett sådant problem för dig/er, ta det direkt med h*n som äger huset i första hand?. Hoppas du förstår att det lätt blir osämja om du ska göra livet surt för folk runt omkring dig.
 
tobbe9012 skrev:
Det är inte ditt jobb att agera paragrafryttare och nitiskt sätta dit vanliga människor som har något harmlöst bygge på sin tomt. Nu kanske jag har missat något i denna tråd men om det är ett sådant problem för dig/er, ta det direkt med h*n som äger huset i första hand?. Hoppas du förstår att det lätt blir osämja om du ska göra livet surt för folk runt omkring dig.
Har man ett harmlöst bygge som är i enlighet med lag så är ju det inget problem. Harmöst svartbyggge är ett problem då det kan skapa osämja om någon annan skulle vilja bygga men ex inte får bygglov och börjar fråga om varför har då den personen så många bggnader? Dessutom så är det ju förenngens mark och föreningen bör ju inte tillåta svartbygge på sin mark och bör därför kolla upp vad som finns på deras mark..
 
Hemmakatten
Börjar mer och mer låta som det är en filial till Nordkorea du försöker bygga upp.:thumbdown:
 
Hemmakatten skrev:
Börjar mer och mer låta som det är en filial till Nordkorea du försöker bygga upp.:thumbdown:
Jag kan faktiskt inte förstå varför så många här inne verkar stödja svartbyggen, det är ju ett lagbrott. Om man nu stödjer svartbygge och ser det som harmlöst skulle ni då kunna stjäla en bil en fredag kväll för att ni inte orkar ta bussen?
 
Med ditt sätt att agera så misstänker jag att du inte kommer att bli så långvarig i styrelsen. Risken är även att du även kommer att bli "utfryst" av de andra medlemmarna.
Vad blir nästa steg? Att kolla att alla medlemmar i brf betalar TV-licens?
 
Redigerat:
Hur kan du jämföra en stöld med detta? På vilket sätt stjäl du från en medmänniska med att bygga en terras och en carport utan bygglov? Dock håller jag med dig till viss del, det får ju inte spåra ur och börja likna något öststatsland.
 
HakanS skrev:
Med ditt sätt att agera så misstänker jag att du inte kommer att bli så långvarig i styrelsen. Risken är även att du även kommer att bli "utfryst" av de andra medlemmarna.
Vad blir nästa steg? Att kolla att alla medlemmar i brf betalar TV-licens?
Svartbyggen är ju isåfall på föreningens mark. Tv licens påverkar ju inte föreningen eller det som föreningen förfogar över.
 
tobbe9012 skrev:
Hur kan du jämföra en stöld med detta? På vilket sätt stjäl du från en medmänniska med att bygga en terras och en carport utan bygglov? Dock håller jag med dig till viss del, det får ju inte spåra ur och börja likna något öststatsland.
Jag ifrgasätter tankesättet som jag inte riktigt kan förstå varfrör man lite halvtförsvarar. Ett svartbygge ses som harmlöst det är ju bara en person, det är bara en carports vad gör den. Ja men om alla skulle börja att tänka så, så skulle ju alla ha en carport och flera saker och det skulle bli kaos, det är ju därför det finns lagar och regler.
Att stjäla en bil en fredags kväll för en person kan ju också rationaliseras till harmlöst, med ja men han får igen det på försäkringen det gör ju inte så mycket jag behöver verkligen komma hem fort så jag har rätt att stjäla den häer bilen. Om alla började tänka så så skulle vi ju ha massa stulna bilar därför har vi en lag som säger stöld är förbjudet.
Att bryta mot någon av dessa lagar är ju lika olagligt. Så varför försvarar man det ena lagbrottet men inte det andra?
 
C
katten12 skrev:
Jo klart man ska få ha vad man vill på sin tomt så länge det är lagligt.
Där tycker jag verkligen du säger emot dig själv. För det första är det inte "din" tomt om det är en BRF. För det andra bryter BRF själva mot lagen om man tillåter "vad som helst så länge det är lagligt". Föreningen får inte tillåta sådana ingrepp som skadar annan medlems intressen. Iallafall inte utan stämmobeslut och godkännande från hyresnämnden.
 
katten12 skrev:
Jag ifrgasätter tankesättet som jag inte riktigt kan förstå varfrör man lite halvtförsvarar. Ett svartbygge ses som harmlöst det är ju bara en person, det är bara en carports vad gör den. Ja men om alla skulle börja att tänka så, så skulle ju alla ha en carport och flera saker och det skulle bli kaos, det är ju därför det finns lagar och regler.
Att stjäla en bil en fredags kväll för en person kan ju också rationaliseras till harmlöst, med ja men han får igen det på försäkringen det gör ju inte så mycket jag behöver verkligen komma hem fort så jag har rätt att stjäla den häer bilen. Om alla började tänka så så skulle vi ju ha massa stulna bilar därför har vi en lag som säger stöld är förbjudet.
Att bryta mot någon av dessa lagar är ju lika olagligt. Så varför försvarar man det ena lagbrottet men inte det andra?
Ringer du polisen om du blir omkörd i hög hastighet på motorvägen också?

Gör du det, är det riktigt märkligt.
Gör du inte det, verkar du tycka det är ok att bryta mot lagen?

Med viss glimt i ögat. :)
 
cpalm skrev:
Där tycker jag verkligen du säger emot dig själv. För det första är det inte "din" tomt om det är en BRF. För det andra bryter BRF själva mot lagen om man tillåter "vad som helst så länge det är lagligt". Föreningen får inte tillåta sådana ingrepp som skadar annan medlems intressen. Iallafall inte utan stämmobeslut och godkännande från hyresnämnden.
Att det ska vara lagligt är ju givetvis en grundförutsättning sedan får det ju som du säger inte skada annan medlems intresse men om du inte ens upfyller grundkravet det ska vara lagligt då är det ju illa.
 
FredrikR skrev:
Ringer du polisen om du blir omkörd i hög hastighet på motorvägen också?

Gör du det, är det riktigt märkligt.
Gör du inte det, verkar du tycka det är ok att bryta mot lagen?

Med viss glimt i ögat. :)
Visst finns det en skillnad i lagbrott och hur allvarligt vi ser på brott och hur allvarligt brottet måste vara för att vi ska rapportera det. Men ett svartbygge är ett ganska allvarligt brott vilket vi kan se i bla straffskalan om det kommer så långt som till domstol.
Men vissa här verkar ha upfattning att svartbygge är lika med att överträda hastgheten det gör inte så mycket och det skadar ingen om bara jag gör det. Problemet blir att tillåter man en att bryta mot regeler så vill även andra också göra det och då blir det ett problem. Jag tycker fortfarnde det är märkligt att lagbrott försvaras och att eventuell åtgärd mot lagbrott kritiseras....
 
C
katten12 skrev:
Men ett svartbygge är ett ganska allvarligt brott vilket vi kan se i bla straffskalan om det kommer så långt som till domstol.
Skulle svartbygge vara ett allvarligt brott? Det är väl överhuvud taget inte ett brott i straffrättslig mening?
Tror knappast att polisen rycker ut med blåljusen, eller bryr sig överhuvudtaget för den delen om någon bygger en altan utan bygglov.
 
Mikael_L
katten12 skrev:
Har varit ute med illrarna idag och gått bakom kvarteret uppe i skogen. Såg då att en av husen här (brf parhus) har en tomt som ser otroligt stökig ut pga att det finns så mycket byggander på den. Vad får man bygga utan bygglov?
Friggebod/bodar max sammanlagd byggarea på 15 m2 / fastighet (så då är det frågan vilken fastighet det är) max 3 meter höga från medelmarknivå, i bostadshusets närhet men ej närmare tomtgräns än 4,5 meter utan grannens godkännande. Friggebod över 10m2 måste uppfylla brandspridningsregler.

Skärmtak monterat mot huset på totalt max 15m2, grannens godkännande om det är närmare tomtgräns än 4,5 meter.

Plank får uppföras med vissa begränsningar, jag kan dom inte riktigt på rak arm.

"Vanliga" låga staket är bygglovsfria, även pergola är bygglovsfritt.

Altandäck, hur stora som helst men inte "alltför högt över marken" är bygglovsfritt. Kan inte utrymmet under användas till något så tror jag man kan säga att det är fritt.

Det är väl ungefär vad som är bygglovsfritt.

Kan man kolla nånstans om grannen har bygglov för de byggnader han har på sin tomt?
Kommunens byggnadsnämnd
Ange bara fastighetsbeteckning, och betala ev avgifter för kopior osv. Går man upp och rotar själv i någon dator osv brukar det nog vara kostnadsfritt.

Brott mot bygglov kan du inte agera mot med annat än en anmälan till kommunen* . Skicka in den skriftlig så kan dom inte ignorera den.

( * Eller tja, man kan ju påpeka eller gnälla lite över det svartbyggda gentemot fastighetsägaren också, det är ju även tillåtet att berätta för valfri person man möter på gågatan att denne har en ful jacka och borde byta.
Det kan ju funka. :) )


Lycka till.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.