Hemmakatten skrev:
Du varken kan eller ska engagera dig i annat än det som står i stadgarna. Myndighetsutövande ingår definitivt inte i plikterna. Det finns allt för många föreningar där styrelsen agerar som småpåvar och ser föreningen som sitt eget rike där de kan styra och ställa efter eget tycke. Som ny styrelsemedlem (hur kunde du bli det så snabbt?, du har ju precis flyttat in) och ny medlem i föreningen är det snarare viktigt att lyssna och lära. Framförallt viktigt att du, och andra kanske, går en kurs om BRF, lagar, budget, styrelsearbete.
Fast att kolla upp så att bygglov finns är väl knappast myndighetsutövande? Som jag har förstått det utav denna tråd så kan vem som helst kolla upp bygglov med andra ord jag kan kolla upp det för att jag anser att tomten är stökig, sedan att jag också kan dra nytta av at kolla upp det för att eventuellt ta upp det med styrelsen om bygglov saknas så att man kan diskutera hur man isåfall ska gå tillväga och inte bara springa och anmäla personen till kommunen är väl den shyssta vägen att gå?
Var årsmöte i samband med att jag flyttade in.
 
cpalm skrev:
Borde inte föreningen ha koll på vad medlemmarna bygger på föreningens mark?
Jo de borde ha det men tyvärr så finns det många ingrepp på husen som folk bara gjort och föreningen har varit oj ska vi ha koll på det där? Ex om man ska göra permanenta förändringar i ytterväggar då de tillhör föreningen så ska man ju be om lov. Finns många här som bara satt upp luft-luft värmepumpar och föreningn bara jaha ska vi ha godkänt att man borrar hål i väggen? :p
 
Jag ser bara ett recept på osämja och bråk.

Ta det lugnt en stund eller nåt år iallafall.

ok om det om man kommer till en katastrofförening som behöver rensas upp så kanske det är värt det.
Är det bara lite svartbyggen/värmepumpar så är det inte värt att gräva i.

/ATW
 
Ta det lugnt nu, att börja styrelsekarriären med att peka för värmepumpar och nån friggebod skapar bara elände.
(Är det tillåtet med illrar i föreningen förrsten?:rolleyes:)
 
ArneTW skrev:
Jag ser bara ett recept på osämja och bråk.

Ta det lugnt en stund eller nåt år iallafall.

ok om det om man kommer till en katastrofförening som behöver rensas upp så kanske det är värt det.
Är det bara lite svartbyggen/värmepumpar så är det inte värt att gräva i.

/ATW
De har stenkoll på ekonomin men det är ren katastrof när det kommer till jämställdhet och att medlemmar ska bedömas lika i sina ärenden. Det är i princip så att är man ordföranden så kan man bygga om sitt badrum och kök och sätta upp det på föreningen. Anledningen lite till att jag blev invald var för att några medlemmar vill få stopp på att saker och ting görs utan att ha fakta eller bakgrund till besluten.
 
Fotografen skrev:
Ta det lugnt nu, att börja styrelsekarriären med att peka för värmepumpar och nån friggebod skapar bara elände.
(Är det tillåtet med illrar i föreningen förrsten?:rolleyes:)
Föreningen har inget husdjursförbud och kommunen har inget förbud mot exotiska djur alltså såsom stadgarna ser ut idag så är mina illrar tillåtna då de nte ar specificerat vilka husdjur som är tillåtna/otillåtna
 
Jag har också svårt att se nyttan med att agera i detta ärende?

Hur agerar ni om det visar sig att de saknar bygglov? Skall ni propagera för att kommunen skall utfärda föreläggande om rivning? Hoppas på att de åker på byggsanktionsavgifter?

Nya medlemmar riskerar oavsett vilket sanktion för olovligt byggande utan att själv söka bygglov. Har ni otur så kan preskriptionstid ha infallit även om åtgärden är olovlig vilket innebär att kommun ej kan göra någon åtgärd.

Om det visar sig att bygglov finns och det smyger fram att ni gjort en förfrågan så är det även då en risk för dålig stämning.
 
Lolle skrev:
Jag har också svårt att se nyttan med att agera i detta ärende?

Hur agerar ni om det visar sig att de saknar bygglov? Skall ni propagera för att kommunen skall utfärda föreläggande om rivning? Hoppas på att de åker på byggsanktionsavgifter?

Nya medlemmar riskerar oavsett vilket sanktion för olovligt byggande utan att själv söka bygglov. Har ni otur så kan preskriptionstid ha infallit även om åtgärden är olovlig vilket innebär att kommun ej kan göra någon åtgärd.

Om det visar sig att bygglov finns och det smyger fram att ni gjort en förfrågan så är det även då en risk för dålig stämning.
Nyttan är helt enkelt att städa upp på alla fronter, och nu var detta en front som jag lade märke till. Och det behöver inte smyga sig fram kan helt enkelt backa upp det med att det ser stökigt ut och föreningen hr många nya styrelsemedlemmar som helt enkelt behöver uppdatera sig och se över vad som har gjorts.

Finns det inget bygglov så kan man ju först höra med den medlemmen om denne vet om detta, är ju möjligt att det inte ens är den medlemmen som byggt det utan f.d ägare. Man kanske kan komma fram till en kompromiss att denne får halvera sin bod till vad som är en storlek där bygglov inte behövs.
Det är lite svårt att diskutera åtgärder innan man vet läget.
Jag tycker det ifrågasätts lite väl mycket med nyttan, jag frågade inte om nyttan utan om vad som kräver bygglov, sedan vad jag ska ha det till är väl min ensak.
 
Hemmakatten
Du är ung, har inte suttit i någon brf-styrelse, har problem med det sociala språket ibland och får därför goda råd på vägen av medlemmar som har större erfarenhet. Att lägga ut en fråga på ett forum innebär per automatik att du fåren fråga om vad du ska göra, detta eftersom svaren till del beror på ändamålet. Det är inget du ska bli sur för. Vad som däremot är ganska säkert är att du riskerar att med en gång bli utfryst av brf'ens medlemmar om du tänker gå fram som en slåttervält. Det social spelet bör utföras med lite större finess.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
C
katten12 skrev:
De har stenkoll på ekonomin men det är ren katastrof när det kommer till jämställdhet och att medlemmar ska bedömas lika i sina ärenden. Det är i princip så att är man ordföranden så kan man bygga om sitt badrum och kök och sätta upp det på föreningen.
Spontant låter det inte som att man har stenkoll på ekonomin om föreningen bekostat ombyggnad av ordförandens badrum och kök (antar att föreningen inte bekostar ombyggnad av övriga medlemmars badrum och kök?).

Utgångspunkten i en BRF för att bedöma huruvida ett ingrepp skall tillåtas eller inte är om ingreppet kan vara till men för föreningen eller annan medlem. Samma utgångspunkt torde i princip gälla även bedömningen av sådana ingrepp som gjorts utan att föreningen tillfrågats. Ergo bör föreningen kanske inte bråka om sådana ingrepp som inte påverkar någon annan medlem negativt. Givetvis kan ett svartbygge orsaka problem för föreningen, så där är läget lite annorlunda.
 
Börja inte med att göra dej hatad som nyinflyttad....det kommer sluta med att du kommer flytta.....
Även om du och styrelsen HAR rätt så kan det skapa åratal av problem för att FÅ rätt....ta det lugnt...fixa med ditt eget hus och släpp vad grannarna har eller gör.....
 
Hemmakatten skrev:
Du är ung, har inte suttit i någon brf-styrelse, har problem med det sociala språket ibland och får därför goda råd på vägen av medlemmar som har större erfarenhet. Att lägga ut en fråga på ett forum innebär per automatik att du fåren fråga om vad du ska göra, detta eftersom svaren till del beror på ändamålet. Det är inget du ska bli sur för. Vad som däremot är ganska säkert är att du riskerar att med en gång bli utfryst av brf'ens medlemmar om du tänker gå fram som en slåttervält. Det social spelet bör utföras med lite större finess.
Har inte suttit i brf styrelse men har suttit med i höga organ inom studenorganisationer så jag har flera års erfarenhet utav föreningsarbete.
Jag har blivit invald just för att städa upp och belysa sådana punkter som följer föreningen verkligen bostadsrättslagen, är alla byggen/reparationer korrekt utförda och har föreningen beviljat det och på vilka grunder, har alla leverantörer kollats upp för kommande byte av värmepumparna. Då tänker jag inte sitta och inte städa upp bara för att grannar kan ha något emot att man får lite ordning.
Det är ett fåtal medlemmar som surar över precis allt man gör eller lägger sig i men den större majoriteten vill att föreningen skall jobba lite mer lagstadgat och då jag har en bakgrund där jag har jobbat med lagstadgat föreningsarbete och kommer utifrån och har en lite annan syn på saker än de inskränkta styrelse medlemmarna som vissa har suttit i 23 år så tycker många att lite nytänkande och lite ordning på saker och tingär ett välkommet inslag.
 
Det är ju hemskt om föreningen bekostar folks lyxrenoveringar, men jag tycker att det låter trevligt att folk får ha vad de vill på "sin" tomt så länge de bekostar det själva. En del föreningar tillåter ju t.ex. inte innätningar till husdjur och det tycker jag personligen är jättetråkigt. OM du börjar städa upp bland sådant som ser stökigt ut så borde det vara väldigt stor risk att de motklagar på allting du vill ha på "din" tomt.
 
D09
katten12 skrev:
De har stenkoll på ekonomin men det är ren katastrof när det kommer till jämställdhet och att medlemmar ska bedömas lika i sina ärenden. Det är i princip så att är man ordföranden så kan man bygga om sitt badrum och kök och sätta upp det på föreningen. Anledningen lite till att jag blev invald var för att några medlemmar vill få stopp på att saker och ting görs utan att ha fakta eller bakgrund till besluten.
Ironiskt att du startat en tråd om köksrenovering nu ;)

Förlåt, kunde inte låta bli ;)
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
klonk skrev:
Det är ju hemskt om föreningen bekostar folks lyxrenoveringar, men jag tycker att det låter trevligt att folk får ha vad de vill på "sin" tomt så länge de bekostar det själva. En del föreningar tillåter ju t.ex. inte innätningar till husdjur och det tycker jag personligen är jättetråkigt. OM du börjar städa upp bland sådant som ser stökigt ut så borde det vara väldigt stor risk att de motklagar på allting du vill ha på "din" tomt.
Jo klart man ska få ha vad man vill på sin tomt så länge det är lagligt. Svartbyggen är ju inte lagliga..Men som sagt jag har inte hunnit kolla upp det än, så jag vet inte om detär ett lagligt bygge eller inte. Är bygget lagligt ja då får han ju ha sin stökiga tomt, är de inte lagliga då får man ju försöka prata med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.